homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-01-2017, 12:16
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Active Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Khz, opname en interface

Heeft het nut om met een hogere khz op te nemen dan je interface max heeft?

Heeft het zin op 96khz DAW-opnames te maken als je interface als max 88,2khz heeft. (willekeurige getallen)
Pakt zo de 96khz toch iets meer van diepgang in het geluid en heeft het wel nut?
Of kapt de 88,2khz zo rigoreus af dat je met 96khz 7,8khz signaalloos opneemt, en dus nutteloos?

Laatst gewijzigd door bsp; 26-01-2017 om 16:06
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 26-01-2017, 13:11
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Khz, opname en interface

Dat gaat simpelweg niet lukken.
  #3 (permalink)  
Oud 26-01-2017, 16:06
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Active Member

Kun je wat inhoudelijker uitleggen zodat ik het kan begrijpen? Wat gaat niet lukken?
Bedoel je dan dat een interface van 88,2khz opgenomen op 96khz gewoon 88,2khz blijft of zo?

Ik heb in het starttopic nog even iets aangepast. Ik bedoel dan de situatie dat de DAW op 96khz ingesteld staat waar je interface 88,2khz is.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 26-01-2017, 17:54
DeadPoet's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

Normaalgezien zou je interface het niet mogen toelaten.

Dat gezegd zijnde kan je een Behringer ADA8000 bvb extern klokken, er een 88/96kHz clock induwen en het zal opnemen. Als je dan echter naar een frequentie-plot kijkt zal je zien dat er boven 22kHz niets meer te zien valt en het ding dus gewoon aan 44kHz blijft opnemen (weliswaar zonder clock-fouten, tikjes en diens meer)

Heeft het nut? Neen. Ik heb het zelf ooit per ongeluk ontdekt in een testsetup maar het nooit gebruikt om iets 'definitief' mee op te nemen (de ADA8000 diende trouwens toch altijd maar als "aux" ad/da).

Herwig
  #5 (permalink)  
Oud 26-01-2017, 20:01
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Je daw en interface moeten ingesteld staan op dezelfde samplerate, anders erken ze niet samen. Dus als je interface maximaal 88.2 aankan, dan moet je daw ook op 88.2 ingesteld worden.
  #6 (permalink)  
Oud 26-01-2017, 22:54
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeadPoet Bekijk bericht
Normaalgezien zou je interface het niet mogen toelaten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Je daw en interface moeten ingesteld staan op dezelfde samplerate, anders erken ze niet samen. Dus als je interface maximaal 88.2 aankan, dan moet je daw ook op 88.2 ingesteld worden.
Als ik hier de DAW hoger in stel als de interface kan hebben dan werkt het wel nog gewoon. Of bedoel je niet dat het dan niet meer werkt?

In elk geval begrijp ik uit jullie reacties dat het geen zin heeft omdat die hogere herz toch niet meegenomen en opgenomen wordt? Dan nutteloos om hoger in te stellen.

Aan de andere kant bedenk ik me.. Als ik de DAW hoog instel dan worden de edits/plugins over de lagere herz wel in hoge herz uitgevoerd lijkt me.
Al is het geluid van de opname dan bijvoorbeeld 44.1 khz, dan zal de reverb daar over binnen de DAW wel in 96 khz verwerkt worden.
Toch? Of niet? Of heeft dat juist weer nadelige gevolgen?

Laatst gewijzigd door bsp; 26-01-2017 om 22:58
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 27-01-2017, 05:25
Moderator

Welke DAW gebruik je eigenlijk? Pro Tools weigert alvast niet passende sample rates.
  #8 (permalink)  
Oud 27-01-2017, 06:36
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Als ik hier de DAW hoger in stel als de interface kan hebben dan werkt het wel nog gewoon. Of bedoel je niet dat het dan niet meer werkt?
Dat klopt.

Dan gaat je computer (als dat een Mac is) of je DAW (Reaper, bv.) dat automatisch resamplen. En sommige DAW's laten dat gewoon niet toe. Die vragen toch de juiste sampling rate van de interface maar tonen toch wat je vroeg. En er is ook nog een verschil in gedrag van je DAW naargelang je opneemt, of importeert.

Als dat niet gebeurt, en je bv. 48 en 96 kHz gebruikt in één project, dan gaat één van de twee aan halve of dubbele snelheid lopen. En dan is de toonhoogte natuurlijk heel anders...

Daarom heb je in REAPER een sample rate voor het project, die je moet aanhouden bij opname, maar waar je wel stems van een andere sample rate kan in importeren. Makkelijk, maar verwarrend. Bij Audacity idem, maar geen automatische resampling. Dat loopt dan mis. Maar Audacity gaat er van uit dat dat misschien wel is wat je wil doen, omdat het origineel bv. verkeerde headers heeft en daarom niet correct speelt. Audacity is dan ook een editor en niet echt een DAW.

Laatst gewijzigd door cyrano; 27-01-2017 om 06:42
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 27-01-2017, 13:08
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
En er is ook nog een verschil in gedrag van je DAW naargelang je opneemt, of importeert.

Als dat niet gebeurt, en je bv. 48 en 96 kHz gebruikt in één project, dan gaat één van de twee aan halve of dubbele snelheid lopen. En dan is de toonhoogte natuurlijk heel anders...
Daar heb ik helemaal geen last van.
Ik kan gewoon een 44.1 mp3 importeren in een hoger hz project bij opnemen. En dat klinkt gewoon prima zoals het hoort, zonder versnelling/vertraging of toonwijziging.

Om dit zeker te weten.
Ik heb net een nieuw project gemaakt op 96khz, en daarin een 44,1khz wav en een 48khz flac geimporteert, en het klinkt goed en is gewoon te bewerken.

Ik krijg een beetje het idee dat ik niet helemaal goed begrijp wat bedoeld wordt met 'onmogelijk'.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 27-01-2017, 14:50
Moderator

Zoals Cyrano zegt, het is niet omdat je iets "ziet" dat het daarom ook "is". Je hebt nog niet meegegeven welke daw je gebruikt want anders had je al een link naar de betrokken pagina's van de handleiding gekregen.

Een samplerate moet aan elkaar gematched worden. Binnenin een project verschillende samplerates gaat gewoonweg niet. Als je een 44.1kHz wav in een 96khz kan slepen zonder hoorbaar probleem is dat omdat je daw die wav meteen omzet naar 96khz. Andere daw's vragen je expliciet of je de 'foute' samplerate wil behouden. Maar dan krijg je een andere toonhoogte en snelheid van die wav.

Dus, winst is er niet te maken door op te nemen met een interface in de ene samplerate en te werken in je daw met een andere. Een degelijke daw zou dat moeten voorkomen, hetzelfde voor je interface trouwens. Die dingen moeten namelijk volledig gesynchroniseerd worden met elkaar om zeker te zijn dat je digitale data exact hetzelfde in het andere digitale toestel terecht komt. Daarom dat 'clocking' van digitale apparatuur met elkaar zo belangrijk is. Doe je dat niet, dan riskeer je jitter, ofte kapot

Lees ook eens: Does Your Studio Need A Digital Master Clock? |
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten