homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 06-09-2016, 14:14
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Re: Gestrande liedjes verder schrijven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikke Bekijk bericht
Een goede riff is na vijf minuten ook nog een goede riff he :-)
Helemaal mee eens Rikke. De grootste hits zijn gebaseerd op (een) enkele simpele doch goede riff. Te ingewikkelde muziek slaat toch niet aan bij de massa. Onder de grootste hitsongs zitten genoeg technisch gezien vrij simpele liederen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doo-wop Bekijk bericht
Wat voor technieken of hulpmiddelen gebruiken jullie om inspiratie op te doen als je vastloopt met een liedje of compositie?
Laatst een volledig lied gecomponeerd. Ik had een idee van welke richting het in zou gaan met zowel de muziek als wat ik er aan tekst in verwoord wilde krijgen.
Zo aangepakt..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doo-wop Bekijk bericht
Ik verzin van alles maar ik heb geen doel voor ogen.
Voor de muziek heb ik een stijl gezocht waar ik heen wilde. Vanuit mijn hoofdvraag wat een gezellig, grappig en pakkend lied zou gaan worden (wat mijn doel was).
Daarvoor lukt het me goed mijn ideeŽn te plaatsen tussen bekendere nummers in die stijlen.
Deze aanpak (als ook die van Spiritje) heeft mij vooral een richting en te volgen weg daarin gegeven naar het eindresultaat. De leidraad naar het einddoel.

Hierop ben ik wat gaan jammen zoekend naar leuke rifjes. Al gespeelde riffjes lekkerder maken en nieuwe riffjes proberen.
Toen er daar een paar leuke uit kwamen ben ik deze op een vooraf gemaakte drumbeat op gaan nemen. Nogmaals opnemen. Nog een keer. Nog een spoor. Weer wat verwijderd. Weer wat aangepast. Nog een spoortje. Eerdere was toch beter, dus die andere mute ....

De muziek is hier al zo samengesteld als ik vooraf al nagedacht had over hoeveel coupletten en refreinen ik wilden. Die basis van de tekst was al bepaald en is meegenomen in het opnemen van de muziek.
Toen die muziekbasis er stond ben ik de tekst zoals ik vooraf al in lijn had uit gaan werken op de melodie. Tijdens opnemen nog wat kleine aanpassingen gedaan om het lekker te laten lopen.

En als laatste nog wat aanvullende geluiden (instrumenten) toegevoegd.

Dat alles ge-masterd, en klaar was bsp-tje. (klinkt kort, maar heeft met tussenpozen een half jaar geduurd)
En al zal het eindresultaat de hitlijsten niet halen, en zou er bijvoorbeeld hier door jullie nog meer dan genoeg kritiek op gegeven kunnen worden, ik ben er trots op en zij die het hoorden vonden het ook lekker klinken en best professioneel (voor een amateur, in zijn eentje). Het is een gewoon lekker nummertje geworden.

Alleen al het hele proces doorlopen, van een volledig lied componeren, van het creŽren, fouten maken, spelen, opnemen, editten, masteren, overnieuw, verbeteren, anders proberen, herhalen, en er uiteindelijk veel van leren was zeer interessant.
Dus ik zeg, begin er gewoon aan en zie waar je uit komt! Niets te verliezen maar wel veel te leren.

Ik hoop dat je er iets uit kunt halen waar jij wat mee kunt. Succes.

Laatst gewijzigd door bsp; 06-09-2016 om 14:52
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 25-09-2016, 13:55
Member

Reputatie: Kers is op goeie weg

Het beste is om de muziek te laten gaan waar ze heen wil. Als u vastloopt kunt u terugvallen op muziek theorie. Muziek theorie is daar voor bedoeld. Als voorbeeld: u heeft een paar riffs, akkoorden, vers, maar u weet niet hoe die verder kunnen gaan naar een refrein/chorus, of brug.

Wat ik dan doe is de Kwintencirkel erbij pakken, ook wel de 'circle of fifths/fourths' genaamd.

Deze cirkel kan u de weg wijzen, op deze wijze, dat het een progressie kan voorstellen welke harmonisch goed klinkt. Net als een schilder die een kleurenpalet samenstelt, stel ik dan de 'kleuren' samen die goed bij elkaar passen volgens de cirkel. De kwintencirkel is honderden jaren oud, en vrijwel elke componist heeft er wel eens gebruik van gemaakt. Dit is geen vals spelen, het is een steuntje om muziek te helpen haar weg terug vinden, want soms kan muziek ook verdwalen... vrijwel alle westerse muziek kun je via de kwintencirkel uitleggen, ook de muziek welke u op intuÔtie schrijft.

Hier is wat meer uitleg hoe u de cirkel kunt gebruiken om muziek te maken op basis van progressies. (in het Engels)

Laatst gewijzigd door Kers; 25-09-2016 om 14:14
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 30-09-2016, 09:42
Member

Reputatie: Doo-wop is op goeie weg

Heel erg bedankt voor de verhelderende reacties!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten