homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 29-11-2016, 16:02
Active Member

Reputatie: tatsa wordt hier goed onthaaldtatsa wordt hier goed onthaald
Standaard welke Daw controller voor Sonar X3

Ik zou graag mijn homestudio uitbreiden met een DAW controller. Ik ben er al verschillende tegengekomen die specifiek met bepaalde DAW's werken, maar Sonar staat daar blijkbaar niet veel tussen. Is een controller met Mackie control bruikbaar voor elke DAW? Ik heb een paar controllers op het oog: Behringer X touch (compact) en ICON Platform M. Iemand ervaring met deze toestellen. Behringer BCF2000 zou nogal luidruchtig zijn en ik kom nogal vaak gebruikersklachten tegen, dus die heb ik van mijn lijstje geschrapt. Alle info welkom!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-12-2016, 08:57
Active Member

Standaard Re: welke Daw controller voor Sonar X3

Nog eens het web afgezocht en vreemd genoeg is Sonar de enige die steeds ontbreekt bij de ondersteunde DAW's. Iemand een idee hoe dat komt?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-12-2016, 09:52
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ze hadden tot voor kort hun eigen controller, de V700 (https://www.roland.com/global/products/v-studio_700/). Maar die is uit de handel genomen.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 02-12-2016, 10:15
Active Member

Reputatie: riske is op goeie weg

Kijk eens in de help functie onder Studio Ware panels, mogelijk'vindt je er iets.
Zelf gebruik ik de Sonar V studio 100 en de Roland sound canvas SD50 en dat gaat prima zowel op de X1 als de X3
succes
riske
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 02-12-2016, 12:08
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Dit al gezien?

https://www.cakewalk.com/Documentati...evices.01.html

https://www.cakewalk.com/Documentati...evices.08.html

https://www.cakewalk.com/Documentati...evices.03.html

Kort samengevat, ze ondersteunen niet het HUI of Mackie protocol. Dat is de reden waarom de meesten dit dus "out-of-the-box" niet ondersteunen. Maar ze hebben een oplossing (geen idee hoe goed die is) als je device midi kan uitsturen. Dan mag je lekker alles zelf gaan mappen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 02-12-2016, 17:39
Active Member

Vreemd! Als ik het controller surface menu openklap in Sonar staat Mackie er nogthans ook tussen.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  sonar controller.JPG
Bekeken: 40
Grootte:  107.3 KB
ID: 17844  
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 02-12-2016, 19:59
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Dat is niet vreemd. In principe werkt elke controller met elk DAW, mits je zelf de juiste codes ingeeft. Dat is veel werk, maar niet echt moeilijk...

En zelfs de groten gaan ervan uit dat je dat wel zelf effe doet. Ondersteuning voor MCP (Mackie) wordt bv. vaak vermeld, maar is niet noodzakelijk compleet.

Met andere woorden: je ontsnapt zelden aan wat zelf doen. Uitzonderingen zijn bv. ProTools met de Avid controllers. Beide komen uit dezelfde stal en werken dus perfect samen. De prijs is er dan ook naar.

Dat die Behringer wat lawaaierig is, is waar. Maar de anderen zijn ook niet echt geluidloos. En dat is alweer een prijs afweging. Als je er genoeg ontwikkeling tegenaan gooit, kan je elk systeem stil krijgen...

REAPER ondersteunt bv. zowat elke controller, maar ook weer niet noodzakelijke elke functie. En sommige definities zijn gemaakt door gebruikers. Ze staan dus niet op het lijstje van "officieel" gesupporteerde controllers.

En raar genoeg zijn een aantal populaire controllers alleen nog tweedehands te koop.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 03-12-2016, 09:06
Active Member

Dus speelt het eigenlijk niet veel rol welke controller ik aanschaf, behalve misschien degene die specifiek gemaakt zijn voor ťťn enkele DAW (bijv. Nekar Panorama P1 voor Cubase en Reason, of de Akai APC 40 Mk2 voor Ableton)?
Ik wil best zelf de codecs ingeven om een controller naar keus te laten werken met Sonar X3, maar waar vind ik die en hoe gaat dat in zijn werk?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 04-12-2016, 10:07
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Het speelt wel een rol. Een eerste vraag is bv. "Hoe goed is de documentatie van de controller?"

En als er documentatie is, hoe juist is ze?

Meestal staat een lijst in de handleiding.

Je kan dus best vragen stellen op het Sonar forum. Verondersteld dat er een Sonar forum is. Of omgekeerd, als je denkt een bepaalde controller te gaan kopen, op het forum van die controller maker. Behringer en AKAI hebben bv. actieve fora.

En het zou ook geen kwaad kunnen, eens wat te lezen over hoe MIDI juist werkt. Wat bv. sysex codes zijn, hoe de timing gaat e.d. Dat geeft je een idee van de complexiteit voor je er aan begint.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 04-12-2016, 11:01
Active Member

Ik ga me eens wat meer verdiepen in die materie. In ieder geval bedankt voor de info.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten