homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22-09-2016, 21:40
Junior Member

Reputatie: Jim Boshuis is op goeie weg
Post Garage en aanbouw dak isoleren

Na 3,5 jaar een zaak rond het gepruts van degenen die de aanbouw en een compleet nieuw dak hebben gemaakt aan de garage is er nu een dak opgekomen met constructie zoals het hoort. Eerder was het voorzien van 7 cm isolatiemateriaal met EPDM, nu na volledig herstel van de geprutste dakconstructie is het EPDM eraf en ligt er een mooi strak betumen op.

Eerder contact gehad met Rockwool over het isoleren van een plat dak met isolatie en die raden aan om dampdichte folie te gebruiken.

Nu de vraag:
Planning is oom het dak als volgt op te bouwen:
Bestaand: Draagbalken, 18mm OSB, dampremmende folie, 7 cm isolatieplaat, Betumen.

Onder de balken wil ik als volgt opbouwen:
18 mm OSB2 plaat, 80mm spijkerregels van Nevima met daartussen 80 mm steenwol, dampdichte folie, dubbele gipsplaat (2 x 9,5 mm) voor de massa en dat straks en glad afwerken tot 1 geheel met een sauskleurtje in lichte tint erover.

De ruimte tussen de draagbalken blijft dus een "loze ruimte".

Is bovenstaande opbouw een goede oplossing, zonder dat het resulteert in condensatie en uiteindelijk houtrot?
Is er misschien een manier/optie om de ruimte tussen de draagbalken te blijven ventileren op een goede manier?

Vreemd is, dat een plat dak risico met zich meeneemt om te isoleren, maar dat een dak van een huis gerust met spijkerflensdeken en gipsplaat afgewerkt kan worden. Dan isoleer je toch ook een dak van binnenuit?

Graag waardevolle tips.
Alvast bedankt, Jim
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-09-2016, 10:42
Active Member

Reputatie: Moriath is op goeie weg
Standaard Re: Garage en aanbouw dak isoleren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jim Boshuis Bekijk bericht
Vreemd is, dat een plat dak risico met zich meeneemt om te isoleren, maar dat een dak van een huis gerust met spijkerflensdeken en gipsplaat afgewerkt kan worden. Dan isoleer je toch ook een dak van binnenuit?
Dat komt omdat een klassiek hellend dak een damp-open onderdak heeft, en bitumen en EPDM zoals op een plat dak damp-dicht zijn. Je moet zorgen dat je vocht van je binnenruimte niet kan condenseren in je isolatie, en dat kan het best door te zorgen dat er geen vocht in de isolatie kan komen met een degelijk dampscherm aan de binnenkant. En dan bedoel ik ook dat elk gaatje/nietje/draaddoorvoer/... degelijk moet dicht getapet zijn.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 23-09-2016, 12:49
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Bij een hellend dak moet je inderdaad niet proberen om onder de pannen een dampdicht scherm aan te brengen en moet je ook uitkijken met vocht dat onder de pannen waait en in het isolatiemateriaal komt en niet wordt afgevoerd.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 23-09-2016, 20:28
Junior Member

Okay, klinkt logisch.
Maar over het verhaal wat ik daarboven geschreven heb ........ heeft iemand daar nog goede raad en tips over de materialen en de opbouw?

Laatst gewijzigd door Jim Boshuis; 23-09-2016 om 20:34
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 23-09-2016, 21:46
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Ja. Dat je het niet zo moet doen. Zoek maar eens naar triple leaf constructions op dit forum of waar dan ook.
En kijk wat op dit forum is geschreven over isolatie, in de gids.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 23-09-2016, 21:54
Junior Member

Ik zal het eens op gaan zoeken.
Volgens Nevima moet je een box in een box maken met de onafhankelijke ophanging van hun spijkerregels en bovenstaan in mijn vraag binnen mijn oproep was een advies van Rockwool gedaan aan de hand van de opbouw en hoe het daaronder aangepakt zou gaan worden.
Vreemd dat er zoveel te doen is rondom het isoleren en dat er zoveel weerleggingen zijn in adviezen.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 24-09-2016, 08:40
Junior Member

Bert, ik heb wat artikelen gelezen en bekeken voor wat betreft de triple leaf.
De spijkerregels van Nevima zorgen al voor een onafhankelijke ophanging, dus lijkt mij niet dat er dan sprake is van een triple leaf.
Nevima verzorgd heel veel op het gebied van contact geluid beperken.
Misschien even makkelijk om hier een link te zetten, zodat je een idee krijgt van hun producten:
Nevima - Welkom bij Nevima B.V.

Als dan in mijn 1e topic bericht het stuk bekeken wordt bij "vraag", dan hoor ik graag even jou advies/mening.
Alvast mijn dank, Jim
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 24-09-2016, 10:47
Vintage Member

Ik weet denk ik aardig wat van Nevima af, Jim .

Jij omschrijft het dak dat je gaat maken als een OSB-plaat met afwerking op balken, daaronder een OSB-plaat en daaronder een ontkoppelde gipslaag.
Dat lijkt mij zo triple leaf als maar kan.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 24-09-2016, 11:13
Junior Member

Ah, dat is fijn om te horen. Dat scheelt.

Nee, het dak, zoals het nu is:
Draagbalken, Dakplaten, dampremmende folie, isolatie, betumen.

Onder de balklaag wil ik (om de spijkerregels te kunnen monteren) OSB plaat maken, daar de spijkerregels op met steenwoldeken ertussen, dan dampdichte folie en als afwerking 2 keer gipsplaat voor de massa
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 24-09-2016, 11:31
Junior Member

Reputatie: Bazinga is op goeie weg

Jim, maak voor jezelf eerst eens een tekeningetje. Beschrijving van Bert en jou zijn hetzelfde. Waar Bert van boven naar beneden werkt begin jij in het midden en bouw je naar boven en beneden.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten