homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 28-11-2016, 21:45
Member

Reputatie: JohanDC is op goeie weg
Standaard B&K 4006 (DPA 4006) probleem

Beste forumleden,

Ik hoop dat jullie mij kunnen verder helpen met een redelijk vreemd probleem. Ik gebruik geregeld de B&K (voorloper van DPA) 4006 / 4011 microfoons van een collega-muzikant om opnames te maken van onze concerten.
Nu is het reeds de tweede keer dat één van beide B&K 4006-en (Omni-directioneel) in AB-opstelling (+/- 120cm uit elkaar) tegen het einde van het concert een soort lage ruis geeft in de opname.

In bijlage voorbeelden van deze 'ruis' alsook een screenshot van hoe dat er dan uitziet in mijn DAW. Normaal gezien ziet de waveform er redelijk gelijk uit voor L/R, maar nu dus niet...

Iemand enig idee hoe dit kan komen? In één van de gevallen was het na enkele minuten terug weg. Alvast bedankt!
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Schermafbeelding 2016-11-28 om 22.01.21.png
Bekeken: 149
Grootte:  11.8 KB
ID: 17837  
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: wav Example 2.wav (1.17 MB, 65x gelezen)
Bestandstype: mp3 Example 1.mp3 (95.7 KB, 54x gelezen)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 28-11-2016, 23:43
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: B&K 4006 (DPA 4006) probleem

Als zo'n ding kapot gaat, en helaas weet ik daar alles van, geeft hij alleen ouput in het uiterste hoog.
Ik denk dat je aan andere malfuncties moet denken. Lijkt me sterk dat het aan die microfoon ligt.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 29-11-2016, 18:32
Member

Zou het dan eerder aan de pre-amp van de interface liggen denk je? Ik gebruik een Steinberg UR824, ben daar zeer tevreden over
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 29-11-2016, 19:13
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

De ene kant gaat in zijn totaal harder dan de andere.
Bij 1kHz heb je ook 12 dB verschil.
Ik zou niet weten hoe een microfoon zoiets fout kan doen.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 20-12-2016, 04:11
Senior Member

Reputatie: Emanuel23 wordt hier goed onthaald

Kan de preamp zijn. Oudere mics zijn soms gevoeliger aan de juistheid van de 48V, daar kan speling op zitten bij dit soort multichannel interfaces. Mogelijks in combinatie met de lengte van de opname zal de mic en/of het preamp/48V circuit het opgeven of fluctueren na verloop van tijd. Eenvoudige manier om dit te checken is natuurlijk te verifiëren of je dit probleem altijd op hetzelfde kanaal en/of met dezelfde mic voor had/hebt.

Het kan even goed de mic zelf zijn, er zitten net wat capjes en een mini-transfo in, wieweet is er eentje de geest aan het geven.
Geen paniek trouwens in dat geval, dit is te herstellen en is niet ongewoon voor een mic op leeftijd.
http://www.saturn-sound.com/images%2...-%20inside.jpg

Laatst gewijzigd door Emanuel23; 20-12-2016 om 04:16
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-12-2016, 10:26
Senior Member

Reputatie: AV Inspire wordt hier goed onthaaldAV Inspire wordt hier goed onthaald

Is het telkens dezelfde microfoon die problemen geeft? Heb je ze al eens van kanaal gewisselt? de 4006 zijn electrets dus moest die op een of ander manier (leeftijd bv) zijn spanning verloren zijn dan kan dat wel mislopen maar ze garanderen 25 jaar.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 22-12-2016, 11:21
Vintage Member

Een B&K die de prepolarisatie kwijtraakt doet het dan toch constant niet? Als er iets ie met dan doet hij het wel, dan niet, dan lijkt me dat niet meteen de mic, zeker niet als je de frequentiekarakteristiek ziet van het kanaal dat afwijkt. Ik heb helaas te maken gehad met kapotte B&K's, maar die gedragen zich anders.

Maar de OT moet inderdaad eerst zaken gaan uitsluiten.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 22-12-2016, 18:26
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Als de phantom spanning begint te falen, gaat dat vaak zoals Johan beschrijft. Dan zal dat wel eerder aan de preamp liggen, zoals Emanuel al aanhaalde...

De AKG C451 is daar berucht voor. Die trekken het maximum aan phantom spanning en dat is teveel voor sommige interfaces. Oudere analoge mixers hebben daar bijna nooit last van, maar modern spul maar al te vaak. De omvormertjes die in moderne interfaces zitten, kunnen hooguit 20 mA leveren. Voor 2 mics soms te weinig.

Een ouderwetse mixer levert misschien maar 20 V als een mic te veel drinkt. Naarmate de omvormer in de mic "reserve" opbouwt, stijgt die spanning terug.

Die moderne dingen storten compleet in. De omvormer in de mic slaat af, de spanning stijgt terug en het dansje begint weer van voor af aan. Daarom dat de geproduceerde geluiden zo variëren.

En mics zoals die DPA's en die AKG gaan nog meer stroom trekken als de spanning zakt. Daarom werken ze vaak ook niet met een preamp die 24 V of minder aan phantom spanning geeft. Ze bevatten allebei een vernuftige omvormer die van de 40 V phantom 60 of 80 V maakt voor de polarisatie van de capsule. Daardoor hebben die mics ook zulke goede eigenschappen.

Meetmics met eigen preamp worden meestal met 100 V gevoed en soms zelfs met 200 V. Ook sommige lampen mics werken met zo'n hoge polarisatie spanning.

Dat geluid is niet echt typisch voor dit euvel, maar mijn AKG's maken ook de gekste geluiden, afhankelijk van de stroomvoorziening van de preamp. Zelfs de RME heeft er last mee, maar die wordt altijd terug stabiel na 30 seconden of zo. De Sound Devices had al meer tijd nodig, soms zelfs meer dan twee minuten. Op een Steinberg werken ze niet.

Je kan de vooruitgang niet tegen houden...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 22-12-2016, 20:14
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Oeps... Scrap that!

Niet aan gedacht dat dit electrets zijn
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 23-12-2016, 07:24
Member

Bedankt allemaal voor de reacties!

Dus de kans is groot dat het iets met de Phantom spanning te maken heeft? Hoe zou ik dat kunnen uitsluiten?

Bij mijn laatste opnames vorige week heb ik de twee micro's eens van kanaal gewisseld en dan bleef het wel op dezelfde micro het ruisen. Dat begon nu trouwens ook bijna onmiddellijk, terwijl het bij vorige opnames pas na enkele uren begon.

Ik kan in principe wel wat interfaces gebruiken om te testen, maar eigenlijk allemaal multi-channel interfaces. Daarbij is de Steinberg die ik standaard gebruik wel de beste in principe.

Wat ik wel vreemd vind is dat het slechts bij één van beide Omni's is. Verder zijn er nog drie Cardio's van dezelfde reeks (4011) waarbij dit helemaal niet voorkomt. Vermoedelijk is er dus toch wel iets met de (elektronica van) de microfoon?

Kunnen jullie hier in België een hersteller of technieker aanraden die ervaring heeft met dit type microfoons? Kwestie van eens contact op te nemen en te zien wat dat eventueel kan kosten.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten