homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers > Linux en muziek productie

Mededelingen

Linux en muziek productie Een speciale zone voor het promoten en bespreken van het gebruik van Linux en verwante open source software in audio en midi geluids productie.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10-10-2016, 17:42
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Iemand ervaring hiermee?

Zijn er mensen die ervaring hebben met Linux en muziekproductie? Is het te doen om dat te gaan leren? Of wordt dat een flinke klus?
Ik ben er eigenlijk best terughoudend in maar sinds ik het bij de vriendin van een maat in actie zag is mijn nieuwsgierigheid eigenlijk best wel geprikkelt om hier eens mee te gaan experimenteren. Maar zij kon het zelf ook nog niet goed uitleggen allemaal dus vraag ik het hier.
Is dit de poging waard?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 10-10-2016, 19:37
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Iemand ervaring hiermee?

Als je al verstand hebt van Linux, is het goed te doen. Qua DAW is er keuze: Mixbus, Ardour, REAPER...

Ook qua plugins is er keuze.

Het is maar als je naar de hardware kijkt, dat het lastiger wordt. Veel Firewire interfaces worden ondersteund door ffado. Maar niet altijd helemaal. PCI kaarten zijn over 't algemeen goed ondersteund. USB is een heel ander verhaal. Eenvoudige USB interfaces die USB audio class compliant zijn, werken gewoon. Voor de meeste andere is er geen driver.

Als je Linux en al de ins-and-outs van Jack, ALSA, Pulse... nog moet gaan leren, gaat het wel wat tijd en volharding kosten.

Dan zijn de distro's zoals Ubuntu studio aan te raden. Het vervelende is dat die soms na een paar jaar verdwijnen, omdat de drijvende kracht er achter 't opgeeft.

Het hangt dus vooral af van hoe graag je 't zelf wil...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 10-10-2016, 22:47
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

ER is hier iemand op HR , 'Jacks' genaamd die veel afweet van Linux en hoe je audio interfaces kunt aan de praat krijgen onder Linux.

Maar 't is al een tijd geleden dat hij nog actief is geweest op HR. Zo te zien van december 2014.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-10-2016, 17:21
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Als je al verstand hebt van Linux, is het goed te doen. (...)
Uuuuuu...wat een flink verhaal. Misschien nog even niet dan?
Al lees ik wel een beetje uit je reactie dat het op zich goed werkt. Of ben ik dan te voorbarig?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-10-2016, 21:48
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Het werkt goed. Maar veel hangt er van af wat je wil doen met een DAW.

Ben je gehecht aan bepaalde plugins, bv. Die zijn er niet allemaal voor Linux.

En 't vereist soms wel wat zoekwerk voor de configuratie. Dan is 't probleem dat door de komst van Pulse Audio veel oudere documentatie niet meer relevant is.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 12-10-2016, 06:03
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Zoals ik gisteren al zei in een ander topic, heel leuk als je onder de motorkop van je operating systeem wil/kan duiken maar niet altijd even evident als je gewoon wil installeren en aan de slag gaan met muziek opnemen.

Het is al een paar jaar geleden, maar toen was het advies om mijn interface draaiende te krijgen "koop een andere". Dat is ook zo in de pc/mac wereld, waar Apogee bijvoorbeeld maar een beperkt aanbod voor windows heeft. Maar in de Linux wereld komt dit probleem wel frequenter voor.

M.a.w. als dit je eerste stappen met linux zijn, zorg dan dat je nog een alternatieve windows/mac installatie hebt waarop je kan terugvallen zolang je niet volledig tevreden bent van je Linux setup.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 30-12-2017, 17:10
Active Member

Reputatie: tatsa wordt hier goed onthaaldtatsa wordt hier goed onthaald

Ik kwam toevallig Tracktion tegen. Blijkbaar is dat een gratis DAW die zowel voor Linux, PC als Mac bruikbaar is. Iemand ervaring daarmee?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten