homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 12-11-2016, 18:26
Dekkorr's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Dekkorr wordt hier goed onthaaldDekkorr wordt hier goed onthaald
Standaard Houten latten voor steenwol in plaats van stof, maakt dit veel uit?

Ik ben bezig met het ontwerpen van een nieuwe mix ruimte bij mij thuis.
Ik wil graag de achterwand, en een deel van de zijwanden behandelen met Rockwol 10cm. Normaal doe ik hier dan een doekje overheen en klaar, maar ik kwam langs een mooi ontwerp (zie bijlage foto) en dat lijkt mij wel erg mooi.

Ik zie dat dan als 10cm steenwol, zwart molton eroverheen, dan met hardhout of eiken latten van 45x18mm dat vak invullen met een tussenruimte van 25mm.

Wat ik niet weet is, hoe klinkt dit anders dan alleen stof?
Ik zie dit systeem wel vaker ook in audio studio's (op foto's dan).
Weet iemand dit?
Alvast bedankt!
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  davinci-hero.jpg
Bekeken: 109
Grootte:  172.7 KB
ID: 17694  
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 13-11-2016, 14:27
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Houten latten voor steenwol in plaats van stof, maakt dit veel uit?

Als die latten 45 mm zijn en je houdt 25 mm open heb je meer dan 50% open.
Dat gaat uitstekend.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 13-11-2016, 15:16
Senior Member

Standaard Re: Houten latten voor steenwol in plaats van stof, maakt dit veel uit?

Thnx Bert!
Dan ga ik dat proberen te maken, zal een foto posten als het gelukt is.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 14-11-2016, 10:18
Member

Reputatie: Flamingo is op goeie weg

Ik heb het zelfde gedaan in mijn vocal booth,
perfecte klank, latten 2.5 cm en spatie 2.5 cm
Als je wil stuur ik u wat foto's door
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 14-11-2016, 19:09
Senior Member

Op een plek als deze zijn we dol op foto's kijken toch!!?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 15-11-2016, 08:30
Member

Reputatie: Flamingo is op goeie weg

voila
en nog een paar extra foto's van de de live ruimte en de control room, akoestiek van 'Vicoustic' echt top materiaal
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  IMG_9226[1].jpg
Bekeken: 66
Grootte:  123.0 KB
ID: 17701   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_9230[1].jpg
Bekeken: 59
Grootte:  166.6 KB
ID: 17702  

Naam:  IMG_9228[1].jpg
Bekeken: 57
Grootte:  77.7 KB
ID: 17703  
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 15-11-2016, 13:47
Senior Member

Hi,
Zit er mooi uit allemaal. Is het al helemaal af nu?
Lijkt me een fijne werkplek. Succes daar!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 15-11-2016, 15:58
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Nice!
  #9 (permalink)  
Oud 15-11-2016, 18:55
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Gebruik variatie in de breedte van de latten en de openingen. Dat is minder mooi, maar akoestisch nog beter.

Deze constructie zal wel ongeveer alles doorlaten en dus dempen. Toch, met een regelmatig tralie bestaat een klein risico dat een puls gereflecteerd wordt als een serie pulsen, waardoor er voorkeurfrequenties ontstaan. Dit wordt pas echt een probleem bij grote voorwerpen, zoals een zig-zag muur, of een dichte trap.

Goede geluid heeft baat bij een chaotische ruimte. Daarom ruim ik mijn werkkamer liever niet op
(voor de luie perfectionisten onder ons)
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 15-11-2016, 20:43
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
Gebruik variatie in de breedte van de latten en de openingen. Dat is minder mooi, maar akoestisch nog beter.

Deze constructie zal wel ongeveer alles doorlaten en dus dempen. Toch, met een regelmatig tralie bestaat een klein risico dat een puls gereflecteerd wordt als een serie pulsen, waardoor er voorkeurfrequenties ontstaan. Dit wordt pas echt een probleem bij grote voorwerpen, zoals een zig-zag muur, of een dichte trap.

Goede geluid heeft baat bij een chaotische ruimte. Daarom ruim ik mijn werkkamer liever niet op
(voor de luie perfectionisten onder ons)
Dit is uiteraard onzin. Die puls is altijd in de tijd verdeeld (dus chaotisch) en dus qua fase ook verdeeld. Bijna alle geperforeerde materialen hebben een homogeen gatenpatroon, behalve de magische materialen. Of je moet het me nog eens wat beter uitleggen zodat ik wellicht word gecorrigeerd.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten