homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10-07-2016, 09:37
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie
Standaard Soundbar misleiding

Een nieuwe soundbar - het merk zal ik niet noemen - wordt omschreven met: "Het levert een 7.1-geluid via de ingebouwde drivers (twee 5,5 cm midrange-drivers en twee 1,9 cm tweeters) en een ge´ntegreerde dubbele subwoofer.

Met een tweeter en een midrange-driver heb je nog geen kompleet geluid. Je mist nog een woofer. Dus wat hier een ge´ntegreerde subwoofer heet is gewoon een lage-tonenluidspreker. Kortom de soundbar bevat een 2.0 luidsprekersysteem (in een onhandige opstelling).
Hoezo 7.1 ? Er zitten niet eens 7 luidsprekertjes in.

Ze verwachten blijkbaar niet dat een hun klanten al kunnen tellen.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 10-07-2016, 09:59
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Soundbar misleiding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
Ze verwachten blijkbaar niet dat een hun klanten al kunnen tellen.
Dat is ook zo...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 10-07-2016, 12:10
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Wat wil je. Dat is typisch voor de hifi sector, waar je de grootste grappenmakers kunt terug vinden.

Laatst kwam hier iemand stroomkabels verkopen voor 500Ç per stuk.
U weet wel van dat soort kabels die de ionische en geofysische velden reduceren waardoor je een veel strakker geluid bekomt.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 10-07-2016, 17:21
Senior Member

Reputatie: Exoterrestrial wordt hier goed onthaaldExoterrestrial wordt hier goed onthaald

Moehaha! :d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frederic Bekijk bericht
wat wil je. Dat is typisch voor de hifi sector, waar je de grootste grappenmakers kunt terug vinden.

Laatst kwam hier iemand stroomkabels verkopen voor 500Ç per stuk.
U weet wel van dat soort kabels die de ionische en geofysische velden reduceren waardoor je een veel strakker geluid bekomt. :d
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 10-07-2016, 17:31
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Heb hier ook een bar staan voor mijn TV om de immens slechte klank van die TV te compenseren. Er zit hier 5.1 in. Als je die functie activeert, hoor je vooral fase issues. En af en toe komt hier iemand binnen die dat ding telkens op die 5.1 zet omdat het veel beter klinkt... En dan moet je vriendelijk blijven.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11-07-2016, 11:04
Senior Member

Reputatie: macmiata is op goeie weg

Ik ben voor eeuwig een stereo man. Al die hype geraken ze aan mij nooit kwijt.
O juist. Ik heb zelfd geen tv meer sinds februari.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-07-2016, 15:03
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

@Miata

Kijk hier eens naar:

https://www.youtube.com/watch?v=QCZG...ature=youtu.be

Wel in 't Frans, maar gemaakt door een landgenoot, Renaud.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 11-07-2016, 17:04
Vintage Member

Reputatie: Depressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatie

Ik ben overal voor in... 7.1, 5.1, 2.1, 2.0

Dan moet echter het bronmateriaal wel overeenkomen. 2.0 uitsmeren over 5.1 is wat mij betreft echt 'not done'. Met film en sommige muziekregistraties kan 5.1 (of hoger) heel vet zijn hoor!

Een lekker muziekje, dat is opgenomen en afgemixed voor stereo, moet dan ook gewoon stereo worden beluisterd...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 12-07-2016, 13:12
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
@Miata
Kijk hier eens naar:

https://www.youtube.com/watch?v=QCZG...ature=youtu.be

Wel in 't Frans, maar gemaakt door een landgenoot, Renaud.
Wel Cyrano, het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit, maar is niets meer dan een paar volumeknoppen gestuurd door een cursor. Dat heeft, volgens mij, weinig met richting horen, stereo, 2-D, of 3-D te maken.

Het zou leuk zijn om een cursor-gestuurde processor te hebben die alle benodigde bewerkingen uitvoert (vertragingen, toonbe´nvloedingen, reflecties, galm, en volume). Het scherm zou dan laten zien:
- de positie van de luisteraar
- de positie van de luidsprekers (bijvoorbeeld 2 bij gewoon stereo)
- de virtuele posities van de instrumenten, normaliter in een gebied achter de luidsprekers
- en natuurlijk de vorm van de gesimuleerde zaal en dito podium.
Nu moet je nog met een heleboel bussen aan de slag, wil je enkele instrumenten positioneren.

Ik ben met Miata aan de stereo verslaafd (de echte realistische).

Inderdaad Optimist, het bronmateriaal moet geschikt zijn voor de weergavemethode. Daarom maak ik mijn opnames in een compromis tussen luidsprekerstereo en hoofdtelefoonstereo.
Overigens kun je uit ge´soleerde mono kanalen wel allerlei composities maken voor verschillende luistersituaties.

P.S. Leuk om weer eens wat Frans te horen !
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 12-07-2016, 14:22
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
Wel Cyrano, het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit, maar is niets meer dan een paar volumeknoppen gestuurd door een cursor. Dat heeft, volgens mij, weinig met richting horen, stereo, 2-D, of 3-D te maken.
Dit is maar een, bewust eenvoudig gehouden voorbeeld; ongelukkigerwijze met galm en vervorming als 2D parameter. Het is een manier om geluid te bewerken en staat los van mono/stereo/quadro.

Maar het is een creatief gebruik dat mij opviel als euh... creatief.

Citaat:
Het zou leuk zijn om een cursor-gestuurde processor te hebben die alle benodigde bewerkingen uitvoert (vertragingen, toonbe´nvloedingen, reflecties, galm, en volume).
Maar die zijn er ook. Deze plugin (ReaSurround) is een deel van Reaper, waar verder ook de tools aanwezig zijn om zgn. B-formaat te gebruiken. En dat neem je op met een tetrahedrale microfoon. In plaats van alleen breedte heeft de weergave ineens diepte. Maar nog geen hoogte.

En daar kan je manueel ook mono sporen in plaatsen. 2-D pannen. En dat is waar deze plugin voor dient. Maar de video gaat over een heel andere inzet: effect plugins en combinaties van effect plugins niet alleen in de breedte, maar ook in de diepte regelen.

Citaat:
Het scherm zou dan laten zien:
- de positie van de luisteraar
- de positie van de luidsprekers (bijvoorbeeld 2 bij gewoon stereo)
- de virtuele posities van de instrumenten, normaliter in een gebied achter de luidsprekers
- en natuurlijk de vorm van de gesimuleerde zaal en dito podium.
Nu moet je nog met een heleboel bussen aan de slag, wil je enkele instrumenten positioneren.
Stereo = 2 kanalen
Ambio = 4 kanalen
3D ambio = 8 kanalen

Maar er zijn hardware processors die dit 4 kanaals signaal omzetten naar hoofdtelefoon of luidspreker stereo. Het is alleen in de studio een extra laag die erg interessant is bij video, ambient en dergelijke vormen van audio.

Citaat:
Ik ben met Miata aan de stereo verslaafd (de echte realistische).
Yep. Kan ik perfect in meekomen. Bij klassiek. Als de opname ook natuurlijke stereo is. EÚn keer buiten dat domein, is het sowieso mono dat gepand wordt in een pseudo stereo breedte. En ook voor gewoon luisteren naar muziek is stereo perfect. Er is nl. domweg geen ander materiaal. Of toch niet veel.

Het is niet iets dat iedereen moet gaan doen. Maar degenen die met professionele audio bewerking bezig zijn, zullen zich wel realiseren dat video niet meer buiten te houden is. En wie video zegt, zegt ook een vorm van ambisonic, of dat nu Dolby AC 5.1 is of 4-kanaals ambi.

Volgens de indsutrie is het nu of nooit

Laatst gewijzigd door cyrano; 12-07-2016 om 14:26
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten