homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 03-05-2017, 22:58
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Vervangcapsule in AKG D12

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Hoezo Vintage. Er zit bijna niks oud meer in.
Toch wel. Hij heeft volgens mij mijn mic opgelapt met oude originele onderdelen van hetzelfde type mic. Daarmee voldoet de mic aan de definitie van 'vintage' voor mij: oud én werkend. Anders is het alleen maar een verzameling onderdelen.

En gij nu, Alex
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 04-05-2017, 08:31
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

Ik heb er ook zo eentje en voor mij voelt hij ook vintage.
Ik meen mij trouwens te herinneren dat Alex die ooit bij
mij thuis getest heeft
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 10-12-2017, 22:54
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Hij is eindelijk gearriveerd, mijn gerepareerde vintage AKG D12. Hij klinkt weer "normaal", in zoverre ik dat kan zeggen natuurlijk, want ik heb geen ijkpunt. Hij klinkt alleszins stukken beter dan ervoor: de output is hoger en hij pikt nu wel lage tonen op.

Het heeft effe geduurd. Bijna een jaar. Ik vat even het proces samen sinds de vorige post.

Esa had de mic dus gerepareerd door het originele zeldzame papieren membraan op te kalefateren en in een oude vervangcapsule in te bouwen. Maar na een tweetal weken stelde hij vast dat de weergave achteruit ging. Hij laat zijn gerepareerde microfoons altijd een tijdje liggen om zulke dingen te checken. En de mijne had helaas prijs.

Het plan met het originele papieren membraan ging dus niet door. Het werd een gewone D12-capsule, met een normaal membraan.

Door gezondheidsproblemen en ander werk (Esa is ook muzikant) is de reparatie lang uitgesteld, tot een moment waarop hij zich helemaal aan de mic kon wijden. Voor mij was dat geen probleem, want de reparatie was niet dringend. En alles is in orde gekomen, tegen de geraamde reparatiekost. Esa heeft geen meerprijs gerekend voor het opnieuw uit elkaar halen en opnieuw repareren toen het scenario met het papieren membraan niet doorging.
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 11-12-2017, 13:12
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Esa is een schat

Jammer genoeg wordt hij ook ouder en is z'n voorraad wisselstukken niet onuitputtelijk...
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 11-12-2017, 14:23
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Dringend tijd voor een shootout, me dunkt!
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 20-12-2017, 16:11
Active Member

Reputatie: Peters86 is op goeie weg

Wij hebben er drie in onze studio waarvan er ook ooit één is gesneuveld. Offertes voor reparatie waren duurder dan het aanschaffen van een "nieuwe". Uiteindelijk dat maar gedaan en nu hebben we weer drie werkende en één defecte die als museumstuk ergens op een diffusor staat
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 20-12-2017, 22:39
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peters86 Bekijk bericht
Wij hebben er drie in onze studio waarvan er ook ooit één is gesneuveld.
Aha, drie. Klinken die alledrie gelijk, of zit er merkbaar verschil op?
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 27-12-2017, 13:53
Active Member

Reputatie: Peters86 is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pierke Bekijk bericht
Aha, drie. Klinken die alledrie gelijk, of zit er merkbaar verschil op?
Ik vind dat er grote verschillen tussen zitten. Eigenlijk klinkt ééntje maar echt goed vind ik. Ik snap ook niet zo goed waarom we er drie hebben want ze worden nooit alle drie tegelijkertijd gebruikt.

De ene die ik goed vind klinken heeft nét wat meer midhoog dan de andere en dat maakt de kick net wat aanweziger in de mix zonder dat je zelf hoeft te eq-en. Het typische basgeluid van de D12 zit er wel gewoon nog in. Hele fijne micro in ieder geval. Maar moet zeggen dat ik ook vaak gewoon een beta 52 en een condensator aan de buitenkant gebruik (erg benieuwd naar de nieuwe Fet47 van Warm Audio).
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 27-12-2017, 19:39
Member

Reputatie: BerndVP is op goeie weg

interessant verhaal, ik heb ook een D12 liggen die niet meer werkt, hierbij lijkt op het eerste zicht dat de 'spoel' draad niet meer verbonden is met de andere aansluitingen...

Zou mooi zijn moest die terug in leven geraken.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten