homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 14-06-2016, 20:41
Member

Reputatie: Doo-wop is op goeie weg
Red face Gestrande liedjes verder schrijven

Ik neem aan dat deze vraag het beste in dit subforum past?

Ik zit vaak met het volgende probleem. Ik heb een riff of een paar riffs bedacht die ik goed vind klinken. Ik wil het uitwerken tot een groter geheel, maar ik loop vast. Hoe ga ik verder? Ik verzin van alles maar ik heb geen doel voor ogen. Er is zo veel mogelijk, maar niks lijkt te passen.

Wat voor technieken of hulpmiddelen gebruiken jullie om inspiratie op te doen als je vastloopt met een liedje of compositie?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 14-06-2016, 20:52
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Gestrande liedjes verder schrijven

Tjah, iedereen heeft wel zijn eigen methode, denk ik.

Ik schrijf zelden volledige nummers op mijn eentje. Doorgaans ga ik met een grof idee naar de repetitie en dan laat ik dat al jammend tot een nummer groeien. Meestal mag ik er niet meer dan 3 repetities aan besteden om tot een song te komen. Duurt het langer, dan krijg ik vaak het idee dat het allemaal gekunsteld aanvoelt en beland het geheel doorgaans in de prullenmand. Af en toe recupereer ik dan een stukje uit dat "gedumpte" nummer op het moment dat het in een nieuwe song plots wel lijkt te werken.

Mijn manier is dus om er met anderen samen aan te knutselen. Maar spontaniteit blijft noodzakelijk en dat bereik ik het beste op een repetitie met mijn beste vrienden, annex bandleden, erbij. Dus misschien kan jij ook eens op zoek naar sparringpartners? Al is het maar om hen eens feedback te laten geven op wat je al hebt?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 00:08
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Bij mij blijven die riffs vaak achter voor vijf minuten elkaar gecopy-pasted en dat is dan een nummer. Een goede riff is na vijf minuten ook nog een goede riff he :-)
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 07:14
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikke Bekijk bericht
Bij mij blijven die riffs vaak achter voor vijf minuten elkaar gecopy-pasted en dat is dan een nummer. Een goede riff is na vijf minuten ook nog een goede riff he :-)
Amaai, ga je ook sludge beginnen maken, Rikke?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 11:42
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Amaai, ga je ook sludge beginnen maken, Rikke?
trance-boogie noem ik 't!

rikke
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 15:17
Member

Reputatie: Doo-wop is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikke Bekijk bericht
Dat klinkt als een Sleep citaat :P
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 16-06-2016, 10:04
Vintage Member

Reputatie: tyros2 wordt hier goed onthaaldtyros2 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doo-wop Bekijk bericht
Ik neem aan dat deze vraag het beste in dit subforum past?
Wat voor technieken of hulpmiddelen gebruiken jullie om inspiratie op te doen als je vastloopt met een liedje of compositie?
Ik maak altijd eerst een schema met muziekakkoorden .
Dit kan in alle soorten muzieksoorten .
Technieken zijn er niet , het komt of het komt niet.
Net als een schilderij , het is nooit af .
Dirk
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 20-06-2016, 14:23
Senior Member

Reputatie: jeroen.grommen wordt hier goed onthaaldjeroen.grommen wordt hier goed onthaald

Gekende technieken zijn:

Vraag /antwoord (melodisch, maar ook in vorm : strofe -> refrein)

Harmonische variaties: dominant, relatieve mineur, majeur->mineur,..

Ritmische variaties (intensiteit verhogen/verlagen , halftime/double time, tegentijden, ternair tegenritme toevoegen,...)

Melodie - Tegenmelodie: je kan bij een melodie met akkoorden vanuit dezelfde akkoorden een tegenmelodie creëren (veel ideeën ontstaan uit de backings, soms half-time, soms in iets lager register, of net hoger)

Breakdown: Haal de elementen uit elkaar: melodie, frasering, akkoorden, ritmische patronen , haal de essentie eruit en ga daarmee verder

Contrast: een hard knip maken en aansluitend iets compleet anders en contrasterend zoeken

Ritmische constante: ga minimaal te werken met akkoorden, maar behoud een zeker ritmisch metrum en voeg variaties en accenten toe

Harmonische constante: probeer uit de kottekes van 4 te denken, en laat akkoorden eens even liggen, speel 1 akkoord en verander slechts 1 of 2 noten, of enkel de basnoot en ga daarop verder. Bouw ritmisch op

Clichés: wees niet vies van clichés (line-clichés, modulaties) zolang ze slim gekozen zijn of een eigen twist krijgen.

Toeval: speel en omspeel thema's in een loop en durf fouten te maken, en probeer de 'goed klinkende fouten' te onthouden en hierop verder te gaan.

emotie: probeer iets te overdrijven in hetzij melancholie, hetzij agressie, hetzij uitzinnigheid, hetzij sereniteit en gebruik die emoties om op door te gaan

Tekst: sommige songwriters vertrekken vanuit een tekst en halen hieruit frasering en uiteindelijk melodie, akkoorden komen dan op de laatste plaats

Of lees er een boek over

Leesmateriaal vind je onder andere hier

Succes!

Laatst gewijzigd door jeroen.grommen; 20-06-2016 om 14:40
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 22-06-2016, 08:49
Senior Member

Reputatie: macmiata is op goeie weg

De
Mensen van ableton live hebben een boek uit dat hier over gaat. Onafh van hun product.
Ik heb t
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 16-08-2016, 04:38
Member

Reputatie: Spiritje is op goeie weg

Maar de helft antwoordt op de vraag van TO ! Shame on you...

Ikzelf doe inspiratie op bij andere liedjes van hetzelfde genre. Niet kopiëren maar mij laten inspireren en luisteren hoe zij dat gedaan hebben. Zit zelf wat vast nu in een lied omdat ik twee stijlen met elkaar combineer. Een hoofdstijl (geen rockgenre) met riff in verwerkt. Sla me dood (I don't fucking care) maar tekst is in het nederlands ! Is een lied van zeker 20 jaar geleden.

Of doe zoals een bandlid die een paar jaar aan een lied in zijne kelder heeft gewerkt en zijn groep had er tenslotte een vette wereldhit mee.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten