homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 20-06-2016, 10:20
Member

Reputatie: emile67 is op goeie weg
Standaard advies: laptop mac of pc

goedemorgen, ja de eeuwige discussie maar zou graag wat advies hierin hebben.
Wil labtop, cubase 8.5 er op draaien met liefst uaudio en steve slate plugins. . uadio geeft hier de bottleneck volgens mij. Kan iemand mij hier advies in geven. Budget is tot 1500
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 20-06-2016, 11:40
Active Member

Reputatie: paulogic is op goeie weg
Standaard Re: advies: labtop mac of pc

Dag Emile67,

Ik heb een MacBook Pro met 8 GB en een SSD van 256.
Werkt prima met Cubase 8 en een pak plugins (Arturia V collection, TAL sampler,
Plugin voor MOXF,...)

De nieuwe modellen met ssd van 128 (wat weinig, vind ik) vallen binnen uw
budget.

Als je voor pc gaat, zal je wel meer CPU en dergelijke hebben voor die prijs, doch
uit ervaring weet ik dat Windows en drivers niet steeds goede vrienden zijn.

ter info : in zit in IT en kom met beide systemen dagelijks in contact.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 20-06-2016, 12:28
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Zolang je geen Thunderbolt nodig hebt, staat de keuze vrij. Ik dacht dat zelfs UAD nu al USB varianten heeft.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 20-06-2016, 14:35
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Zolang je geen Thunderbolt nodig hebt, staat de keuze vrij. Ik dacht dat zelfs UAD nu al USB varianten heeft.

Een beetje kort door de bocht, nee?

Ik heb geen Thunderbolt nodig, maar ik wil wel Core Audio...
Ik heb geen Thunderbolt nodig, maar ik wil werken met Logic (ok nvt op topicstarter)

...

Ik heb geen thunderbolt nodig maar ik wil een goede computer...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 20-06-2016, 14:45
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onslow Bekijk bericht
Een beetje kort door de bocht, nee?

Ik heb geen Thunderbolt nodig, maar ik wil wel Core Audio...
Ik heb geen Thunderbolt nodig, maar ik wil werken met Logic (ok nvt op topicstarter)

...

Ik heb geen thunderbolt nodig maar ik wil een goede computer...
Niet zo kort, hoor:
- Nergens staat Core Audio als requirement (en ASIO doet hetzelfde, zei het op een ander platform)
- Hij wil met Cubase werken, dus geen risico over DAW keuze
- Ik ben zeker, zelf Mac gebruiker zijnde, dat je een betere pc kan krijgen voor hetzelfde geld van een Mac. Natuurlijk, wel in een plastieken doos ipv iets stevigs.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 20-06-2016, 14:50
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Citaat:
Niet zo kort, hoor:
- Nergens staat Core Audio als requirement (en ASIO doet hetzelfde, zei het op een ander platform)
- Hij wil met Cubase werken, dus geen risico over DAW keuze
- Ik ben zeker, zelf Mac gebruiker zijnde, dat je een betere pc kan krijgen voor hetzelfde geld van een Mac. Natuurlijk, wel in een plastieken doos ipv iets stevigs.
Hm zo stevig, compatibel en stabiel zijn die mac's tegenwoordig nu ook niet meer hoor.
En thunderbolt kun je perfect krijgen op windowslaptops.

Aan TS, kies eerst je DAW software en plug-ins en je audio interface en koop op die basis je laptop.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 20-06-2016, 15:02
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frederic Bekijk bericht
Hm zo stevig, compatibel en stabiel zijn die mac's tegenwoordig nu ook niet meer hoor.
En thunderbolt kun je perfect krijgen op windowslaptops.

Aan TS, kies eerst je DAW software en plug-ins en je audio interface en koop op die basis je laptop.
Zeg ik niet hetzelfde?

Geef toe dat het aluminium van een Macbook beter aanvoelt dan het plastiek van zowat iedere pc laptop. Werkgerelateerd krijg ik af en toe nog eens een PC laptop onder de vingers en het voelt aan als speelgoed met dat plastiek.

En dat Mac OSx al lang niet meer stevig is zal ik de eerste zijn om dat te bevestigen.

Maar, de meeste thunderbolt interfaces (UA, Apogee, Audient, Focusrite) werken niet op PC. Ik denk dat het weer RME is die de uitzondering vormt. Alle andere laten PC gebruikers in de kou staan of hebben recent USB versies gelanceerd.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 20-06-2016, 15:17
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
ZMaar, de meeste thunderbolt interfaces (UA, Apogee, Audient, Focusrite) werken niet op PC. Ik denk dat het weer RME is die de uitzondering vormt. Alle andere laten PC gebruikers in de kou staan of hebben recent USB versies gelanceerd.
Dat ligt niet zozeer aan de interfaces, maar aan de combi BIOS makers/moederbord makers.

Voorlopig ontbreken een aantal instellingen gewoon in het BIOS/EFI. Iets als een harddisk zal wel werken, maar een audio interface heeft meer nodig. En RME schrijft gewoon de hele driver voor Windows zelf, omdat de meegeleverde driver van het mobo gewoon niet bruikbaar is voor audio. Zelfs dan nog werkt thunderbolt niet voor audio op de meeste PC hardware. Dat komt wel hoor, maar 't kan nog een jaartje duren, of zo...

Erger is dat ondertussen Firewire het ook niet meer doet op bijna alle laptops. Reden: er is nauwelijks nog een laptop met FW te vinden, dus vindt MS het ook niet nodig dat te testen.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 20-06-2016, 15:21
Member

Reputatie: Flamingo is op goeie weg
Standaard Re: advies: laptop mac of pc

Ik heb een Hacintoch laten bouwen,
6 core met een geekbench score van +22000 met madi en firewire aansluiting
krachtiger dan de meeste mac's en voor minder dan 2000 euro
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 20-06-2016, 15:26
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: advies: laptop mac of pc

Het was als grapje bedoeld, maar toch...

De laatste PC die ik heb gebrukt voor audio was een Pentium IV dus ik ken de laatste evoluties niet echt... (op het werk gebruiken we nog steeds XP...)

Maar, sinds ik de overstap heb gemaakt (een jaar of 4 geleden en nog steeds dezelfde MBP) vind ik persoonlijk dat een Mac prettiger werkt, zelfs met de nieuwe OS'en.

Een voorbeeld en een vraag:

Ik heb een Roland VT3, een Apogee Duet, een Apogee Mic en een Focusrite VRM box aangesloten op de MBP Dat zijn dus in feite 4 verschillende audio-interfaces. Boem! Een aggregate device en ik heb ťťn virtuele audio interface met alle in en uitgangen. (2 minuutjes werk)

Is dit ondertussen al mogelijk op een PC?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten