homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 21:12
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Advies gevraagd voor viool pickup

Er zijn er nog:

De eerste die op de markt kwam, de Cloudlifter:

Cloudlifter CL-1 | Cloud Microphones

De FetHead:

Shop - tritonaudio

De Crimson Audio Mogaine:

Crimson Audio Transformers - Mogaine

De Sanken HAD48 erg duur, erg goed, tot 40 dB versterking en vziw niet te koop hier:

SANKEN MICROPHONE CO .,LTD. | Product [ HAD-48 ]

De Rode D Power Plug active, vziw niet meer te koop. En Rode heeft er niet eens een pagina over...

Ik zou trouwens eerst eens proberen. 60 dB gain in de UR22 zou moeten genoeg zijn icm met viool. En phantom is geen probleem, tenzij een kabel kapot is. Maar dan nog, de transformator stopt die stroom en ik ben er zeker van dat aan de andere kant niet genoeg stroom veroorzaakt wordt om het bandje op te stoken. Het is tenslotte gelijkstroom en max. 10 mA!
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 22:09
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Ik zou trouwens eerst eens proberen. 60 dB gain in de UR22 zou moeten genoeg zijn icm met viool. En phantom is geen probleem, tenzij een kabel kapot is. Maar dan nog, de transformator stopt die stroom en ik ben er zeker van dat aan de andere kant niet genoeg stroom veroorzaakt wordt om het bandje op te stoken. Het is tenslotte gelijkstroom en max. 10 mA!
Ik zou toch oppassen met phantom op de ribbon. Het loopt verkeerd af van zodra er onbalans is . Dan krijg je een korte stroomstoot door de secundaire transfowikkeling die resulteert in een veel grotere piek aan de primaire kant, waar je ribbon op aangesloten is. Dit filmpje demonstreert dit:

https://www.youtube.com/watch?v=8jsuCgGBQ5A

Bedankt trouwens voor de andere preamp link's.
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 16-06-2016, 02:36
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
Ik zou toch oppassen met phantom op de ribbon...
Dit filmpje is in die zin "fake" dat er geen transformator tussen zit! En ik vermoed dat ze een 48V labvoeding oid gebruiken die veel meer stroom levert dan een phantom aansluiting.

Het neemt natuurlijk niet weg dat Roswellite een heel, heel sterk materiaal is. Ik was ook wreed geïnteresseerd in die mics, tot Shure ze overnam en er niet in slaagde er een succes van te maken.

Reken effe mee:

Van de ribbon naar de primaire, 0,1 Ohm, 1 mV in 20 Ohm.
Wikkel verhouding 1:200, wordt aan de secundaire 400 Ohm, 200 mV (in theorie).

Maar de phantom gaat in omgekeerde richting. Er staat dus 48V over 400 Ohm. Dat geeft een stroom van ongeveer 125 mA. Maar phantom kan hooguit 10 mA leveren. Met andere woorden: de spanning zakt meteen in.

Aan de andere kant van de trafo komt er ongeveer 0,125 V over 1 Ohm. Dat geeft een vermogen van 0,125 W, en heel, heel kort, want het is gelijkspanning. Dat is niet voldoende om een bandje te doen smelten. Dat bandje is tenslotte 5 mm breed.

Wat wel gebeurt, is dat de trafo enigszins gemagnetiseerd wordt. Als dat vaak gebeurt, gaat je signaal/ruis verhouding eronder leiden en wordt mogelijk de frequentie curve anders.

Maar ik zou er ook voorzichtig mee zijn, hoor. Eerst alles aansluiten met een kabel waar ik zeker van ben dat die goed is. De RB500 heeft trouwens een vaste kabel en dat is, denk ik, geen toeval. En pas na aansluiten de phantom aanzetten.

Vergeet ook niet dat er ook band tweeters gemaakt worden en daar komt toch een paar volt op enkele Ohm te staan, met een stroom van enkele Ampère...

Als 't een klassieke RCA moest zijn, zou ik dat risico misschien ook niet nemen. Maar dit is een mic van "maar" 99 €...

Of reken ik verkeerd? Zit de ohmse weerstand veel verder van de impedantie? Is er inductieve opslingering?

Laatst gewijzigd door cyrano; 16-06-2016 om 02:38
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 16-06-2016, 07:01
Member

Reputatie: JeanC is op goeie weg

Allemaal weer bedankt, beter dus om geen verloopplug te gebruiken. Ik heb even gekeken, ik ben het goedkoopste uit met een aparte phantoomvoeding (B-stock) Devine MPS 500 dubbele fantoomvoeding v17 kopen? | Goedkope | Promo | B-stock aanbiedingen
Dan ben ik ook niet afhankelijk van de kwaliteit van een voorversterker. Ik ga sowieso eerst eens proberen met de rb 500 hoe die klinkt en als hij dan toch achterblijft met volume wordt een voorversterker weer interessant.

Laatst gewijzigd door JeanC; 16-06-2016 om 07:10
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 16-06-2016, 17:24
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Reken effe mee:

Wikkel verhouding 1:200, wordt aan de secundaire 400 Ohm, 200 mV (in theorie).

Maar de phantom gaat in omgekeerde richting. Er staat dus 48V over 400 Ohm. Dat geeft een stroom van ongeveer 125 mA. Maar phantom kan hooguit 10 mA leveren. Met andere woorden: de spanning zakt meteen in.

Aan de andere kant van de trafo komt er ongeveer 0,125 V over 1 Ohm. Dat geeft een vermogen van 0,125 W, en heel, heel kort, want het is gelijkspanning. Dat is niet voldoende om een bandje te doen smelten. Dat bandje is tenslotte 5 mm breed.

Wat wel gebeurt, is dat de trafo enigszins gemagnetiseerd wordt. Als dat vaak gebeurt, gaat je signaal/ruis verhouding eronder leiden en wordt mogelijk de frequentie curve anders.

Maar ik zou er ook voorzichtig mee zijn, hoor. Eerst alles aansluiten met een kabel waar ik zeker van ben dat die goed is. De RB500 heeft trouwens een vaste kabel en dat is, denk ik, geen toeval. En pas na aansluiten de phantom aanzetten.

Vergeet ook niet dat er ook band tweeters gemaakt worden en daar komt toch een paar volt op enkele Ohm te staan, met een stroom van enkele Ampère...

Als 't een klassieke RCA moest zijn, zou ik dat risico misschien ook niet nemen. Maar dit is een mic van "maar" 99 €...

Of reken ik verkeerd? Zit de ohmse weerstand veel verder van de impedantie? Is er inductieve opslingering?
Ik kan je berekening wel volgen. Doch ik heb bij wijze van test ooit eens een signaalgenerator aan de uitgang van een ribbon mic gehangen. Ik moest echt niet veel spanning geven om de folie buiten de magneten te krijgen. Ik denk dan ook dat de folie van een ribbontweeter een stukje 'dikker' is dan de folie van een ribbonmic (AEAR88 = 1,8µm)

Hierbij het filmpje waar ik op zoek naar was dat toon wat er gebeurt als je de phantom power in en uitschakelt en als je één van de xlr pinnen kortsluit aan massa. Dan krijg je een stroompuls die aan de primaire kant (ribbon kant) die de ribbon redelijk doet uitslaan. Ziet er niet zo gezond uit maar niet noodzakelijk vernietigend. k ga het in ieder geval niet uittesten met mijn AEAR88 .

Ribbon Microphones and Phantom Power
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 16-06-2016, 19:58
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
Ik kan je berekening wel volgen. Doch ik heb bij wijze van test ooit eens een signaalgenerator aan de uitgang van een ribbon mic gehangen. Ik moest echt niet veel spanning geven om de folie buiten de magneten te krijgen.
OK, maar dan heb je AC. Dan moet je ook er gaan bij zeggen: plug een ribbon niet in een uitgang waar signaal op staat.

Citaat:
Ik denk dan ook dat de folie van een ribbontweeter een stukje 'dikker' is dan de folie van een ribbonmic (AEAR88 = 1,8µm)
Yep. En ze zijn ook makkelijker kapot te krijgen dan de gemiddelde gewone tweeter.

Citaat:
Hierbij het filmpje waar ik op zoek naar was dat toon wat er gebeurt als je de phantom power in en uitschakelt en als je één van de xlr pinnen kortsluit aan massa. Dan krijg je een stroompuls die aan de primaire kant (ribbon kant) die de ribbon redelijk doet uitslaan. Ziet er niet zo gezond uit maar niet noodzakelijk vernietigend. k ga het in ieder geval niet uittesten met mijn AEAR88 .
Dat was net wat ik berekende. Het is niet erger dan in de ribbon mic te blazen, of te hoesten of niezen. Wat ik al ettelijke zanger heb weten doen. Daar word ik ook niet gelukkig van...

En deze assembly is echt niet beschadigd. Zover mag zo'n bandje wel rekken.

Nog zoiets: zet de meeste ribbon mics rechtop in de kast, met een plastic zakje over. Wacht 10 jaar. Dan klinken ze ook anders, als je nog een bandje hebt, tenminste. Als het aluminium is, is de kans groot dat het bandje zover moe is, dat het spontaan breekt als je mic vast pakt. En Roswellite bestaat nog geen tien jaar. Daar weten we niet eens van of het even sterk blijft.

Let's face it: een ribbon mic heeft om de paar jaar controle en nazicht nodig. En dan misschien een nieuw bandje of opnieuw spannen.
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 16-06-2016, 20:18
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeanC Bekijk bericht
Allemaal weer bedankt, beter dus om geen verloopplug te gebruiken.
XLR naar TRS is het ergste. Als je een jack insteekt, heb je elke keer een korte kortsluiting. Die stekkers zijn dan ook voor telefonie ontworpen en daar is dat niet erg. In tegendeel, in historische centrales had dat een functie.

En nu ik er aan denk, een AKAI Pro interface is helemaal erg. Die heeft phantom op de jack aansluitingen en de ingang van de voorversterker zelf kan er niet tegen. Als je daarvan de phantom aanzet en een ribbon inprikt via een TRS verloop, is mogelijk de ribbon en de preamp om zeep...

Citaat:
Ik heb even gekeken, ik ben het goedkoopste uit met een aparte phantoomvoeding (B-stock) Devine MPS 500 dubbele fantoomvoeding v17 kopen? | Goedkope | Promo | B-stock aanbiedingen
Dat is zeker de beste oplossing. En vergeleken met die Cloudlifter dingen, erg goedkoop.
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 16-06-2016, 20:30
Vintage Member

Citaat:

Let's face it: een ribbon mic heeft om de paar jaar controle en nazicht nodig. En dan misschien een nieuw bandje of opnieuw spannen.
Daarom dat ik de alu-folie van de chocoladereepjes niet wegwerp. Zo'n ribbon-folie klinkt lekker vettig .

Heb hier nog een velletje alu liggen van 1,8µm en een paar goedkope ribbonmic's die ik zou willen modifiëren. Dunner bandje erin en dan nog een betere transfo . Zou deze wel eens zelf willen wikkelen. Maar tijd, tijd,....
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 17-06-2016, 16:44
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
...Reken effe mee:

Wikkel verhouding 1:200, wordt aan de secundaire 400 Ohm, 200 mV (in theorie). ...
200 x 200 x 0,1 Ohm = 40000 x 0.1 Ohm = 4000 Ohm
Met citaat reageren
  #30 (permalink)  
Oud 17-06-2016, 16:58
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Een band-tweeter bevat alu strips op mica of iets dergelijks en gebruikt 4 magneten. Het membraan is luchtdicht opgespannen om akoestische kortsluiting te voorkomen. Mica wordt gebruikt omdat dit hittebestendig is en stijf genoeg om ook naast de aluminium strip nog lucht in beweging te zetten. Links en rechts van de strip zitten magneten die tegen elkaar in vlak bij het membraan zitten (niet met de hand tegen elkaar aan te drukken). Dat geeft een magneetveld dat sterk geconcentreed wordt dwars op de alu strip.
De hele constructie kan nauwelijks een paar watt verwerken en kan alleen voor de heel hoge tonen ingezet worden.

Probeer zelf maar eens met gewoon aluminiumfolie tussen plastic. Het plastic zal langs de rand van de strip los smelten.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten