homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 12-11-2016, 02:59
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: "klok" geluid wat is het?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hexdiy Bekijk bericht
Allemaal goed en wel, maar je vergeet dat die audio sample in de grote amplitude is veroorzaakt door een vinger op een open kabel.

Hiaten op de grafiek en amplitudeverschillen dien je dus niet mee te nemen in je conclusie.
Klopt. Daar kan je niks uit afleiden. Die kunnen evengoed veroorzaakt zijn doordat ik de brom weg gefilterd heb, bv.

Citaat:
De pulsafstand in de grote amplitudes op je grafiek lijkt me wél constant.
Dat schreef ik toch. Dat was 't eerste dat me opviel, dat de afstand zeer constant leek. Maar 't is geen seconde.

Citaat:
Enige anomalie in de tweede serie blipjes lijkt me veroorzaakt door het zetten van die vinger op de open kabel.
Yep. Dat is het stukje tussen 7 en 10 seconden, ruwweg.

Citaat:
En je DCF grafiek lijkt me niet geldig; DCF heeft nog véél meer op zijn signaal dan enkel de blipjes, maar hier gaat het ons enkel om deze laatste.
Dat is het DCF signaal. 100% zuiver, komende van iemand die zelf een DCF zender gebouwd heeft. Vermits die werkte met de in de handel verkrijgbare DCF klokjes, zal die wel weten wat hij aan 't doen is zeker?

DCF gebruikt een modulatie waarbij 100% modulatie een logische 1 is 25% een 0. Of omgekeerd. Mooi te zien in 't plaatje.

En 't enige dat telt, eigenlijk, is dat de afstand tussen twee pulsen geen seconde is. Voor alle andere dingen zijn er niet genoeg samples.
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 13-11-2016, 11:44
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kers Bekijk bericht
Sorry, had het verkeerd opgeschreven..

Het geluid komt niet uit mijn PC, maar uit mijn computer monitors... ik heb het daarna opgenomen met een tascam externe handheld memorecorder.

Ik hoor het alleen als ik het volume maximaal zet, of ja, vanaf 70% hoor ik het.

Als ik dan de line-in aanraak versterkt het geluid + de brom. Maar dat is logisch.

Het is dus niet de harde schijf...

die brom duidt er al op aan dat er toch iets niet correct is met je aansluitingen. Ik mag mijn preamps volledig open draaien , dan nog hoor ik geen brom. Heb je al eens geprobeerd met de interne geluidskaart van je pc? Hoor je dan nog een tikkend geluid en brom? Zo ja, dan weet je al dat het niet van je M-Audio interface komt. Wat als je de aktieve monitors afkoppelt van je pc en het volume openzet op je monitors. Wat hoor je dan?

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 13-11-2016 om 11:47
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 14-11-2016, 00:34
Active Member

Reputatie: hexdiy is op goeie weg

Henk,
die brom is opzettelijk veroorzaakt door een vinger op een open kabel, om ook de stoorblip te versterken...
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 14-11-2016, 08:24
Member

Reputatie: Kers is op goeie weg

Dank voor de vele reacties. Heb nog niet kunnen testen, net ontslagen uit ziekenhuis... dus geen moe en geen zin.

Interessante mogelijkheden... vooral die DCF toren.

Ik legde de vinger op de jack om het geluid met de nauwelijks hoorbare blip, te versterken. Uiteraard komt er dan een brom bij.

Ik kom er rap op terug.
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 15-11-2016, 03:28
Active Member

Reputatie: hexdiy is op goeie weg

Take it easy.

"Net ontslagen uit ziekenhuis...", ik weet precies hoe dat voelt...

Chill, jongen!
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 15-11-2016, 22:03
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Ik onderscheid in het signaal
A. constante klank van frequenties 50, 150, 250, 350 Hz, enz. Waarvan 350 en 450 het sterkste.
B. storing rond 5550, 6150, in korte uitbarstingen 100 keer per seconde.
C. bliepjes met frequenties 18100, 16200, 14300, 12400, .. , 6700 Hz, (plus lager wat onregelmatiger) ongeveer om de 0,9 seconde.

ad A. Dit is waarschijnlijk lichtnetstoring (brom). De boventonen komen overeen met symetrisch aftoppen (het effect van een eindversterkertrafo op het lichtnet)
ad B. Dat 100 Hz ritme doet me denken aan DECT telefoon.
ad C. Deze reeks frequenties hoort bij de oneven harmonischen van 950 Hz. Interferentie met 77500 Hz? Mogelijk; Ik kan dat niet uitgerekend krijgen.

Welke bemonsteringsfrequentie gebruik jij?
Is er daar misschien een conflict?
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 15-11-2016, 22:56
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Ik wilde het alleen zien...

Dus niet bemonsterd, maar gewoon de brom verwijderd en versterkt om de puls treinen te vinden. Maar die zijn er niet. Of toch niks dat op DCF77 lijkt.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten