homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 14-06-2016, 16:09
Member

Reputatie: JeanC is op goeie weg
Standaard Advies gevraagd voor viool pickup

Hoi,
Op Bax heb je de AKG C411 en de Prodipe VL21 Lanen.
Bert Boon hier heeft ook nog wat spul https://www.bertboonviolins.com/en/5...ed-instruments

Maar heeft er ook iemand ervaring en kan met iets aan of afraden. Ongeveer tussen de 100 en 200, krijg ik daar wat fatsoenlijks voor?

M'n ervaring met de mics die ik heb, ik heb laatst een Avantone Ck6 gekocht, toch 250 euro, maar het geluid klinkt krassering omdat het hoog op de een of andere manier te vervormd wordt, dus ik zoek beter geluid. Ik begrijp dat ik bij een microfoon dan aan ongeveer 500 euro moet gaan denken, maar die wil ik er niet aan kwijt (tenzij ik mn oud spul weer zou gaan verkopen).

Joo!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 14-06-2016, 16:38
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Advies gevraagd voor viool pickup

Verkoop dan toch maar je oud spul en koop een Schertler P48. Iets van een 425 euro geloof ik. We gebruiken deze met de band (3 stuks) als alternatief voor onze DPA 4099's indien er teveel overspraak / slechte akoestiek is. Heel tevreden van.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 14-06-2016, 18:22
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Verkoop dan toch maar je oud spul en koop een Schertler P48. Iets van een 425 euro geloof ik. We gebruiken deze met de band (3 stuks) als alternatief voor onze DPA 4099's indien er teveel overspraak / slechte akoestiek is. Heel tevreden van.
Wat Plonserd zegt: DPA4099 of een Schertler.

(NB Ik merk het vaak dat er muzikanten zijn die een mic/pickup afschrijven als te hoog/krasserig. Vaak komt dat eerder door andere zaken in de signalchain. Je kunt je voorstellen dat als je een mic of pickup alleen op podium hoort, op een live monitor, zonder laag, met een tech die denkt: 'Viool, dus een bak hoog erin en alles onder de 400 eruit', dat dat best eens krasserig kan zijn.

Rikke

Laatst gewijzigd door Rikke; 14-06-2016 om 18:25
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 14-06-2016, 19:40
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Als't goedkoop moet, lijkt een RB-500 ribbon me ook geen verkeerde keuze.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 14-06-2016, 19:48
Member

Denk je dat ik met die RB 500 een beter geluid heb dan nu met m'n Avantone CK6 of m'n AKG C1000? Dat lijkt me sterk.
Wat de andere twee zeggen is inderdaad wat duur maar jullie lijken te zeggen dat je voor minder geen goed geluid krijgt.
Dan investeer ik misschien liever op den duur in een wat duurdere microfoon want ik heb ook nog diverse andere instrumenten hier die ik opneem (cello, dwarsfluit, ac. gitaren, zang). Misschien is dat dan verstandiger.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 14-06-2016, 20:47
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Een ribbon heeft een ander karakter dan een condensator microfoon. Het hoog loopt veel sneller af dan bij een condensator. Met nog eens het bijkomende voordeel dat het gehypte hoog die je bij je 2 condensators hebt, hier niet voorkomt. Het gaat m.a.w. allemaal iets natuurlijker klinken.

In het laag ga je misschien wel iets meer moeten filteren met een high pass filter, maar ribbons aanvaarden vaak makkelijker EQ ingrepen.

Wat niet wegneemt dat een ribbon wel wat meer gain nodig heeft dan een condensator. Maar als je niet muisstil speelt, dan moet dat wel lukken.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 14-06-2016, 21:39
Member

En als ik iets meer dan die 99 voor de Rb 500 wil uitgeven wat zou je me dan aanraden? 150 of 200 bv.
Als ik er tenminste op vooruit ga.
Ik geloof je wat betreft die verschillen, die condensator mics zijn wat agressief in het hoge.

Ik ben eens bij bax gaan kijken voor ribbon microfoons, dit is ongeveer de prijs waar ik aan dacht. Kan het altijd eens proberen.
SE Electronics X1R ribbon microfoon kopen? | Goedkope | Promo | Ribbon microfoons

Laatst gewijzigd door JeanC; 14-06-2016 om 21:47
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 14-06-2016, 23:17
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Niet onbelangrijk: Met welke preamp wil je die Ribbon gaan gebruiken?

Ribbons hebben nogal een lage output, vereisen dus een goede preamp met min. 60 dB gain.

En die vraag kwam in me op omdat die Avantone CK6 slecht klinkt. Hij heeft een duidelijke piek bij ca. 10 kHz. Meer dan de gemiddelde condensator mic. Dat is echter geen slechte mic, dus vermoed ik teveel output voor de preamp, of een kapotte mic, of...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 00:06
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

het woord 'pickup' in de titel doet wel vermoeden dat het voor live is he. Met en rb500 op een podium voor een viool zou ik wel moedig vinden (zelf heb ik het al meerdere malen geprobeerd in mijn enthousiasme).
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 01:51
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Ja voor studiodoeleinden vergeet je de Schertler maar (of ja, altijd nog leuk als aanvulling natuurlijk), en kies je natuurlijk voor een echte microfoon. Ik vind het altijd fijn om strijkers met 2 a 3 verschillende microfoons op te nemen, en daar zit dan ook ALTIJD een ribbon bij. Voegt zoveel extra karakter toe. Dan nog een stereopaartje grootmembraans verder weg en nog een kleinmembraans voor de meer 'directe' klank en je bent vertrokken

Maar goed ja, denk dat die RB500 in combinatie met je huidige setup al heel wat zal verbeteren.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten