homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 03-09-2016, 14:39
Junior Member

Reputatie: Jessy21 is op goeie weg
Standaard Startende aansluiting

Hallo alemaal,

Ik ben nieuw in de werled van opnemen en wil heel simpel beginnen. Ik heb slechts mijn gitaar, de ruimte (niet speciaal ingericht voor opnemen) en een laptop met FL!

Nu wil ik een microfoon aaschaffen, maar wil eerst hier vragen om advies.

Welke zal in mijn situatie goede resultaten opleveren voor weinig geld?

Zijn er simpele dingen waar ik op kan letten in de ruimte voor wat beter geluid?

Groet,

Jessy
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-09-2016, 23:55
Active Member

Reputatie: Ithinque wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Startende aansluiting

Hoi Jessy,

Redelijke kans dat je op korte termijn het meeste plezier gaat hebben van grootmembraan USB microfoon. Je hebt dan verder geen externe geluidskaart of andere apparatuur nodig en kan toch gedetailleerde opnames maken.

Beter geluid bij een opname is meestal vrij eenvoudig te realiseren door kussens, dekens, tapijt, boekenkasten etc. te gebruiken om de reflecties in de ruimte wat te breken.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-09-2016, 09:21
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Er zijn een hoop goede microfoons voor weinig geld. Maar blijf weg van USB microfoons. De betere kosten meer dan een interface + microfoon en de mindere zijn niet echt bruikbaar omdat een versterkingsregeling ontbreekt. Je hebt ook altijd de kans dat ze USB storingen oppikken.

Veel zgn. groot membraan USB mics zijn trouwens niet eens uitgerust met een groot membraan capsule.

Voor goed en niet te duur kan je naar de AKG Perception reeks, maar dan de gewone, niet de USB...

En er zijn een massa zeer betaalbare mics te koop:

https://www.thomann.de/nl/grootmembr...ns.html?oa=pra

Tel daar een Behringer Uphoria bij voor 45 en je bent bezig.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-09-2016, 14:49
Junior Member

BEdankt voor de reacties! Ik ga gelijk even rondkijken op de site
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-09-2016, 14:59
Junior Member

Zelf heb ik deze microfoon van Trust Starzz op het oog http://www.te-koop.com/trust-starzz-microphone Voor rond de 20 Euro. Is er iemand die ervaring heeft met dergelijke microfoon?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 04-09-2016, 16:59
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Trust is een typisch OEM merk. Ze maken zelf niks...

Voor 39 heb je een echte condensator microfoon van Superlux. Of voor iets minder (29 ) een dynamische zangmic van Devine (huismerk van Bax, fabrikant DAP)...

https://www.thomann.de/nl/superlux_e205.htm

Devine DM 58 dynamische microfoon kopen? | Bax-shop

Die Devine is opmerkelijk voor z'n geld. Hij speelt met gemak een Shure SM58 naar huis. En voor 49 komt hij met statief en 5 meter kabel:

Devine DM 58 dynamische microfoon startpakket kopen? | Bax-shop

Nog goedkoper (17,90 ) Behringer XM8500:

Behringer XM8500 microfoon kopen? | Bax-shop
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-09-2016, 19:33
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Helemaal eens met Cyrano.
- Blijf weg van USB microfoons en USB omzetters (interface in stekkervorm)
- Gebruik voor microfoons altijd XLR kabels, en liefst een fatsoenlijke interface.
- Laat je niet foppen, geloof niet in wonderen, gebruik je gezond verstand, ga op je doel af, laat je niet verleiden door veel knopjes of duur uiterlijk.

- Behringer XM8500 ( 18) bruikbaar geluid voor een spotprijsje. Goede verstaanbaarheid zang en spraak, vrijwel overal op aansluitbaar.
- Thomann t.bone SC140 ( 49) goed geluid voor een spotprijs. Echte condensatormicrofoon, weinig ruis, complete frequentieberiek zonder grote afwijkingen. Schakelaars maken hem geschikt voor heel veel toepassingen (zacht geluid op afstand tot hard geluid dichtbij, bas filter voor zang). Wel een fatsoenlijke interface nodig i.v.m. fantoomvoeding.

Behringer, Superlux, Thomann, Samson, en diverse anderen leveren overwegend waar voor hun geld. D.w.z. voor weinig geld leuk instapmateriaal. Top-kwaliteit kost geld, maar je kunt er wel heel blij van worden. Dan moet wel de hele keten dat mogelijk maken, en je moet het zelf horen.
(ik ben heel blij met Neumann KM184 op Apogee interface en Beyerdynamic DT990 PRO hoofdtelefoon, naast heel wat andere apparatuur)
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 05-09-2016, 13:47
Junior Member

Nogmaals hartelijk bedankt voor het advies!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten