homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 05-11-2016, 19:37
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: "klok" geluid wat is het?

Interne klok om de één seconde ongeveer lijkt me onwaarschijnlijk...

Plugin in demo mode? Maar waarom dan zo zwak?

Ik zou eerder denken aan de voeding van de PC, waarin iets laadt en ontlaadt.

Ik zou eerst eens naar de aarding en alle stekkers van alles wat stroom is kijken. Of die allemaal goed verbonden zijn met de aardingspen...
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 08-11-2016, 19:52
Active Member

Reputatie: hexdiy is op goeie weg

Dit lijkt me toch geen HDD geluid.

Ofwel staat er een metronoom (klinkt trouwens als die ouwe Cubase blip) te lekken, ofwel...

Heb je soms een radiogestuurde klok in huis/ in de buurt van je audiokabels? Ik denk dat de DCF77 lange golf referentiezenderzender in Mainflingen er voor iets tussen zit, die zendt namelijk elke seconde een zéér sterke AM puls uit op 77,5 kHz.

https://nl.wikipedia.org/wiki/DCF77

Kleine kans dat dit hoorbaar wordt, maar mss. kan een DA converter (die met bijna gelijkaardige frequenties werkt) er wél last van hebben...

Nog iets: heb je ongebalanceerde kabels in je setup? Haal die eens weg om te testen, treedt de blip dan nog op?

Laatst gewijzigd door hexdiy; 08-11-2016 om 19:58 Reden: kabels
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 09-11-2016, 20:32
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Ik zou eerder denken aan de voeding van de PC, waarin iets laadt en ontlaadt.
Daar dacht ik ook aan. Overslagvonkje. En die kunnen behoorlijk regelmatig zijn.
Dit kun je mogelijk (als het in de pc is) tijdelijk ondervangen en testen door een draad van de kast naar een radiator te hangen. Maar dit is slechts onderzoeken en lost niet het werkelijke probleem op.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 10-11-2016, 01:36
Active Member

Dit is een typisch 100 tot 200 mS propere blip, elke seconde.
Mocht het om een "Koppen landen" of ander PC geluid gaan, zou die blip vol met storingen zitten. En asynchroon zijn.

Daarom denk ik aan DCF77, Mainflingen.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 10-11-2016, 03:34
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Dan loopt DCF77 wel verkeerd, want ik dacht dat het net wat minder dan een seconde was. Maar ik heb niet precies gemeten...
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 10-11-2016, 07:12
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

"Het radiosignaal is amplitudegemoduleerd met één puls per seconde. De pulsen zijn ofwel 100 ms ofwel 200 ms in lengte, waarbij de lange pulsen een binaire één voorstellen en de korte een nul. Het begin van elke puls markeert het begin van de seconde. Aan het eind van de minuut ontbreekt er één puls om de grens tussen twee gegevensblokken te kunnen onderscheiden. Op deze manier worden elke minuut in 59 bits het jaar, de maand, de dag van de maand, de weekdag, de uren, de minuten en het al dan niet geactiveerd zijn van zomertijd verstuurd. De nauwkeurigheid ligt, afhankelijk van het betrouwbaar detecteren van het begin van elke seconde, in de orde van enkele tientallen milliseconden."

omdat misschien niet iedereen de wikipagina bezoekt.
Dolf
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 11-11-2016, 04:59
Active Member

Dankjewel, dolfje, om wat geloof aan mijn tentatieve beweringen te hechten.
Met de nadruk op "tentatief".

Hier wat meer over mijn gedachtengang:
"DCF77 is een tijdseinzender die vanuit Mainflingen in Duitsland via de lange golf op een frequentie van 77,5 kHz met een vermogen van 50 kW ( sic!) een signaal uitzendt dat binnen een straal van meer dan 1500 km te ontvangen is."

Ontzagwekkend zendvermogen, Amplitude Modulatie, en een frequentie die dicht in de buurt komt van de 88,2 kHz samplingfrequentie van sommige DACs.

Eerste zaak die de OP zich moet afvragen is m.i.: zit die blip in de opnames ( héél goed luisteren dus, door een hoofdtelefoon, géén "coputerboxjes" aangesloten)), dan wel, komt die enkel uit de "computerboxjes".

En wat zijn dat dan voor computerboxjes?

Actieve plastic prulletjes over een ongebalanceerde mini-jack? Verbonden met slecht afgeschermde kabels?
Mogelijk slecht ontworpen circuits?
Dan verwondert deze interferentie me allerminst...

Actieve kwaliteitsmonitors over goede gebalanceerde analoge leidingen? Of passieve speakers met een goede versterker eraan?
Dan zou deze interferentie niet mogen optreden.

Hell, na mijn laatste verhuis dacht ik dat ik iets misprikt had met mijn Dynaudio's gestuurd door een érg goeie ouwe Pioneer huis-tuin-keuken versterker met gewoon cinch kabels eraan, want ik hoorde niks brom of andere storing.
Maar nee hoor, dat was eindelijk zoals het hoort! ;-)

Slotsom:

- zit de blip niet in de opnames van de OP, dan heeft ie enkel een "ergernis" probleem.
Rustig de tijd om te experimenteren met DI boxes, kabels, aardbrekers in de workflow...
De tijd ook om te sparen voor wat betere gear.

- Zit de blip wél in de opnames van de OP, zijn al zijn opnames quasi onbruikbaar, en is het tijd om zijn hele home studio overhoop te halen totdat ie van de vervelende (radio)interferentie vanaf is!

Indertijd heb ik dat ook moeten doen: mengtafel aardbreken, computer aardbreken, allebei aardbreken, kabels proberen, etc., de hele zwik.

En dat was om het ( reeds zéér minieme) HDD werkingsgeluid uit mijn noise floor te houden.
Geloof me vrij, wat we hier horen in de audio sample is niet afkomstig van HDD werking, voedingen, of van statische electriciteit. Het gaat hier wel degelijk over radio interferentie.

Happy noise hunting!

@ kers: mocht je dus die blip 59 keer/ minuut horen, is die wellicht afkomstig van DCF 77. France Inter en BBC hebben ook zo een rotzak van een zender draaien, trouwens.

Laatst gewijzigd door hexdiy; 11-11-2016 om 05:11
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 11-11-2016, 06:54
Vintage Member

Zo ziet een DCF 77 puls er uit:

Bekijk die storing maar eens, ziet er helemaal niet uit als DCF77. Het is een vierkantsgolf met een zuivere frequentie.

En dit is het tijdsverloop van de biepjes:

De schaal boven het plaatje is in seconden. Van een atoomklok die één beep per seconde hoort te geven zou ik een betere precisie verwachten...
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 11-11-2016, 12:44
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
En dit is het tijdsverloop van de biepjes:

De bliepjes zijn ook ongelijk in piek en signaalvorm. Dat zou naar mijn mening wijzen op een ongereguleerd signaal, waarbij ik dan toch weer denk aan een aardingsprobleem met ontlading als gevolg.
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 12-11-2016, 01:49
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
De bliepjes zijn ook ongelijk in piek en signaalvorm. Dat zou naar mijn mening wijzen op een ongereguleerd signaal, waarbij ik dan toch weer denk aan een aardingsprobleem met ontlading als gevolg.
Allemaal goed en wel, maar je vergeet dat die audio sample in de grote amplitude is veroorzaakt door een vinger op een open kabel.

Hiaten op de grafiek en amplitudeverschillen dien je dus niet mee te nemen in je conclusie.

De pulsafstand in de grote amplitudes op je grafiek lijkt me wél constant.
Enige anomalie in de tweede serie blipjes lijkt me veroorzaakt door het zetten van die vinger op de open kabel.

En je DCF grafiek lijkt me niet geldig; DCF heeft nog véél meer op zijn signaal dan enkel de blipjes, maar hier gaat het ons enkel om deze laatste.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten