homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-12-2016, 11:31
Active Member

Reputatie: Ithinque wordt hier goed onthaald
Standaard Mic splitter

Hallo mensen,

Ik heb verschillende preamps die ik graag 1 op 1 met elkaar wil vergelijken. Daarvoor wil ik tijdens opnames het mic signaal splitten om achteraf te bepalen welke ik de betere vind.

Nou vroeg ik me af of het verstandig is om daar een officiele mic splitter voor te gebruiken, of dat een Y-kabeltje zal volstaan?

Verder vroeg ik me af in hoeverre een passieve of een actieve splitter het signaal zou kunnen kleuren, en of een Palmer of een Radial daarbij dan eerlijker / schoner is dan bijvoorbeeld een DAP, Behringer of ART.

Het betreft een studio situatie, de kabellengtes zijn niet bijzonder lang (<10m)

Iemand advies?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 04-12-2016, 22:22
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Mic splitter

Een Y-kabel zou ik zeker niet gebruiken voor een test. Het is niet denkbeeldig dat de ingang van één preamp de andere preamp gaat beïnvloeden. En 't is al helemaal af te raden als er phantom power nodig is.

Maar wat wil je vergelijken? Het geluid, de kwaliteit?

Of denk je aan 't meten van bv. ruis en vervorming?

Elke splitter beïnvloedt ook het signaal een beetje. Kan je de test niet opzetten met twee mics, waarvan één op elke preamp? En indien nodig bij de volgende test de mics omwisselen?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-12-2016, 23:23
Member

Reputatie: up-g is op goeie weg

Waarvoor moet de mic/preamp combinatie gaan dienen?

Voor elektrische gitaar is reampen een mogelijkheid.
Anders de hiervoor genoemde opties...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 05-12-2016, 11:11
Active Member

Citaat:
Maar wat wil je vergelijken? Het geluid, de kwaliteit?

Of denk je aan 't meten van bv. ruis en vervorming?

Elke splitter beïnvloedt ook het signaal een beetje. Kan je de test niet opzetten met twee mics, waarvan één op elke preamp? En indien nodig bij de volgende test de mics omwisselen?
Het gaat me vooral om het vergelijken van de karakters van de preamps om een beter beeld te krijgen van welke preamp ik het beste voor verschillende toepassingen kan gebruiken.
Dat kan ik m.i. het beste testen door ze een exact identiek signaal aan te bieden, dus niet 2 verschillende opnames op 2 verschillende momenten.
Ik kan dan achteraf tijdens het mixen objectief beoordelen welke preamp de voorkeur heeft en daar in de toekomst rekening mee houden.

Ik was in de veronderstelling dat als één van beide preamps fantoomspanning aan de mic levert, dat de andere preamp daar geen hinder van ondervind, maar daar moet ik mee oppassen dus? Daar had ik nog niet bij stilgestaan, dank je.

@Up-G: Nee, het gaat niet om elektrische gitaar!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-12-2016, 14:40
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Phantom kan, in theorie.

Zolang ze allebei precies 48 V leveren, gaat dat in theorie goed.

Als één van de twee er naast zit, gaat er een stroompje lopen van de preamp met het hoogste voltage naar de andere. Dat zal misschien niet hoorbaar zijn, maar kan best je test vervalsen.

En als één 24V levert en de andere 48V kan er iets kapot gaan.

Geen matched pair mics bij de hand?

Of dynamische mics gebruiken. Geen phantom is geen probleem. Maar dan nog verandert de impedantie...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-12-2016, 15:21
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Of...

Je neemt een signaal op. Daarna zet je je microfoon voor een speaker, speel je het signaal daar door af. Dan kan je opnemen door dezelfde mic, blijft de afstand tot de bron identiek en hoef je enkel de preamp te wijzigen.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 05-12-2016, 19:44
Vintage Member

Dat lijkt een goed idee, Alex, tot je 't probeert. Eén cm verschil bij een luidspreker kan een dip van enkele db bij een bepaalde frequentie veroorzaken, als je pech hebt.

En hoor je dan het karakter van de preamp, of die dip?

Preamp verschillen zijn heel subtiel. Vaak nog subtieler dan verschillen in instrumenten.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 06-12-2016, 07:22
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Als je de mic laat staan heb je toch exact hetzelfde resultaat, behalve dan een andere preamp er tussen?

En zo subtiel zijn preamp verschillen niet altijd, hoor. Zet de 2 hypes, zijnde een 312 en een 1073, naast elkaar en je hoort echt wel een duidelijk verschil.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-12-2016, 15:12
Active Member

Bedankt zo ver, het is me inmiddels duidelijk dat het minder eenvoudig is dan ik dacht.
Een mic voor de speaker valt af omdat het signaal dan al eerder is opgenomen door een van de preamps!
Cyrano, ik heb wel een matched pair kleinmembraans, maar wil het liefste met al m'n microfoons kunnen testen.

Hoe denken jullie over de volgende oplossing: Als ik nou een externe phantom box gebruik, dan kan er volgens mij geen spanning terugvloeien in de preamps. Zou ik dan gewoon een Y-kabeltje aan de kant van de preamps kunnen gebruiken? (Ik verlies dan wat dB's, maar het signaal is in ieder geval identiek)
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-12-2016, 15:40
Vintage Member

Dat klinkt al beter, maar je sluit nog altijd de invloed van de ene preamp op de andere niet uit.

In de praktijk zal dat niet veel uitmaken, maar ik kan me voorstellen dat bv. de combinatie van een echte buizen preamp en een normale transistor preamp wel eens een andere sound zou kunnen geven.

Een trafo koppeling gaat dat vermijden, maar verandert dan ook weer de sound...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten