homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 25-01-2017, 09:04
Active Member

Reputatie: Peters86 is op goeie weg
Standaard Storing door LED-verlichting?

Beste mensen,

Ik heb mijn garage thuis omgebouwd tot studio met een controle- en een opnameruimte. Het plafond is voorzien van inbouwspots, ik heb hier LED-lampen van Ikea in zitten (220V). Deze heb ik aangesloten op voor LED geschikte dimmers van Berker, goed spul dacht ik toch.

Ik heb toch regelmatig last van storingen, met name in twee gevallen: bij het gebruik van gitaren met singlecoils door een gitaarversterker en bij het gebruik van een headphone splitter. In beide gevallen komt er ruis door de versterker of headphone, die verdwijnt als ik de LED-verlichting uitschakel en die in frequentie lijkt te veranderen als ik met de dimmers draai.

Ik weet het: dimmers in hetzelfde circuit als de audio is nooit handig, maar vanwege de groepenkast en bekabeling was ik destijds niet in staat om twee verschillende groepen te gebruiken. De aarde heb ik al laten nameten en daar is niets mis mee.

Wat ik me afvraag: zou het kunnen helpen om kwalitatief betere LED-lampen, bijvoorbeeld van Philips, te gebruiken? Ik ben erg tevreden over de kleur van de lampen van Ikea, maar ik lees regelmatig dat "inferieure" LED-lampen toch voor veel storing kunnen zorgen... daar heb je normaal geen last van, totdat je dit soort apparatuur gaat gebruiken blijkbaar. Heeft iemand hier ervaringen mee of nog andere tips?

Overigens is de garage wel op een aparte groep in de groepenkast aangesloten waardoor storingen van apparaten elders in huis volgens mij niet zouden moeten voorkomen.

Merci!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-01-2017, 11:10
Senior Member

Reputatie: gino wordt hier goed onthaaldgino wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Storing door LED-verlichting?

Dimmers door schakelaars vervangen...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25-01-2017, 13:08
Active Member

En dan zou het opgelost moeten zijn?

Enige argumentatie zou leerzaam zijn
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 25-01-2017, 13:28
PeterDB's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: PeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatie

Je kan ook meer info vinden over dit op ondestaande site.

ARX*FAQs - all about hums, buzzes, dimmers and Grounds

Mvg,
Peter
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 25-01-2017, 13:50
Active Member

Dank je, dat is een handige link!

Dus als ik het goed begrijp zou het verwijderen van de dimmers het probleem eigenlijk moeten oplossen?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 26-01-2017, 08:11
Senior Member

Reputatie: audiocollage wordt hier goed onthaald

Er wordt ook onderscheid gemaakt in dim- en niet-dimbare LED lampen.
Wat het verschil maakt weet ik niet direct maar bij verkoopsaanbiedingen kom je dat wel tegen...
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 26-01-2017, 09:21
Active Member

Reputatie: Moriath is op goeie weg

Misschien krijg je je probleem wel opgelost door een netfilter te (laten) plaatsen tussen je dimmer(s) en de rest van je elektrische installatie. Op die manier kan je nog steeds je gezellige sfeer creŽren maar zonder de storingen.
Power Line Filters |Same day despatch on Power Line Filters parts | RS Components
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 27-01-2017, 09:07
Active Member

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inmiddels de dimmers vervangen door schakelaars van Berker en de LED-lampen van Ikea vervangen door LED's van Philips (niet dimbaar). Nu doet zich echter weer een vreemd probleem voor: als ik in de controlekamer het licht aanzet, begint te versterker te storen. Als ik het uitdoe, stoort ie niet meer. Dit is onafhankelijk van waar ik de versterker in de studio aansluit; ook als ik hem in de grote kamer aansluit en ik doe het licht in de controlekamer aan en uit hoor ik het verschil. Ik heb het gefilmd:

https://www.youtube.com/watch?v=wxtbFD7V9ns

Ik snap er niets meer van. Mochten mensen nog ideeŽn hebben, hoor ik het graag!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 28-01-2017, 14:59
thuisprutser's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: thuisprutser is op goeie weg

Nu heb je zowel de dimmer als de lampen tegelijk vervangen, waardoor je niet weet wat nu de oorzaak is geweest en misschien onnodige kosten hebt gemaakt.

Ik zag in je filmpje, dat er een snoer in je versterker zit. Als je die eruit haalt, is het dan hetzelfde?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 28-01-2017, 18:41
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Er zijn heel veel soorten LED lampen...

Eerste suggestie: steek de IKEA's eens terug.

Werken die op 230V of met een trafo op 12 VAC? Of met een "elektronische" trafo?

Die "elektronische" trafo's zijn even erg als dimmers, qua storing.

Wat ik wel eens bouw, voor studio's, is LED verlichting op 12V, maar DC. Gedimd door de gelijkspanning te regelen. Absoluut storingvrij, maar door de benodigde DC voeding wat duurder.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten