homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 30-09-2016, 10:03
Member

Reputatie: Doo-wop is op goeie weg
Question Riffs schrijven voor gevorderen

Luister eens naar het eerste nummer van het album Almost Heathen van Karma To Burn. (Youtube)
Enorme spanning. Geweldige opbouw. Korte patronen, herhaald met variaties, vormen zinnen met duidelijke kop en staart. Liedjes met een aantal climaxen, zonder tussendoor saai te worden.

In een andere discussie vroeg ik voor tips om gestrande liedjes verder te schrijven. Nu zou ik het graag willen hebben over hoe je met een spanningsboog werkt, zoals in het voorbeeld van Karma To Burn. Wie heeft suggesties?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 05-11-2016, 17:36
Member

Reputatie: Kers is op goeie weg
Standaard Re: Riffs schrijven voor gevorderen

Over de spanningsboog:

Zodra je van de grondtoon (tonica) weggaat, maak je al spanning. Hoe langer je dit uitstelt, hoe groter de druk om terug te keren naar de tonica. Door veel af te wisselen tussen motiefjes kun je ook spanning opbouwen, of variate bieden.

Mijn analyse:
https://www.youtube.com/watch?v=hxjQb29DToU

0:00 Het nummer begint met conflict: spanning door toms en lead gitaar, F boven op de tonica: D. Wat een verassend/spannend klinkt omdat het de tonica niet vrijgeeft.
0:28 Tonica gevonden. De reis begint we gaan meteen weg van Tonica. Het eerste motief/vers.
0:43: Het eerste motief, of melodie is nu geconsolideerd door het te herhalen met dubbele gitaren. Vers.
1:14: Motief twee is geintroduceerd. Refrein
1:39: Terug naar motief 1, vers en refrein
Op 2:20 Brug. De toms met de solo gitaar zorgen voor de opbouw van spanning,
Op 3:18 nog meer conflict en protest om niet terug te willen keren naar de tonica, maar uiteindelijk komt:
Op 3:33 Refrein de reis terug naar de tonica, en:
Op 3:48 minuut is het conflict /spanning opgelost. Thuis (Tonica) is bereikt, (klinkt als een D) reis is ten einde. Einde nummer.

Ofwel: Intro, vers, vers, refrein, vers, refrein, brug, refrein, einde.

Een vrij standaard constructie dus.

Over riffs schrijven:

Wat velen doen is riffs overnemen en tempi en interval aanpassen. Kyuss deed/doet het, en vele andere sludge/doom bands. En ik durf te zeggen dat vrijwel elke bekende artist dit heeft gedaan. Soms doen ze het onbewust, soms bewust. Soms toeval, soms niet. Zodra je riffs maakt, en je gaat weg van de Tonica, dan "eist" de muziek dat je weer terug gaat. Dus omhoog, en weer terug omlaag. En zo onstaan er riffs die veel op elkaar lijken. Het is erg moeilijk om een originele riff te bedenken, alles is al wel gedaan.

Voorbeeld: Het 1e nummer van Karma to Burn lijkt sterk op een aantal motiefjes van het nummer Redman van de proto sludge/doom band "BANG" uit 1971, alleen dan iets langzamer: https://www.youtube.com/watch?v=Aa6Pd3-DkcQ op hun beurt zal je zelfde riffs nog in 100 andere platen tegenkomen.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat je gerust een bestaande riff kunt pakken en die aanpast op tempi en daarna de intervallen iets verschuift, zodat het uniek klinkt. Wat je dan doet is eigenlijk een progressie kopieeren, en dat mag technisch en juridsch. Melodie mag je niet kopieren. Om het dan nog meer uniek te laten klinken, kun je de riffs in een andere toonschaal plaatsen.

Dus ja, gewoon veel luisteren naar je favoriete artiesten, naspelen, en dan de muziek eigen maken is mijn beste advies.

Laatst gewijzigd door Kers; 05-11-2016 om 19:15
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 20-12-2016, 11:42
Member

Reputatie: Doo-wop is op goeie weg

Sorry voor de late reactie maar bedankt voor je uitleg!

Leuk nummer trouwens, van Bang. Ik kende ze nog niet.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 20-12-2016, 12:52
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Zeer interessante uitleg Kers. :like:
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 21-12-2016, 05:56
Member

Reputatie: Kers is op goeie weg

Als je verder wilt lezen hierover, kan ik je dit boek aanraden:

How Music Really Works - Wayne Chase

Eerst 6 hoofdstukken zijn gratis te downloaden. De betaalde hoofdstukken heb je eigenlijk niet nodig, dit gaat over over het managen/promotie van je band etc... de eerste 6 hoofdstukken zijn echt essentieel. De kennis die erin valt te lezen is goud waard.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 21-12-2016, 11:14
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Bedankt voor de tip! Dat ga ik zeker lezen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten