homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 30-01-2017, 18:55
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: extend usb over cat5 kabel

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
....Er zijn ook mensen die luidspreker kabel maken van UTP en zweren dat het beter klinkt...
Utp kabel aansluiten op je versterker. Dan moet dat lekker swingen met die twisted pairs...
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 30-01-2017, 20:44
Senior Member

Reputatie: drummerke wordt hier goed onthaald

bestaan er ook al geen computer software waarmee je uw scherm op afstand kan bedienen (via wifi dus)? Weet wel niet of audio dan mee loopt ;-)

Ik zelf ben nog steeds een beetje argwanend naar UTP kabels voor live gebruik omdat ik ze zelf kwetsbaar vind. Als je een analoge multikabel hebt dan kan er ééns een adertje uitvallen maar zal nooit alles in één keer stuk gaan. Als er een draadje loszit bij UTP vrees ik dat er toch grotere problemen zullen zijn. Ook de connectie vind ik wat fragiel.

Anyway, CORDIAL maakt heel lichte en soepele multikabel, maar 50 meter is wel heel ver.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 30-01-2017, 22:42
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drummerke Bekijk bericht
bestaan er ook al geen computer software waarmee je uw scherm op afstand kan bedienen (via wifi dus)? Weet wel niet of audio dan mee loopt ;-)
Heel veel zelfs. Populair is bv. VNC (open source, gratis). Er zijn zeker een dozijn clients voor. Daarnaast gebruiken velen RDP (microsoft, gratis). Apple heeft dan weer ARD (Apple Remote Desktop, niet gratis) en schermdeling (ingebouwd, gratis)... RDP is trouwens ook voor Mac beschikbaar. En er zijn er nog. TeamViewer, bv. Populair, maar onbruikbaar omdat het een internet verbinding nodig heeft. Het is trouwens ook niet echt safe.

Audio loopt soms mee, maar dat is geen "professionele" audio. Lees: max. 2 kanalen aan 44 kHz, mét compressie, meestal. Dan is de koek op. Dan moet je naar EthernetAVB voor audio en een tweede UTP kabel voor controle van de computer.

Dan wordt het ook zinvol om uit te kijken naar besturing via ipad, iphone of Android. RME heeft dat. REAPER heeft dat ook. Maar dat bestuurt niet de hele computer. In 't geval van RME bestuurt dat TotalMix en daar heb je een hele krachtige mixer/router mee. In 't geval van REAPER bestuurt dat het DAW. Daarmee kan je nog meer, maar er is wat werk aan, want je moet ofwel de standaard toepassing gebruiken, ofwel zelf je HTML pagina's maken.

Overigens heeft REAPER meerdere systemen voor bediening op afstand. Er is de ingebouwde webserver (zie hierboven), maar ook ReaMote, waarmee je een REAPER op een andere computer kan linken, incl. audio en bv. daarop plugins draaien. En dan is er nog OSC, dat naast MIDI kan ingezet worden voor bediening met een control surface, maar ook met een ipad, iphone, Android, mits de juiste app. En er zijn tientallen apps om dat te doen. Ook voor Logic zijn er dergelijke apps.

Er is zelfs zoveel keuze dat ik op 't moment de bomen niet meer zie...

Ik ben een rackje (12 HE) met ingebouwde computer aan 't maken ter vervanging van mijn vroegere setup, waarvan de computer overleden is. Hoe ik dat op afstand ga bedienen, staat nog niet vast, want de evolutie gaat te snel. Dus hou ik me voorlopig bezig met het rack zelf en de hardware die daarin komt. Zoals een ADA8000 en een Alesis DEQ830 (8 kanaals EQ met ADAT en MIDI), een paar compressors, een paar draadloze mics en wat gewone preamps... En de RME FF400, natuurlijk.

Allemaal min of meer "vintage"

De bediening wordt overigens draadloos. Dus dat is 't omgekeerde idee: zet de hele handel on stage en bedien via een ipad oid.

Citaat:
Ik zelf ben nog steeds een beetje argwanend naar UTP kabels voor live gebruik omdat ik ze zelf kwetsbaar vind.
Dan heb je nog geen gepantserde STP gezien. Sommige zijn even dik en onkwetsbaar als een 64 paars multi. En even onhandelbaar.

Het punt is: UTP is licht en goedkoop. Je legt dat dus niet op de grond, maar hangt het tegen de muur. En als 't toch kapot gaat, is 't goedkoop te vervangen. 60 € voor een rol van 306 meter.

Citaat:
Ook de connectie vind ik wat fragiel.
RJ45 is veel sterker dan je denkt. En als dat niet bullet proof genoeg is, is er ook RJ45 in een XLR huis. Niet veel steviger, maar staat wel stoer

Citaat:
Anyway, CORDIAL maakt heel lichte en soepele multikabel, maar 50 meter is wel heel ver.
Yep. En wat op de ene plaats probleemloos werkt, pikt op een andere plaats toch weer wat op. En dat heeft UTP wat minder en STP bijna niet.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 30-01-2017, 22:58
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht

Ik ben een rackje (12 HE) met ingebouwde computer aan 't maken ter vervanging van mijn vroegere setup, waarvan de computer overleden is.

De bediening wordt overigens draadloos. Dus dat is 't omgekeerde idee: zet de hele handel on stage en bedien via een ipad oid.
Da's eigenlijk mijn bedoeling. Korte microfoonkabels en preamps+converter op het podium en de bediening op afstand . Dan kan je erges op een rustige plaats alles beluisteren. In de zaal hoor je altijd nog de klank doorheen je hoofdtelefoon.
Maar dan moet je ook preamps hebben waarvan je de gain digitaal kan instellen. En die heb ik nu momenteel niet in mijn rack.

Er berstaan al mengtafels ed die dat kunnen. Maar voor mij is 't nog altijd hobby en 't moet dus wat betaalbaar blijven. Behringer heeft zoiets dat nog aan redelijk prijs is: https://www.thomann.de/nl/behringer_x_32_bundle_3.htm

vraag is dan natuurlijk hoe goed die preamps zijn + de AD converter in zo'n all in one bakkie...

Nu bedenk ik net dat ik met een dubbbele optische verbinding zit tussen mijn SSL Alpha link converter en de Madi kaart in de pc. Hoever zou je met zo'n optische kabel kunnen lopen?

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 30-01-2017 om 23:15
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 31-01-2017, 01:25
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

MADI kan makkelijk 300 meter. Alva, RME's kabel filiaal heeft zo'n kabels en één daarvan (50 meter) is NU in promotie bij Bax. En mogelijk elders...

Alva MADI50D Duplex, 2x SC-Plug to 2x SC-Plug MADI kabel 50m kopen? | Bax-shop

En ook Thomann heeft zo iets:

https://www.thomann.de/nl/pro_snake_..._MADI_298162_8

100 meter kost al meer dan 1.000 euro. Dat zit dan wel op een haspel.

De X32 is echt goed. Nauwelijks software problemen, goede preamps, goede ADDA. Wij hebben er al een tijd één en die doet alles wat hij moet.

Maar voor mij te groot, te zwaar. Ik heb geen 32 faders nodig. Dus kleiner. Ik heb zitten denken aan een X32 core, maar met 2 stage boxen wordt dat te duur.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten