homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 13-11-2016, 11:16
sonny's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: sonny is op goeie weg
Red face eigen song op Youtube

Hallo iedereen,

Na een tijdje weinig te hebben gedaan wil ik bij een eigen song van me, een clipje maken en op Youtube kwakken.
niet de bedoeling om er geld mee te verdienen, maar om iedereen te laten "meegenieten".

Ok... maar deze heb ik voor jaren geleden al bij de Buma/Stemra geregistreerd.

Kan/mag ik deze gewoon op youtube kwakken zonder problemen?
en moet ik verder nog ergens aan denken of rekening mee houden?

Grtzzz Sonny
  #2 (permalink)  
Oud 14-11-2016, 11:26
tyros2's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: tyros2 wordt hier goed onthaaldtyros2 wordt hier goed onthaald
Standaard Re: eigen song op Youtube

Sonny, ja hoor , je mag alles op youtube zetten .
Als er sprake is van auteursrechten schending , dan word je automatisch verwijderd .
mvg
Dirk
  #3 (permalink)  
Oud 14-11-2016, 14:30
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Active Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

En zeker alles wat je zelf gemaakt hebt (dus inclusief muziek en tekst. dus géén cover) mag je verspreiden hoe en waar je maar wilt, aangezien dat jouw creatief eigendom is en niemand daar iets over te zeggen heeft.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 14-11-2016, 17:07
sonny's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: sonny is op goeie weg

Mannen... bedankt
  #5 (permalink)  
Oud 08-05-2017, 19:05
Spiritje's schermafbeelding
Member

Reputatie: Spiritje is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
En zeker alles wat je zelf gemaakt hebt (dus inclusief muziek en tekst. dus géén cover) mag je verspreiden hoe en waar je maar wilt, aangezien dat jouw creatief eigendom is en niemand daar iets over te zeggen heeft.
Nopes. Zelf je eigen werk auteursrechtelijk beschermde liedjes zomaar op youtube zetten mag in feite niet omdat je.... auteursrechtenschending doet !
Klinkt vreemd maar het is gewoon youtube software dat de liedjes vergelijkt met zijn database en in geval een lied wordt herkent betekent dit dat het auteursrechtelijk beschermd is. Dan wordt er verder nagegaan of het gekend is bij youtube dat het jouw liedje is of niet. Je kan jouw channel whitelisten maar daar is een tussenpersoon voor nodig dacht ik. Deze zorgt ervoor dat jouw channel met rust gelaten wordt. Een tussenpersoon zoals een tunecore.com bijv.

Nou ja, je ziet maar.
  #6 (permalink)  
Oud 09-05-2017, 11:52
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritje Bekijk bericht
Nopes. Zelf je eigen werk auteursrechtelijk beschermde liedjes zomaar op youtube zetten mag in feite niet omdat je.... auteursrechtenschending doet !
Klinkt vreemd maar het is gewoon youtube software dat de liedjes vergelijkt met zijn database en in geval een lied wordt herkent betekent dit dat het auteursrechtelijk beschermd is. Dan wordt er verder nagegaan of het gekend is bij youtube dat het jouw liedje is of niet.
Dat ze het er dan maar uit pikken.
Dan ben ik auteursrechten verschuldigd aan mezelf. Maar als ze die slapende hond wakker maken brengt dat voor mij ook meteen het voordeel dat ze de plicht op zich afroepen om voor alle views mij ook auteursrechten uit te betalen.

Claimen zou voor mij dan meteen een erkenning van mijn auteursrechten zijn. Welk nadeel rest dan nog voor mij?
Van mij staat volledig eigen werk op youtube. Ik mag lijen dat ze gaan claimen. Ik tel de views wel. (Moet ik MIJN claim nu al gaan typen? Of zal ik nog even wachten?)
Mijn werk is mijn eigendom en van niemand anders. Zo simpel is het.

Laatst gewijzigd door bsp; 09-05-2017 om 11:55
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-05-2017, 15:21
Spiritje's schermafbeelding
Member

Reputatie: Spiritje is op goeie weg

Ik begrijp jouw standpunt wel hoor, ik begin zelf maar pas bij te draaien en me aan te passen aan hun principes.
Als je jouw lied nergens hebt geregistreerd, dan kan youtube het ook niet herkennen. Het online depot van sabam telt niet voor herkenning van liedjes, wel om te bewijzen dat het jouw lied is.
  #8 (permalink)  
Oud 09-05-2017, 15:26
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritje Bekijk bericht
Het online depot van sabam telt niet voor herkenning van liedjes, wel om te bewijzen dat het jouw lied is.
Maar dat is niet de enige manier om dat te bewijzen.
Sterker nog, dat bewijst helemaal niets. Kijk maar naar (gewonnen) rechtzaken over auteursrecht.

Wikipedia zegt: Men hoeft niets te deponeren of te registreren.
Auteursrecht ligt automatisch bij de maker, bij jou dus als het om jouw werk gaat.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 07:02
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

't Staat hier weer bol met halve ongeïnformeerde standpunten.

Als je je bij een auteursrechtenorganisatie aansluit, dan besteed je het beheer van je auteursrecht uit. Als jij dan beslist om daarnaast zelf nog eens het beheer te gaan doen door gratis uit te delen elders, dan is het normaal dat die 2 in conflict komen. Of dacht je dat bij die inning veel menselijke interactie zit die dan nog eens per artiest nagaat of je je afspraak met die maatschappij niet zelf aan het 'overrulen' bent? Het is puur een praktisch probleem.

Daarnaast, youtube laat perfect toe je eigen muziek te uploaden. Tenzij je het zelf weer in de soep laat draaien door tegenstrijdige regelingen te treffen naargelang hoe je pet staat die dag. En dan nog, ik wil wel eens zien hoe een kleine artiest zo ver geraakt in het youtube systeem dat de nummers automatisch herkend worfen en tegen een rechtencheck aanlopen.
http://www.trackandmix.com
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 11:15
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
't Staat hier weer bol met halve ongeïnformeerde standpunten.

Als je je bij een auteursrechtenorganisatie aansluit, dan besteed je het beheer van je auteursrecht uit. Als jij dan beslist om daarnaast zelf nog eens het beheer te gaan doen door gratis uit te delen elders, dan is het normaal dat die 2 in conflict komen. Of dacht je dat bij die inning veel menselijke interactie zit die dan nog eens per artiest nagaat of je je afspraak met die maatschappij niet zelf aan het 'overrulen' bent? Het is puur een praktisch probleem.
Hoezo halve ongeïnformeerde standpunten? Ik zeg toch precies hetzelfde?
Ik zeg toch niet anders dan dat je gewoon op youtube je eigen werk kunt uploaden? En als daar rechten over geheven worden is dat toch ook gewoon in je voordeel? (want dan ontvang je dus gewoon alle rechten, inclusief van anderen )

Heb je (zoals TS heeft) iets al geregistreerd, dan zit de kans er in dat er rechten geheven gaan worden. Maar met een youtube upload is dat dan vooral in je voordeel aangezien youtube daar afspraken met de muziekindustrie over gemaakt heeft.
Youtube verwijderd soms auteursrechtelijk werk, maar in jouw geval mag jouw eigen werk gewoon blijven staan. Dat zul je misschien nog even aan moeten tonen bij youtube (maar geregistreerd, dus makkie).

En ik onderbouwde dat gewoon met mijn werk als voorbeeld, waarbij mijn werk niet geregistreerd is maar het me geen bal zou boeien als er wel over geheven zou gaan worden (want dat zou betekend dat ik alle views rechten zou gaan ontvangen).
Het is geen probleem, maar een kwestie van keuzes en een verschillend verloop daardoor. Want de verlopen zijn gewoon duidelijk.

Waar is dan de halve informatie? Of doelde je niet op mij?

Laatst gewijzigd door bsp; 10-05-2017 om 11:18
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten