homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-11-2016, 20:22
Member

Reputatie: up-g is op goeie weg
Standaard Accordeon + hoorn opnemen

Dag iedereen,

Binnenkort moet ik een demo voor een speciaal duo opnemen, nl. accordeon en hoorn. Ik heb ondertussen wel een beetje ervaring in de standaard popsetting en koor opname, maar dit is wel net iets anders.

Beschikbaar:
- 4 mic preamps

- Volgende mics:
SM57
T.Bone SC140 paar
MD421

De accordeonist heeft een degelijke set (audio technica) clipon mics, dus 1 voor de bassen en 1 voor de hogetonen. Als we deze gebruiken zijn er dus nog 2 kanalen en 4 mics over voor de hoorn. Mijn voorlopig idee:
- SM57 of MD421 off axis naar de klankbeker gericht voor de definitie
- SC140 aan de voorzijde van de hoorn op een meter of 2 afstand, een meter of 2 hoog. Al dan niet naar de hoorn gericht of eerder de muur erachter?

Suggesties voor deze setting? Het gaat over folk, dus de klank van de hoorn moet genoeg definitie hebben, maar zonder de warmte te verliezen.

Voor accordeon best gewoon de clipons gebruiken? Of eerder een grote condensator (kan ik evt. lenen) vlak voor het instrument (pakweg 50-100cm) en een SC140 wat verder weg?

Alvast bedankt.

Groeten,
Erik
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-11-2016, 12:20
Junior Member

Reputatie: tonmeister24 is op goeie weg
Standaard Re: Accordeon + hoorn opnemen

ik zou het t.bone paar in een XY-config voor het duo opstellen
afstand en hoogte ter plaatse beluisteren.
(luister naar verhouding geluid / room reverb en naar stereobeeld)

In principe moet dat al een zeer goede basis geven.

Als het een franse hoorn is zou ik de md421 achter de speler opstellen als spotmic. Zo kan je dit instrument nog bijkleuren of eventueel balans regelen.

de clipons kunnen op de accordeon, maar ik heb slechte ervaringen met clipons omwille van veel contactgeluiden. Misschien heb je nog een klein mixertje om beide clipons samen te voegen voor je ze naar je preamp stuurt?

gr!
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-11-2016, 19:57
Member

Het is een Franse hoorn ja.

Met een spotmic bedoel je naar de beker gericht neem ik aan. Die wil ik sowiso plaatsen, omdat de gewenste klank voor folk toch voldoende scherpte en definitie mag hebben.

Nu je het over de XY mogelijkheid hebt, bedenk ik dat het misschien een betere optie is om deze te gebruiken in combi met de spotmic voor hoorn en een extra grootmembraan (of dynamische ???) voor de accordeon. Dan behoud ik de mogelijkheid om zowel de hoorn als de accordeon wat extra naar voor te brengen.

Ik heb op de interface evt. nog 2 line kanalen ter beschikking. Als ik de clipons door een mixer stuur kan ik die gebruiken ipv de preamps. In dat geval worden de mogelijkheden ruimer, maar misschien niet persee voordeliger voor de mix nadien? Less is more?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 08-11-2016, 07:56
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door up-g Bekijk bericht
Met een spotmic bedoel je naar de beker gericht neem ik aan.
Neen, met spotmic bedoel ik eigenlijk een accentmicro, die een instrument of een deel ervan accentueert wanneer je een 'dominante stereo array', zoals hier XY, gebruikt. Dat XY paar zorgt dus voor de basissound, en verschillende spotmics kunnen dan voor extra detail zorgen. Hoe ze geplaats of gericht zijn kan je bepalen bij de opname, als je daarvoor de tijd en geduldige muzikanten hebt.

Citaat:
Nu je het over de XY mogelijkheid hebt, bedenk ik dat het misschien een betere optie is om deze te gebruiken in combi met de spotmic voor hoorn en een extra grootmembraan (of dynamische ???) voor de accordeon. Dan behoud ik de mogelijkheid om zowel de hoorn als de accordeon wat extra naar voor te brengen.
Ik stelde de clipons hier voor als spotmic voor de accordeon, maar als je een grootmembraam ter beschikking hebt kan dat een meerwaarde zijn. Let wel dat een grootmembraam vaak iets trager reageert dan een kleinmembraam en dus minder snel reageert op transients. Misschien is dat niet de sound die jij zoekt voor folk. (?)
Citaat:
Ik heb op de interface evt. nog 2 line kanalen ter beschikking. Als ik de clipons door een mixer stuur kan ik die gebruiken ipv de preamps. In dat geval worden de mogelijkheden ruimer, maar misschien niet persee voordeliger voor de mix nadien? Less is more?
Persoonlijk gebruik ik nooit de "less is more" regel bij opname. Eerder andersom, hoe meer keuze in de mix, hoe beter.

PS: als je een grootmembraam met meerdere patterns ter beschikking hebt, kan je ook eens experimenteren met MS stereo, maar dan heb je wel 3 mixkanalen opgesoupeerd.

Success! ;-)
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 13-11-2016, 11:04
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Eigenlijk hangt het in eerste instantie af of de 2 muzikanten mooi in balans spelen. Dan moet je met een stereopaar in ORTF al een goed resultaat bereiken. De lokatie waar je gaat opnemen bepaalt ook wel je opstelling.

Hier 2 opnames die ik ooit gemaakt heb.

http://www.homerecording.be/forum/t32049.htm

http://www.homerecording.be/forum/t32138.htm
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 15-11-2016, 12:54
Member

Bon, bedankt allebei.

Ik kan eventueel aan een 2de setje SC140's geraken. Het zullen wel slechts 4 kanalen worden, maar dat moet volstaan me dunkt...

Zoals steeds lees ik dat er (uiteraard) verschillende mogelijkheden zijn. Nu, aangezien er die dag wel heel even tijd is om wat uit te proberen vooraleer we echt gaan opnemen, wil ik 2 opstelling testen:

a) XY met 2 SC140, een spot mic +/- meter achter de hoorn richting klankbeker met MD421, een spot mic voor de accordeon met ofwel een geleende LDC ofwel een SC140. (dynamische mic lijkt me hier minder gebruikelijk?)

b) Mono overhead, spot mic achter de hoorn, 2 clipons vd accordeon.

Als laatste willen ze (indien er tijd over is) nog een song opnemen met een combinatie vd accordeon en een klarinet. Daar zou ik dan de bovenstaande a of b optie gebruiken met een andere plaatsing vd hoorn spot mic, die dan naar de klarinet zal verhuizen.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 15-11-2016, 19:37
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Als je een stereoset mengt met close-up microfoons dien je de close-ups te corrigeren voor de afstand. Het beste meet je dit met een meetlint, en réken je de vertragingstijd uit.
(bijv. 1,90 meter komt overeen met 1,90/340 = 0,00559 s, wat bij 44,1 kHz bemonstering overeenkomt met 44100*0,00559 = 246 monsters)

Bij XY gebruik je verder alleen de pan-pot.

Bij ORTF dien je ook de richting te simuleren met een beetje extra vertraging op de afgewende microfoon. Dat gaat slechts om enkele monsters. (bijv. voor het instrument links van het midden 8 monsters extra vertraging naar de rechterkant van de mix).
Bij ORTF wordt ook de pan-pot gebruikt. Je kunt met een hoofdtelefoon eerst de stereovertraging instellen op dezelfde richting als in de ortf-opname, vervolgens regel je de pan-pot bij op een scherpe definitie. Daarna op luidsprekers controleren of de richting klopt.

Probeer de close-up microfoons zo op te stellen dat ze weinig overspraak hebben van het andere instrument.

Is stereovertraging niet aanwezig in jouw DAW, splits dan de close-up kanalen in aparte links en rechts kanalen. Je kunt met een laagdoorlaatfilter ook vertraging maken (kantelfrequentie rond 2 kHz)
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 16-11-2016, 13:31
Member

Af en toe komen we op een punt dat het Chinees wordt voor mij, dat punt is bij deze bereikt...

Uiteraard ben ik mee met het feit dat het geluid trager zal aankomen bij de stereo set dan bij de close mics. Het feit dat je dit kan corrigeren door de close mics te vertragen snap ik in die zin ook. Van het feit of je dit in Logic X kan doen en hoe heb ik echter geen flauw idee.

Met de uitleg over monsters e.d. ben ik ook niet meteen mee. Afstand/340 heeft te maken met de geluidssnelheid bij gemiddelde kamertemperatuur neem ik aan?

Hoor je daadwerkelijk een verschil met of zonder correctie? Ik heb me er bij gebruik van een room mic eerlijk gezegd nog nooit iets van aangetrokken. Noem het onwetendheid...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 17-11-2016, 08:07
Junior Member

Ik gebruik altijd als duimregel dat ik voor elke meter verschil tussen de spot mic en de dominante array (xy, ortf), 3 milliseconden vertraging toevoeg, om dan te gaan beluisteren of het daadwerkelijk iets wijzigt. De mute-knop van de spot mic is dan mijn belangrijkste instrument.

Je kan op zoek gaan naar faseverschillen in wat je hoort. Ik omschrijf dat vaak als iets wat klinkt alsof je door een rolletje toiletpapier luistert. Switch ook vaak naar mono-beluistering om dit effect hoorbaar te maken.

Verder luister ik ook naar attack-time bij instrumenten zoals een kleine trommel, een triangel, melodische slaginstrumenten is dat het best hoorbaar. Je hoort dan duidelijk een dubbele aanslag als je vertraging te groot of te klein is. Met andere instrumenten is dat effect minder opvallend.

Met 'monsters' wordt 'samples' bedoeld, het kleinste zinvolle geluidsfragmentje in een opname. Bij een CD vind je er zo 44100 per seconde.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 21-11-2016, 21:38
Member

Ik geloof dat ik het gevonden heb, in Logic X is dat de Sample Delay?
https://documentation.apple.com/en/l...3%26tasks=true

Ik was bij Utilities aan het zoeken, maar het staat gewoon bij de delays...

Bedankt voor de tips nogmaals. Nu fingers crossed dat we er komend weekend zoveel mogelijk uithalen!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten