homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11-08-2016, 19:00
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Weer een aanklacht. Hoe zit dat nu?

Nu las ik weer dat Ed Sheeran een aanklacht aan zijn broek krijgt wegens schending van copyrights.
'Let's Get It On': Family of Marvin Gaye co-writer sues Ed Sheeran for copyright infringement - LA Times
En wat ik begrijp is de gelijkenis alleen best ver te zoeken.
Maar dan vraag ik me af...

Ik zit wat te jammen op een leuke melodie, beat en rifjes.
Na een tijd vanaf een simpel beginnetje uitbouwend kom ik tot een volledig eigen gecomponeerd lied. En dat is dan ook gebeurd door werkelijk zelf daar naartoe te jammen zonder ook maar iets na te doen.

Het is toch bijna onmogelijk om zelf een lied te maken dat niet ver verborgen een paar tonen of akkoorden toevallig hetzelfde heeft als één van de gigantische hoeveelheid liederen die ooit al geschreven zijn? Het kan toch zomaar voorkomen dat er geheel toevallig een stukje op iets anders lijkt?
Volledig vernieuwend zijn is toch bijna onmogelijk? Je kunt toch niet eindeloos combinaties maken van CDG zodat het niet al eens eerder gedaan is?
Dan zou het alleen een kwestie zijn van héél hard zoeken naar die paar tonen of akkoorden die lijken en dan kunnen ze je aanklagen?
Alles lijkt heel ver weg toch wel een beetje op elkaar?

Of zouden dit soort aanklachten gedoemd zijn te mislukken? Anders zou ik bijna niets meer durven maken.

Laatst gewijzigd door bsp; 11-08-2016 om 19:18
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-08-2016, 22:22
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Weer een aanklacht. Hoe zit dat nu?

Stop met je er zorgen over te maken en maak muziek.
Vergeet niet dat achter een naam als Ed S. ook grote budgetten zijn en dat kan ook al eens dé reden zijn waarom mensen plots wanhopig proberen te bewijzen dat hun copyright geschonden is.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 12-08-2016, 10:18
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Vergeet niet dat achter een naam als Ed S. ook grote budgetten zijn.
Hahaha. Nee die budgetten daar zit ik nét ietsje onder.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 14-08-2016, 13:35
Active Member

Reputatie: Riny is op goeie weg
Wink Re: Weer een aanklacht. Hoe zit dat nu?

@BSP; Ik zeg altijd, je muziek kan beter op "iets" lijken dan op "niets".
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 14-08-2016, 15:25
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riny Bekijk bericht
@BSP; Ik zeg altijd, je muziek kan beter op "iets" lijken dan op "niets".
Good one. Zeker in deze context...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 15-08-2016, 18:53
bsp bsp is offline
Senior Member

Hahah. Zeker Riny. Als het nergens op lijkt is het ook niets.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 16-08-2016, 03:40
Member

Reputatie: Spiritje is op goeie weg
Talking Re: Weer een aanklacht. Hoe zit dat nu?

Ik heb de twee liedjes (Ed Sheran & Matt Cardle) met elkaar vergeleken en kom tot de conclusie dat het geen toeval is. Refrein is hetzelfde, nuances en tijden in melodie van refrein ook. Bij Matt Cardle wordt het lied Amazing akoestisch (gitaar) begonnen en gaat later in het lied over tot een climax. Bij Ed Sheran's Photograph hetzelfde. Dit is geen toeval meer en het refrein is identiek. Met alle combinaties die mogelijk zijn is dit toch wel opmerkelijk hetzelfde.
Wie heeft er niet eens een stukje gekopieerd van een ander ? Het gebeurt voortdurend.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 16-08-2016, 11:39
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritje Bekijk bericht
Wie heeft er niet eens een stukje gekopieerd van een ander ? Het gebeurt voortdurend.
Ja dat dacht ik ook. En dan denk ik vooral aan de keren dat het toevallig op elkaar lijkt omdat alles eigenlijk al eens gedaan is.
Maar dat toeval is dus niet zo snel aan te merken als plagiaat? Mits ook echt pure toeval dan.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten