homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18-09-2016, 20:08
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd
Standaard Tefifon, een platenspeler met banden....

De Tefifon, ik ben er stellig van overtuigd dat 80% van de homerecording dit toestel niet kent. Het speelt nochtans muziek af.

Het toestel werd in de jaren '50 gelanceerd in Duitsland. Kostprijs toen: 598 DM!!. Niet goedkoop dus . Ik denk dat dit toestel nooit in andere landen verkocht is geweest. Je vindt het vooral in Duitsland terug. Een tijd geleden ben ik dit eerder toevallig tegen gekomen op de 2dehandsmarkt. En sindsdien ben ik er wel een fan van geworden. Mijn collectie is al redelijk toegenomen...
Een Tefifon is een bandspeler (geen opnemer) die muziek afspeelt die op een bandje gegroefd werd. Het bandje wordt afgespeeld met een naald, net zoals bij een platenspeler. Meer ga ik er niet over vertellen , een filmpje zegt veel meer.

Je kan de werking van de Tefifon hier bekijken. Ik heb er wel wat nachtelijke uren aan gespendeerd om het weer optimaal te doen funktioneren. De voldoening is des te groter

https://www.youtube.com/watch?v=PJ1hbwXaMms

Ik heb nog wel wat rariteiten verzameld op gebied van muziekdragers maar dat volgt later als de moderators mijn uploadvolume kunnen opkrikken. Heb mijn maximum bereikt.

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 18-09-2016 om 21:29
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-09-2016, 20:58
Senior Member

Reputatie: Exoterrestrial wordt hier goed onthaaldExoterrestrial wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Tefifon, een platenspeler met banden....

Wow! Daar wist ik ook het bestaan niet van af.
Mooie machine die je prachtig hebt gerestaureerd!
Knap gedaan!
Toch maar even kijken of het deksel van m'n ouwe Telefunken niet omhoog kan .

Cheers,
Exo.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18-09-2016, 21:33
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Exoterrestrial Bekijk bericht
Wow! Daar wist ik ook het bestaan niet van af.
Mooie machine die je prachtig hebt gerestaureerd!
Knap gedaan!
Toch maar even kijken of het deksel van m'n ouwe Telefunken niet omhoog kan .

Cheers,
Exo.
'k heb nog wel enkele 'aparte' geluidsdragers. Ik ben nameijk een verzameling aan 't bijeenzoeken van de verschillende soorten geluidsdragers die er op de markt zijn gekomen en hun evolutie. 't Zijn er meer dan ik dacht...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 19-09-2016, 01:00
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Ik had de Tefifon al eerder opgemerkt, op YouTube. Maar deze versie, ingebouwd in een radio, heb ik nog nooit gezien.

Knap.

Veel werk aan dat loopwerk? Of eerder de radio?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 19-09-2016, 07:43
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

"Schlager Favoriten"!

Kende ik ook niet. Mooi werk, precies!
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 19-09-2016, 09:13
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Aardig machientje. Ook nog nooit van gehoord.
Nu jacht maken op zo'n "cassettes", alhoewel deze muziekjes ergerlijk blijven plakken zelfs bij de eerste beluistering. Typisch de vroege jaren 60.
Desondanks bedankt Henk om deze info te delen.
Laat maar volgen die "eigenaardigheden".
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 19-09-2016, 19:32
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JB Bekijk bericht
Aardig machientje. Ook nog nooit van gehoord.
Nu jacht maken op zo'n "cassettes", alhoewel deze muziekjes ergerlijk blijven plakken zelfs bij de eerste beluistering. Typisch de vroege jaren 60.
Desondanks bedankt Henk om deze info te delen.
Laat maar volgen die "eigenaardigheden".
Van die cassettes heb ik er zo'n 100-tal ondertussen....
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 19-09-2016, 19:36
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
"Schlager Favoriten"!

Kende ik ook niet. Mooi werk, precies!
Op de meeste cassettes die ik heb staat er Duitse muziek. Veel schlagers. De 'tape' bevat soms tot 25 liedjes.

Er zijn ook cassttes op de markt gekomen die dubbel zo groot waren. Ik heb er zo'n paar met 2u Klassiek muziek op. Bandsnelheid is 19cm/sek

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 19-09-2016 om 19:48
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 19-09-2016, 19:45
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Ik had de Tefifon al eerder opgemerkt, op YouTube. Maar deze versie, ingebouwd in een radio, heb ik nog nooit gezien.

Knap.

Veel werk aan dat loopwerk? Of eerder de radio?
Bij de radio heb ik wat elco's moeten vervangen. Sommige weerstanden waren ook serius verlopen in weerstandswaarde. Gelukkig heeft mijn pa nog heel wat van die oude weerstanden liggen zodat ik zoveel mogelijk met originele componenten kan werken.

Meest voorkomende defecten bij de aangeboden Tefifon's zijn verstorven aandrijfriemen, wieltjes waarvan de rubberen mantel plakt of volledig afbrokkelt.

't Is ook moeilijk om types te vinden met een goede naald. Het rubbertje waar de naald in opgehangen zit is ook meestal kapot. Deze radio heeft nog een goede originele naald. Soms kan je niet anders dan ze te vervangen door een compleet MD element. Die haal ik dan uit oude platenspelers. Er hoeft geen Ortofon element in. Vergt wel wat handigheid om in te bouwen...

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 19-09-2016 om 19:48
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 19-09-2016, 20:32
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
Vergt wel wat handigheid om in te bouwen...
Kan ik me voorstellen. En fantasie van het type "hoe zat dat nu eigenlijk in mekaar". Want als 't niet werkt voor je 't uiteen haalt...

Geef mij maar vintage digitale mixers...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten