homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23-01-2017, 11:10
Member

Reputatie: emiliano is op goeie weg
Standaard setup mengpaneel

Met het oog op de aankoop van een analoog mengpaneel (ik heb nu een Soundcraft Spirit M8 op het oog), wil ik enkele vragen stellen over een eerder experimentele setup die ik voor ogen heb.

Ik zou graag volgende setup gebruiken:
Laptop (ableton, max en pure data), synth, gitaar en bas als inputs (via een tascam US 144 mkII). Enerzijds wil ik die gewoon door de mixer jagen, maar op bepaalde momenten ook bewerken: enerzijds door mijn POD, anderzijds door een frippertronics (cf. Brian Eno’s twee bandopnemers na elkaar). Dit zou via de aux’en kunnen, dacht ik. Omdat ik graag met loops op bandopnemer werk (omdat ik van de kleur en ruis hou, maar ook omdat ik die kan vertragen e.d.), wil ik bepaalde inputs (solo, of meerdere samen) live opnemen op bandopnemer en die dan terug afspelen in de totale mix. Nu heb ik geen idee hoe dit in een mengpaneel dient opgelost te worden (hoe de connecties verlopen). Zou dit lukken via een Soundcraft M8, of dien ik hiervoor een uitgebreider mengpaneel aan te kopen?

Alvast dank voor de hulp!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-01-2017, 13:24
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald
Standaard Re: setup mengpaneel

Als je analoog wil werken, zou ik toch uitkijken naar een analoge mengtafel met USB of firewire.
Scheelt een hoop ruis en potentiele storing.

Kijk eens naar Soundcraft Signature 12MTK of Mackie onyx 1640i
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 23-01-2017, 15:10
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frederic Bekijk bericht
Scheelt een hoop ruis en potentiele storing.
Dat hoor en lees ik nou altijd en dat gerucht lijkt een geheel eigen leven te leiden, maar daar is geen drol van waar.
Ik heb alleen wat ruis op stiltes. Verwaarloosbaar nota bene binnen het geheel, maar voor de netheid knip ik die stiltes er wel uit (want toch overbodig).
Als er al ruis in mijn opnames te vinden is dit geheel niet noemenswaardig en is het alleen heel misschien visueel te vinden op een zeer uitgebreide diepgaande analyse.

Afgelopen weekend weer een fun-opname gamaakt, en in de geluidsband (van een global bekende hit) zit diep verstopt ruis, en niet in mijn opname van de vocals die nog amper nabewerkt zijn.

Het is natuurlijk wel zaak dat je een fatsoenlijk serieus mengpaneel van een deugdelijk kwaliteit hebt waarbij de pot's en ingangen niet vastgekoekt zitten door vuil en versletenheid.

Kort: Analoog = ruis+storing = Onzin!

Laatst gewijzigd door bsp; 23-01-2017 om 15:23
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 23-01-2017, 15:54
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Ik denk niet dat iemand echt op je vragen kan antwoorden...

Alles wat je wil, lijkt te kunnen. De vraag is alleen hoe je dat gaat omschakelen.

Voorbeeld: je hebt vier mono aux outputs op de M8. Alleen zijn er 2 pre fader en 2 post fader. Dus afhankelijk of je andere bronnen wil meemixen of niet, is dat bruikbaar, of niet.

Je zal in ieder geval nog een patchbay moeten voorzien, om sleet op de tafel zelf te vermijden. En ook om flexibel te blijven, natuurlijk.

En dan vraag ik me af of je uberhaupt een mixer nodig hebt. Het zou best kunnen dat een digitale patchbay meer mogelijkheden biedt. Alleen zijn die 2dehands zeldzaam en nieuw meestal duur.

Inputs ga je in ieder geval genoeg hebben en er zitten direct outs op elk kanaal, dus flexibiliteit is er ook.

En deze mixer is al een beetje digitaal, want er is een sp/dif output. Als je TASCAM sp/dif in heeft, kan je daarop al 2 analoge kanalen uitsparen...

En volgens de manual kan je zowel de mix als een kanaal naar die sp/dif output sturen.

War ik niet zo direct zie in je beschrijving, is hoe je de bandopnemer(s) gaat aansluiten.
  #5 (permalink)  
Oud 23-01-2017, 15:57
Member

Reputatie: emiliano is op goeie weg

Dank voor de bemerkingen ivm het mengpaneel.

Kunnen jullie ook suggesties doen voor de vraag hoe ik alles moet aansluiten op het mengpaneel?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 23-01-2017, 17:28
Exoterrestrial's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Exoterrestrial wordt hier goed onthaaldExoterrestrial wordt hier goed onthaald

@bsp: +1!
  #7 (permalink)  
Oud 23-01-2017, 20:48
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door emiliano Bekijk bericht
Laptop (ableton, max en pure data), synth, gitaar en bas als inputs (via een tascam US 144 mkII). Enerzijds wil ik die gewoon door de mixer jagen,
Gitaar en bas zou ik niet rechtstreeks de mixer in sturen. Dan moet je gaan werken met cabinet-plugins, en naar ik begrijp ervaren de meesten dat onhandiger dan recorden met mic.
Zelf deed ik dat ook vaak en ondanks dat het me best redelijk lukt met cabinet-simulators stap ik daar toch ook steeds vaker vanaf.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 23-01-2017, 22:26
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door emiliano Bekijk bericht
Kunnen jullie ook suggesties doen voor de vraag hoe ik alles moet aansluiten op het mengpaneel?
Dat wordt weer moeilijk, want we kennen niet al je apparatuur en, vooral, niet je voorkeur.

De mixer heeft in ieder geval genoeg mogelijkheden.

Typisch zou zijn:

DAW naar TASCAM. Line out van de TASCAM naar een stereo kanaal van de Soundcraft, liefst met gebalanceerde TRS jack kabels.

SP/DIF output van de mixer naar SP/DIF in van de TASCAM, om op te nemen. Dat spaart 2 analoge lijnen uit voor iets anders. Als je besluit het toch analoog te doen, heeft dat als voordeel dat je een hogere sample rate dan 48 K kan kiezen, als de TASCAM dat kan. Via SP/DIF is het 44.1 of 48 K. Wel 24 bits, wat belangrijker is dan de sample rate.

Monitor out van de mixer naar je actieve? monitors. Ook TRS jacks.

Microfoons naar een mono mic kanaal op de mixer. XLR, natuurlijk.

Gitaar en bas naar een amp, en dan via DI, elk naar een mono lijn kanaal van de mixer. Niet direct naar de mixer, want die heeft geen instrument ingangen, zoals de meeste mixers. Ook jack, maar kan met TR of TRS, naar keuze.

Synth (stereo?) naar een stereo kanaal van de mixer. RCA of jack, afhankelijk van de synth.

Laatst gewijzigd door cyrano; 23-01-2017 om 22:29
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23-01-2017, 23:14
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Gitaar en bas naar een amp, en dan via DI, elk naar een mono lijn kanaal van de mixer.
Het maakt mij niet uit en ik zal er ook niet tegenin gaan Cyrano.
Maar wordt een doorlopende verbinding niet juist altijd afgeraden?
Opnemen met mic voor de amp is toch het gangbare advies?

Zelf na hier overtuigd te zijn ook ervaren dat dat toch mooier is. Ik ben er juist net wat vanaf aan het stappen om de amp in te pluggen.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 24-01-2017, 09:15
drummerke's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: drummerke wordt hier goed onthaald

Muziek is creativiteit. En als je gitaat zegt weet niemand welk type je bedoeld. Je moet gewoon de verschillende dingen uitproberen zelf denk ik ook.

Maar ik zie wel ook steeds meer het nut van een compacte analoge mengtafel in een muzikanten studio, daar je sneller dingen kan afregelen dan in de pc.

Misschien moet je keer een filmpje uploaden van wat je nu doet want ik ben wel benieuwd naar je tapelooper en hoe dat werkt.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten