homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 15-08-2016, 13:11
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Nieuw concept: Townsend multi pattern/multi emulatie mic

Townsend Labs heeft een nieuw concept. Een mic met twee grote membranen, gekoppeld aan een plugin met virtuele klassieke mics, zoals de AKG C12, de Neumann U47 en U67 en nog wat andere.

Pro Tools Expert Reviews Sphere! - Townsend Labs

Op zich niet zo verbazend, maar je kan ook de patronen van de mics continu variëren. Van cardio naar acht, van mono naar stereo. En dat zelfs na de opname. En dat laatste is nieuw. Ze zijn niet de eersten met dat concept, maar wel één van de beter uitgewerkte.

De mic is te bestellen, via een IndieGogo campagne, die al meer dan 500% van z'n doel bereikt heeft. Levering in december. Prijs 1.199$ + BTW + verzending voor één exemplaar, 2.399 voor een paar. De enkele versie en de goedkoopste twin zijn al op. Zie:

https://www.indiegogo.com/projects/s...ng-system--2#/

Verkoopprijs later: 1.799$ per stuk, zonder BTW en verzending.

Ze komen in een koffer, met 30 cm 5 pin XLR naar twee 3 pin XLR adapter kabel, een spin en een plugin in VST/AU/AAX/UAD formaat.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 15-08-2016, 15:17
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Nieuw concept: Townsend multi pattern/multi emulatie mic

Als ik me niet vergis is hier vroeger al eens een draad opgestart over een universele flat microfoon, met emulatie plugins van andere microfoons en preamps.
Ik weet nu wel niet of het over deze microfoon gaat.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 15-08-2016, 16:03
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Slate digital heeft al iets dergelijks.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 15-08-2016, 20:41
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Slate digital heeft al iets dergelijks.
Maken die microfoons?

Er zijn nog enkele concepten die die richting uitgaan. Met name in de sector van de ambisonic mics. Maar die gebruiken minstens vier capsules en doen geen emulatie van andere mics. Verder kan je er wel na de opname nog richting mee veranderen.

Voorbeelden:

Zyllia Audio Immersion - Goed geluid

Dysonics Rondo 360 - Goed geluid

Het is vooral handig om storingsgeluid dat tijdens de opname niet opviel, of niet vermeden kon worden, mee te onderdrukken, zoals in de video gedemonstreerd wordt.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 15-08-2016, 21:31
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ja. Is al op de markt: Welcome To The Future Of Microphones! - Slate Digital

Daarom dat ik de fuzz over Townsend niet zo snap.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 15-08-2016, 23:33
Vintage Member

Maar dat ruikt sterk naar snake oil...

Het is een cardio mic met maar één kanaal. Niks meer te tunen na de opname. En al de rest is gewoon een plugin. Of liever, een winkel om presets te verkopen.

Persoonlijk geloof ik niet dat emulatie van mics of luidsprekers, meer is dan een preset voor eq, fase gedrag en nog een paar parameters. Met andere woorden: kan je ook zelf doen, met bestaande plugins. Dat gaat wel veel, veel langer duren, natuurlijk

Een zeer vlakke, bekende mic hebben als input is aan de andere kant wel een voordeel voor emulatie. Dat zal je mij niet horen ontkennen. En 999$ voor een goede mic, goede preamp en een plugin is dan ook weer niet zo duur.

Ik heb 'm niet gehoord, of geprobeerd, maar alles op de site van Slate leest als marketing speak.

Voorbeeld:

Citaat:
The capsule proximity effect precisely replicates the classic cardioid of vintage large diaphragm mics.
Met slechts één capsule en één kanaal, kan je het proximity effect niet beïnvloeden. Dus gebeurt alles digitaal. En dat kan natuurlijk wel werken, maar de toekomst van de microfoon is het niet. En die zin is, technisch, onzin. Eén mic kan nooit het proximity effect van een aantal andere mics nabootsen. Dat ontstaat door de afstand van de stem tot de mic, in combinatie met de opbouw van de mic.

En dan lees ik BS zoals dit, op Gearslutz, van Steven Slate himself:

Citaat:
Since Nebula doesn't have a hardware capture source such as the Slate ML-1 and VMS dual preamp, nor does it have the ability to produce the same type of algorithm as what happens in the VMS due to the fact that that the VMS algorithm includes a very complex physical modeling process of the microphone in every axis of the cardioid patterns, this is not a fair comparison by any means.

Cheers,
Steven
A physical model? In software?

In deze draad op Gearslutz:

https://www.gearslutz.com/board/prod...ne-system.html

zijn tientallen deelnemers aanwezig sinds 2009 die een heel lage post count hebben. Op zich niet vreemd. Wel vreemd is dat ze in geen enkel ander draadje gepost hebben. Goeie marketing, Steve.

Doordat je bij de Townsend twee capsules hebt, en opneemt op twee sporen, kan je achteraf de richtinsgevoeligheid aanpassen. En dus ook met het proximity effect spelen in het analoge domein. Vergelijk met M/S opnames, waar je ook kan spelen met de analoge mix. Dat is iets heel anders.

Bovendien kan je er natuurlijk ook gewoon stereo opnames mee maken.

Daarmee wil ik nog niet zeggen dat de Townsend wel de "toekomst van de microfoon" is. Daarvoor wil ik er eerst eens mee spelen.

Persoonlijk denk ik dat die toekomst gevonden moet worden bij ambisonic mics, met 4 of meer capsules, maar die zijn er nog niet met de kwaliteit van de Townsend, of een Lewitt, of een Neumann, om maar iets te noemen. En dan bedoel ik waarneembare kwaliteit die ook gemeten kan worden. Signaal/ruis afstand, bv.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 16-08-2016, 09:03
Moderator

Pas op, hé. Ik ben al lang geen "believer" van Slate meer. De marketing is inderdaad vaak hun sterkste aspect. En den Steve hoort zichzelf graag klappen in zijn promotiefilmpjes. Aan zijn toon te horen lijkt het telkens alsof hij net de honger uit de wereld geholpen heeft.

Ik ga volledig akkoord met je dat het een reeks presets is vanuit EQ, compressie, distortion,... aspect. Zelf zou ik nooit dergelijke mic gebruiken. Maar dan eerder vanuit het standpunt dat ik zaken het liefste simpel hou. Ik heb liever een reeks mic's die ik "ken" qua sound en mogelijke toepassingen. Dat gaat veel efficienter werken dan daarna nog een half uur te zitten klikken in presets. Ok, je bent dan beperkter, maar sinds wanneer is een beperking aan opties een nadeel?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 16-08-2016, 11:53
Vintage Member

Ik heb een beetje 't zelfde gevoel bij Townsend...

Weinig info, veel marketing geblaat. Maar wat ik er kan van zien dat werkt, lijkt beter dan Slate.

Bovendien komt die mic van Slate erg bekend over. Ik kan alleen de Chinese mic die in m'n hoofd zit er niet bij plakken. En als ik dan "marketing oefening" denk, dan is 't redelijk geniaal van Steve en doet hij mij aan de andere Steve (RIP) denken.

1.000 $ voor een plugin alleen is niet echt verkoopbaar in aantallen. Gooi er een 100$ mic en een 100$ preamp bij en 't lijkt goedkoop. In 't begin (gelanceerd in 2014, pas nu te koop) was er zelfs een AD bij en was 't twee kanalen voor 2.000 $...

Maak dan van de plugin een winkeltje en je bent goed geld aan 't verdienen.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 29-08-2016, 14:09
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

betreft Townsend: Een zeer voor-de-hand-liggend idee om de twee kapsels van een LDC apart naar buiten te brengen. Waarom doen de bekende merken dit niet al veel langer. Zo duur is het niet om de bufferversterker dubbel uit te voeren (en de schakelaars voor membraanspanning weg te laten).
Voordeel is inderdaad dat je de richtingskarakteristiek per frequentieband kunt variëren.
Overigens krijg je met twee ruglings gekoppelde niertjes nog geen drukmicrofoon. De eigenschappen van het membraan, de boringen, en de akoestische weerstand zijn anders. *)

Ik geloof wèl dat je met een dure microfoon en wat software de klank van diverse goedkope microfoons kunt imiteren. Omgekeerd acht ik niet waarschijnlijk.

Het nabijheidseffect (proximity effect) is een natuurkundig verschijnsel, niet de eigenschap van een microfoon. Je kunt het effect gewoon uitrekenen, als functie van de afstand en de mate van richtwerking. In de praktijk kan de richtwerking over het frequentiegebied nogal verschillen, vooral door grote constructieverschillen. Daarmee wordt ook het nabijheidseffect per microfoon verschillend. Dus niet alles kun je met zo'n Townsend imiteren.
Voorbeeld: De Electrovoice RE20 heeft lage-toneningangen op 15 cm van de voorkant. Daarmee wordt het binnen 15 cm aan de voorkant een omni microfoon, met als gevolg géén nabijheidseffect meer.

Het scheiden van twee musici recht tegenover elkaar - zoals Zyllia doet - is met twee niertjes gemakkelijk te doen. Dan hoef je geen geld weg te gooien aan zo'n beperkte constructie.

*) Neumann heeft interessante artikelen over de verschillen tussen enkel-membraan en dubbel-membraan, en tussen groot-membraan en klein-membraan gepubliceerd.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 30-08-2016, 19:53
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Heeft Josephson ook niet ietsgelijkaardigs? :

http://www.josephson.com/pdf/srs7ug.pdf
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten