homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 15-12-2016, 13:06
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Simpele vraag Impedatie mic

Ik zit met een simpele vraag maar ik kan op het net niet een antwoord vinden tussen de vele uitleg omtrent impendatie wat me in beginsel wel gewoon duidelijk is.
Maar mijn vraag is een praktische.

Een microfoon van 500Ω of 250Ω, beiden inpluggen (wisselen) op dezelfde aansluiting. Hoe verhoudt de volumeregelaar zich bij deze mics onderling?
Moet de volumeregelaar hoger op (harder) bij de 500Ω mic? Of juist bij de 250Ω mic? En in welke mate? Halveert of verdubbeld dat dan?

Laatst gewijzigd door bsp; 15-12-2016 om 14:02
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 15-12-2016, 21:26
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Simpele vraag Impendatie mic

Goh. Simpele vraag. Maar geen simpel antwoord...

Vroeger, toen alles beter was, moest je impedanties afsluiten met dezelfde waarde. Dat zorgde voor 100% energie overdacht. Dat kwam uit de telefonie, uit de tijd dat er nog geen versterkers waren. Dat heet "matched impedance".

Nu is de vuistregel dat je ongeveer een 10 X grotere impedantie moet hebben als je bron heeft. Dus een micro met een impedantie van 500 Ohm hoor je af te sluiten met een preamp met 5.000 Ohm impedantie. Dat heet "bridged".

Alleen is dat een vuistregel. Geen wet. Sluit je af met minder of meer, werkt het ook nog. Veel meer en je krijgt ruis, storingen en een afwijkende frequentie curve. Veel minder en je verliest signaal, krijgt ruis en een afwijkende frequentie curve.

Een bijkomend verschijnsel is dat die impedantie niet vast is, maar stijgt en daalt met de frequentie. En dat is bij elke mic weer anders.

Dus als je een mic met 500 Ohm parallel zet met een mic van 250 Ohm, dan zou in theorie die van 250 Ohm twee keer zoveel signaal leveren als die van 500 Ohm, vooropgesteld dat ze dezelfde output leveren. Maar dat gaat alleen op in theorie én in een matched systeem, met ideale mics.

In de praktijk kan het werken, maar het is niet te voorspellen hoe het gaat klinken. Met twee dynamische mics ga je niet veel problemen hebben. Maar met een condensator en een dynamische parallel zou het best kunnen dat de versterker in de condensator mic gaat oscilleren.

Dus zelfs als je schakelt tussen de ene en de andere mic, valt het niet echt te berekenen hoeveel verlies er is. Omdat dat frequentie afhankelijk is en door de Munson curve.

Dus vraagt de brakke theorie om een stomme boerenoplossing:

Speel roze ruis af door een luidspreker, regel beide af op 't zelfde niveau en zet een streepje?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 15-12-2016, 23:32
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Dus vraagt de brakke theorie om een stomme boerenoplossing:

Speel roze ruis af door een luidspreker, regel beide af op 't zelfde niveau en zet een streepje?
Ja cyrano. Die techniek daar vond ik op het net ook al veel over maar ik kon er geen chocola van maken. Misschien dan wel omdat wat jij bevestigd dit niet even te beantwoorden is.

Dat proberen is eigenlijk het probleem waar mijn vraag uit voort komt. Ik wil een/enkele mic/s bij gaan kopen en ik weet niet goed waar ik me op moet richten. Simpel even proberen gaat dus niet.

Ik heb wat prima werkende mic's maar daar is me niet helemaal van bekend hoeveel ohm ze zijn. Ik meen 500 ohm en zij geven een nette uitslag op de schuif op 80% volume, maar misschien dat ik dat ook maar eens precieser uit ga zoeken dan.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 16-12-2016, 00:19
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Niet teveel naar cijfertjes kijken. Die zijn toch te simpel en soms gewoon fake. Luister. Niet alleen naar mics, maar naar wat anderen zeggen over die mics.

En wees dan je eigen cynische zelf en kies wat bij jou past.

Als ik 't echt niet weet, koop ik de goedkoopste brol, meestal tweedehands, om mee te spelen. En daar leer ik meestal meer van dan door dagen gearslutz te lezen. Naderhand geef ik die brol weg en kan dan meestal zelf wel kiezen wat ik nodig heb.

En ik heb me er al lang bij neergelegd dat ik niet perfect ben en dus soms de verkeerde keuze maak...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 17-12-2016, 11:37
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
En ik heb me er al lang bij neergelegd dat ik niet perfect ben en dus soms de verkeerde keuze maak...
Hahaha. Hier allang zeer bewust van. Wat is dan precies 'perfect'?

Citaat:
En wees dan je eigen cynische zelf en kies wat bij jou past.
Eigenlijk probeer ik pragmatisch de mic te zoeken die bij de gear past.
Ik heb nu 400 of 500 ohm mic's (geloof ik) en daarbij staat de pot mooi op 60-80%. Een ideale werkingspositie voor een schuifpot.
Ik moet het niet hebben dat ik een 200 ohm koop en dat de pot dan naar 150% zou moeten, want dan is de pot te kort. Dát is mijn dilemma.
En het geeft allemaal zo'n rotzooi als je die pot-sleuf uit moet gaan frezen om hem 50% langer te krijgen. Krijg je meestal ook weer dat andere knoppen in de weg zitten en zo.....

Daarnaast heb ik al wat verschillende klasse's mic's. Ik ben nu specifiek op zoek naar een hogere klasse. En die zijn toch net weer te duur voor het doen van een miskoop.

Laatst gewijzigd door bsp; 17-12-2016 om 11:40
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 18-12-2016, 18:40
Senior Member

Reputatie: thuisprutser is op goeie weg

Hoezo zou de schuif te kort kunnen zijn? je regelt het toch eerst met je gain in? of heb je geen inputgainknopje.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 18-12-2016, 20:36
Vintage Member

Impedantie heeft hier maar weinig mee te maken. Eerst en vooral moet je naar de output van de mic kijken. Het mV/Pa getal. Dynamische mics geven 1-5 mV/Pa bruutweg, condensators 5-20 mV/Pa. Bij condensators speelt de impedantie ook minder rol, omdat er al een voor-voorversterker in zit.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 19-12-2016, 11:30
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thuisprutser Bekijk bericht
Hoezo zou de schuif te kort kunnen zijn? je regelt het toch eerst met je gain in? of heb je geen inputgainknopje.
Die kan ik wel anders zetten voor bijvoorbeeld aansluiten van de gitaar versterker. Maar niet lager. Bij mic's staat hij 0. Ik zou eens goed moeten kijken of er nog een andere stand mogelijk is, maar dat ontdekte ik nog niet.
(ps: annaloge gear)

Citaat:
Impedantie heeft hier maar weinig mee te maken. Eerst en vooral moet je naar de output van de mic kijken. Het mV/Pa getal. Dynamische mics geven 1-5 mV/Pa bruutweg, condensators 5-20 mV/Pa. Bij condensators speelt de impedantie ook minder rol, omdat er al een voor-voorversterker in zit.
Mooi. Hier kom ik weer wat verder mee. Thanks. Al ontbreekt deze informatie nog wel eens bij specificaties volgens mij?
Je merkt het wel als het weer lang geleden is dat je met die spanningen en weerstanden bezig was.

Laatst gewijzigd door bsp; 19-12-2016 om 11:32
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 20-12-2016, 03:54
Vintage Member

Standaard Re: Simpele vraag Impedatie mic

Over welke preamp/mixer hebben we 't eigenlijk?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 20-12-2016, 12:53
bsp bsp is offline
Senior Member

Standaard Re: Simpele vraag Impedatie mic

Een jaren '80 analoge bak cyrano.
Die heb ik bij gekocht en bevalt me heel goed. Er nu wat verder mee gaan.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten