homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 06-12-2016, 16:37
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Mic splitter

Wat is er nu precies mis met bijvoorbeeld een gitaarcab, snare, of zang micen met een microfoon en die eerst via de één en dan via de andere op te nemen? Je kunt het toch ook moeilijker maken dan het is?
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 06-12-2016, 18:55
Active Member

Reputatie: Ithinque wordt hier goed onthaald

Citaat:
Wat is er nu precies mis met bijvoorbeeld een gitaarcab, snare, of zang micen met een microfoon en die eerst via de één en dan via de andere op te nemen? Je kunt het toch ook moeilijker maken dan het is?
In feite wil ik het juist makkelijker maken. Als ik een artiest aan het opnemen ben wil ik namelijk vooral lekker snel kunnen werken, en niet onnodig hoeven vragen of diegene steeds alles nog 1 of 2 keer opnieuw wil doen.
Daarnaast vind ik het voor een vergelijking belangrijk dat ik 2 identieke signalen heb. Als iemand bv. 2 keer achter elkaar iets inzingt kunnen klankverschillen ook een andere oorzaak hebben dan alleen de preamp (mic positie, intonatie, vermoeidheid etc.)
Citaat:
In de praktijk zal dat niet veel uitmaken, maar ik kan me voorstellen dat bv. de combinatie van een echte buizen preamp en een normale transistor preamp wel eens een andere sound zou kunnen geven.
Ik ga het gewoon maar eens proberen denk ik. (Ik heb geen buizen preamp) Thanks!
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 06-12-2016, 19:47
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Wat mij betreft is juist de interactie die plaats heeft op het moment dat je een 'sound' maakt met je preamp, je microfoon, je instrument en je plaatsing de gein van het hele ding.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 06-12-2016, 20:05
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ithinque Bekijk bericht
Een mic voor de speaker valt af omdat het signaal dan al eerder is opgenomen door een van de preamps!
Je wenst toch het effect van een preamp op een signaal te horen? Dan is het toch perfect om een identieke bron te hebben, los van hoe die eerder opgenomen is? De invloed van de preamps hoor je dan toch nog steeds?
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 06-12-2016, 21:38
Active Member

Reputatie: Joris J wordt hier goed onthaald

Radial heeft een 'cherry picker' waarmee je 1 mic kan aansluiten op 4 pre amps om zo te switchen en te vergelijken. Kost wel wat, maar radial is over het algemeen wel kwaliteit.

Radial Cherry Picker Studio Preamp Selector
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 07-12-2016, 22:16
Active Member

Die cherry picker daar zou ik inderdaad heel blij van worden Van de prijs daarentegen word ik juist weer heel verdrietig, man wat een geld..
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 08-12-2016, 07:59
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

Van wat ik snel lees schakelt dit apparaat één ingang naar één van de vier uitgangen. Dan heb je nog steeds niet dat je één mic gelijktijdig naar twee pre-amps stuurt, toch?

Dolf
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 08-12-2016, 21:13
Active Member

Verrek je hebt gelijk..
Citaat:
Four front panel 'radio style' selector switches select the active preamp while automatically disconnecting the mic from the others.
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 28-12-2016, 06:16
Active Member

Reputatie: hexdiy is op goeie weg

Dedju moeilijke vraag zeg. Ik lees hier meestal af en toe mee over de schouder, maar nu kriebelt het een beetje, sorry.

Wellicht dien je geen materiaal bij te kopen voor wat je wil proberen.

- Neem een mic signaal op via je gebruikelijke ( desnoods slechts 2 kanaals) audio interface & DAW. Zonder verdere omwegen.

- Speel je opname af met de panning van dat ene signaal precies in het midden.

- Sluit de master out L van je audio interface aan op je te testen voorversterker A
- Sluit de Master out R van je audio interface aan op je te testen voorversterker B

- Sluit de uitgang van je voorversterker A aan op kanaal 1 van je audio interface
- Sluit de uitgang van je voorversterker B aan op kanaal 2 van je audio interface
- (Zet desnoods 2 identieke DI boxes tussen voorversterker uit en interface in mocht attenuatie nodig blijken)

- Calibreer beide voorversterkers tot op precies hetzelfde niveau via de signaalgenerator van je DAW

- Speel je vooropgenomen signaal af, en neem dat tegelijk weer op doorheen je 2 voorversterkers op 2 extra sporen van dezelfde sessie op je DAW

Ziezo, je hebt nu 2 kleuringen van voorversterkers om te vergelijken, afkomstig van identiek hetzelfde signaal, onafhankelijk van je mic of diens plaatsing, gezien goeie calibratie met nagenoeg identiek dezelfde amplitude, helemaal of grotendeels met materiaal dat je al hebt.

Vergelijken is dan makkelijk via de mixer van je DAW

Fantoom of geen fantoom, welke mic juist, maakt niet meer uit. Ruis of geen ruis of kleuring van 1 mic voorversterker trap ook niet.
Je luistert dan uitsluitend naar het verschil in kleuring tussen 2 voorversterkers.

Bijna helemaal "in the box".

Lijkt dat je wat?

Wil je meerdere mogelijkheden behouden voor 1 dezelfde mic binnen bv. een live opname, zou ik dezelfde methode toepassen, je verschillende preamps als outboard gear beschouwen, per preamp een extra kanaal toekennen aan je DAW, en de aanvankelijke beperkingen van je eerste ingangstrap ( mixer) voor lief nemen.

En natuurlijk ervoor zorgen dat je routing in orde is.

Nog wat groter zit je dan natuurlijk in de klasse van een fullscale monitor mixer...

Laatst gewijzigd door hexdiy; 28-12-2016 om 07:14
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 28-12-2016, 11:17
Active Member

Citaat:
- Sluit de master out L van je audio interface aan op je te testen voorversterker A
- Sluit de Master out R van je audio interface aan op je te testen voorversterker B
Dat heeft niet zoveel zin, want dan zijn het al line-signalen. Daar hoeft een pre-amp niks meer mee te doen
In dat opzicht was het idee van Alexx beter denk ik, om dan een mic voor de speakers te plaatsen.

Maar anyway, samenvattend, ik wil dus al TIJDENS de opname een identiek signaal aan meerdere preamps aanbieden.
Ik heb inmiddels een phantom box die ik er tussen kan drukken, daar ga ik binnenkort even mee testen.
Anders kan ik waarschijnlijk ook een mic splitter gebruiken met een ground-lift op een parallelle uitgang.
Bedankt voor alle reacties zover!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten