homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 03-10-2016, 23:53
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd
Standaard universele mic

Vaak las ik hier in het verleden threads over microfoons die al dan niet 'universeel' zouden zijn. Mensen vroegen naar micro's die op alles goed werkten, en eigenlijk was daar het antwoord vaak eender: zo'n microfoon bestaat niet. Voor zang heb je iets anders nodig dan voor een kick, voor een overhead iets anders dan voor een akoestische gitaar.

Nu heb ik sinds dat ik begon met opnemen best een serieus aantal microfoons gebruikt en aan mijn arsenaal toegevoegd, maar sinds kort werk ik er met één die ik wel durf te presenteren als een echte goede allround mic. Goed op alles en op alles goed: De Neumann TLM170R. Een tamelijk saaie mic qua 'tuning', maar holy hell, dit is mijn nieuwe liefde. Ik heb er nu twee en ben er helemaal mee in mijn sas. Op bas, zang, kick, OH, rooms, gitaar, percussie, piano, banjo, etc: geweldig. Neutraal, gedetailleerd, en erg werkbaar. Uiteraard heb ik een schitterende ruimte, muzikanten en instrumenten tot mijn beschikking.

Nieuwprijs van deze apparaten is niet mis: zo rond de €2500 p/stuk, maar tweedehands in nieuwstaat betaalde ik een €900 p/stuk. Een echte aanrader.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 04-10-2016, 15:17
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: universele mic

Klopt, eens je zo'n fijne mic ervaren hebt merk je dat het op veel werkt. Jaloers op je 2 recente aanwinsten!
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-10-2016, 15:43
Vintage Member

Reputatie: mrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatie

Kunnen we deze ook aandragen als 'beste mic voor rap'? Al heb ik die vraag al een tijd niet meer voorbij zien komen ...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-10-2016, 16:57
Senior Member

Reputatie: Emanuel23 wordt hier goed onthaald

Interessant! Bij mij staat een vintage U87 of een M149 op de shortlist voor die functie van universele mic.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-10-2016, 19:29
Senior Member

Reputatie: AV Inspire wordt hier goed onthaaldAV Inspire wordt hier goed onthaald

Helemaal mee eens,

De 170 is idd behoorlijk neutraal en kan hopen SPL aan.
Ik gebruik ook heel graag de M149 voor vanalles en nog wat.
Ook de D1 van Neumann is zo een fantastische microfoon.

In de kleinmembraan is de Schoeps MK2H zo eentje die alles heel goed doet klinken, maar wel een omni.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-10-2016, 15:50
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Gefeliciteerd met je aanwinst. En al helemaal mooi dat je er zo blij mee bent.

Man, 900 euro. Ik was al blij met mijn recent aangeschafte wat oudere betere mic, gebruikt voor wat tientjes.
Maar dat zal het verschil zijn tussen professioneel bezig zijn en mijn hobbbymatig aantoveren.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 07-10-2016, 22:15
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

ahja, in mijn geval verdienen ze zichzelf redelijk snel terug. Daarbij zijn ze wel waardevast. Ik denk niet dat ik ze ooit verkoop, maar dan krijg ik zeker toch wel hetzelfde ervoor terug. Soms is goedkoop juist duurkoop. toch?

Ik heb de mics vandaag op overheads gehad van een nieuw vintage kitje dat ik laatst gekocht had (80 euro voor de kit, 100 voor de snare! heel blij mee!)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  FullSizeRender.jpg
Bekeken: 157
Grootte:  102.8 KB
ID: 17506   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  FullSizeRender (1).jpg
Bekeken: 148
Grootte:  123.1 KB
ID: 17507  

Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 10-10-2016, 23:30
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikke Bekijk bericht

.... De Neumann TLM170R. Een tamelijk saaie mic qua 'tuning', maar holy hell, dit is mijn nieuwe liefde. Ik heb er nu twee en ben er helemaal mee in mijn sas....
Je weet wat ze zeggen over de liefde, die is vergankelijk...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 11-10-2016, 13:45
Vintage Member

Reputatie: reinoss wordt hier goed onthaaldreinoss wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikke Bekijk bericht
ahja, in mijn geval verdienen ze zichzelf redelijk snel terug. Daarbij zijn ze wel waardevast. Ik denk niet dat ik ze ooit verkoop, maar dan krijg ik zeker toch wel hetzelfde ervoor terug. Soms is goedkoop juist duurkoop. toch?

Ik heb de mics vandaag op overheads gehad van een nieuw vintage kitje dat ik laatst gekocht had (80 euro voor de kit, 100 voor de snare! heel blij mee!)
Je hebt een nieuwe look aangemeten zie ik op de linker foto? :P
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 11-10-2016, 14:43
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinoss Bekijk bericht
Je hebt een nieuwe look aangemeten zie ik op de linker foto? :P
Hehe
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten