homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 02-08-2016, 21:48
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd
Standaard phantom power blokkeren op dynamische mic

Technisch vraagje,

Stel je hebt een mic preamp waar op de ingang van de mic 48V staat en je wil daar toch een dynamische mic op aansluiten (zoals een ribbon). Hoe kan je dan best de dc spanning tegen houden? Ik had gedacht om in serie met de + en - van de XLR input een condensator te zetten van enkele F. (geen electrolytisch type).
Maw, de + van de mic in serie met een condensator met de + ingang van de preamp, zelfde voor de '-' input.
Kan dit werken?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-08-2016, 22:01
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald
Standaard Re: phantom power blokkeren op dynamische mic

De meeste microfoons hebben geen probleem met fantoomspanning.
Maar als je echt de spanning wil tegen houden, kun je een DI gebruiken.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-08-2016, 23:01
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

2 C's, of een trafo werken. Trafo heeft de voorkeur, want die levert versterking. De C's leveren alleen iets verzwakking. En een DI kan ook, maar levert ook verzwakking, tenzij het een actieve DI is.

Als er tenminste al geen trafo in de mic zit, want dan is 't redelijk zinloos.

Verhouding van de trafo hangt af van mic en preamp impedantie. 1:10 minimaal, 1:200 maximaal. En dat laatste is al extreem.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 03-08-2016, 10:49
Member

Reputatie: BerndVP is op goeie weg

Ik heb volgende voor mijn Royer R121:
Shop - tritonaudio
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 03-08-2016, 20:51
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BerndVP Bekijk bericht
Ik heb volgende voor mijn Royer R121:
Shop - tritonaudio
Toeval? Ik zou hun ander type met phantom willen kopen en wel om in te zetten als ik een pocketrecorder gebruik met externe condensator mic's. Dan kan ik de gain van de pocketrecorder wat terug draaien (= minder ruis). Maar die preamp zou ik dan liever niet op mijn ribbons gebruiken. Ik kan natuurlijk het type zonder phantom ook kopen maar dat vind ik dan wat te duur voor het aantal keren dat ik het nodig zou hebben. Vandaar mijn vraag om dan die phantom van die XLR-preamp tegen te kunnen houden.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 04-08-2016, 03:29
Active Member

Reputatie: hexdiy is op goeie weg

Juist gemaakte XLR kabels doen gewoon de trick, dat is het principe van fantoomvoeding.

Meet je 48V tussen XLR pin 1-2 en pin 1-3, 0V tussen pin 2-3, zit je veilig denk ik. Dan loopt er geen stroom door je spreekspoel of ribbon.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-08-2016, 17:03
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hexdiy Bekijk bericht
Juist gemaakte XLR kabels doen gewoon de trick, dat is het principe van fantoomvoeding.

Meet je 48V tussen XLR pin 1-2 en pin 1-3, 0V tussen pin 2-3, zit je veilig denk ik. Dan loopt er geen stroom door je spreekspoel of ribbon.
Klopt, maar zodra er een onbalans is door onderbreking of kortsluiting heb je prijs. Daarom altijd alles eerst inpluggen en dan pas fantoomvoeding inschakelen. Bij loskoppelen net het omgekeerde doen.

Kan je hier mooi bekijken:

Ribbon Microphones and Phantom Power
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 05-08-2016, 00:35
Active Member

Reputatie: hexdiy is op goeie weg

Bedankt voor je aanvulling Henk!

Ik denk dat we het eens zijn:

- gebruik goeie XLR kabels.
- ga met een multimeter na of alles klopt bij enige twijfel, of liever: altijd; zeker als je niet je eigen, vertrouwde kabels gebruikt.
Een kabel met pin 2 of 3 onderbroken blaast geheid zelfs een dynamische mic op, denk ik. Meestal, want in vele mics zit al een scheidingstrafo.
Zoals Cyrano al zei.
- ga niet via een TRS patchbay met microfoonsignalen. De kortstondige kortsluiting bij inpluggen van een TRS jack kan idd. ribbons beschadigen; met dynamische mics zal dat wel meevallen.
- Phantom over TRS jacks is in elk geval een zr slecht idee.
- handhaaf een strikte routine bij in- en uitschakelen van de phantom:
inpluggen, dan phantom aan// phantom af... even wachten (opgeladen condensators, weet je)/ dan pas uitpluggen.

En verder: voor een stuk ben ik het met Cyrano eens over het gebruik van transfo's. Maar dan wel 1:1 gevalletjes.

En het gebruik van DI boxes op XLR mic signalen vind ik al helemaal roepen om problemen. Weet je wel wanneer je een passieve of actieve DI in handen hebt? Weet je wel of er een trafo in zit? Wat is je impedantieaanpassing?

Soit, over dat laatste zijn we wellicht niet uitgepraat...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-08-2016, 07:40
Vintage Member

't eenvoudigste is natuurlijk om van ieder type preamp een setje te kopen (bij Tritonaudio) en dan een duidelijke markering aanbrengen welke phantom doorstuurt en welke niet.

Maar 't lijkt me interessant om toch iets te fabriceren waarmee je phantom kunt tegen houden. De preamps van mijn UR824 krijgen ook per 2 telkens Phantom en dat is soms wel vervelend.

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 06-08-2016 om 07:43
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten