homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-11-2016, 16:01
Member

Reputatie: Kers is op goeie weg
Standaard "klok" geluid wat is het?

Hallo allemaal,

Ik merk dat ik een vreemd soort geluid in mijn PC ontvang, een soort van "klok" geluid, een tikkend iets. Enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik heb een audio opname gemaakt met een Tascam handheld recorder, zie bijlage voor audio bestand...

In de opname raak ik de jack even aan, zodat het harder te horen is. Maar ook zonder aanraken hoor ik dat getik. Het gaat niet om de brom!

Ik heb USB, Monitor al uitgesloten van oorzaak. Kabels zijn het ook niet, en heb net een nieuwe preamp waarbij ik het ook hoor. Het zit dus ergens bij de PC? Ik heb een m-audio audiophile 2946 PCI kaart...

Ik heb ook de PC schoongemaakt, maar niets helpt...

Ben erg benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn!
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: wav klok.wav (4.16 MB, 49x gelezen)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 04-11-2016, 17:47
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: "klok" geluid wat is het?

Komt dat geluid uit je PC, of zit het in je opnames?

Vermits je 't met een recorder opgenomen hebt, neem ik aan 't eerste.

Het is heel regelmatig, net geen seconde. Het doet het meest denken aan het klikken dat een schijf produceert als de koppen zich opnieuw uitlijnen. Dat geeft zo'n metalige klik. Maar één keer per seconde is dan wel veel. Ik ben gewend dat eens om de 3, 4 seconden te horen.

Ook wel gekend als de "click of death"

Meestal het teken van een schijf die stilaan aan vervanging toe is. Heb je een volledige backup?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-11-2016, 17:52
Member

Geluid komt uit PC, en heb dat opgenomen met externe handheld recorder...

Oie, dat klinkt niet best... maar het is echt onhoorbaar, tenzij ik het volume op 100% zet. In de opname staat de volume op 100% in Reaper. De line-in staat gewoon open, zonder signaal. Normaal zit hier en DI box met gitaar op.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-11-2016, 19:14
Senior Member

Reputatie: herriemaker wordt hier goed onthaaldherriemaker wordt hier goed onthaald

Lijkt inderdaad op een kapotte harde schijf, en eens met Cyrano, het klinkt veel vaker dan normaal. Als je weet van welke harde schijf het afkomstig is, zou ik die zo snel mogelijk backuppen en vervangen.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-11-2016, 19:23
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Dus het zit in de opname?

Het is niet dat je je oor tegen de kast van de computer legt en het dan hoort, maar afwezig is in de opname?

Als 't in de opname zit, kan het van alles zijn...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 04-11-2016, 23:43
Senior Member

Reputatie: macmiata is op goeie weg

Het is toch geen metronoom eh
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 05-11-2016, 09:25
Senior Member

Reputatie: herriemaker wordt hier goed onthaaldherriemaker wordt hier goed onthaald

Iets dergelijks wel eens voor gehad, bleek het een draaiende fan die aan het tikken was tegen de behuizing of een kabel. Ook zo ritmisch, maar dit klinkt anders, lijkt echt op een harde schijf..
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 05-11-2016, 16:49
Member

Sorry, had het verkeerd opgeschreven..

Het geluid komt niet uit mijn PC, maar uit mijn computer monitors... ik heb het daarna opgenomen met een tascam externe handheld memorecorder.

Ik hoor het alleen als ik het volume maximaal zet, of ja, vanaf 70% hoor ik het.

Als ik dan de line-in aanraak versterkt het geluid + de brom. Maar dat is logisch.

Het is dus niet de harde schijf...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 05-11-2016, 17:11
Vintage Member

Aha!

Het vreemde is dat het punt in de opname waar je de jack aanraakt, voor mij "normaal" klinkt. Er is geen klok geluid meer op dat punt.

Daardoor vermoed ik dat aarding er iets mee te maken heeft.

Maar wat de bron is... Geen idee. Nooit gehoord. En 't is heel regelmatig.

Halloween spoken?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 05-11-2016, 19:02
Member

Ja het is heel vreemd...

Maar bij de opname hoor je eerst dat ik de jack aanraak, daarna loslaat en daarna weer aanraak.

Ik denk nu zelf dat het een soort van interne klok is voor sampling?

ik zal eens een andere DAW proberen, kijken of het anders is. Het is dan of de DAW, of een plugin of de geluidskaart. De kaart is vrij oud, ruim 10 jaar geloof geloof ik.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten