homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 07:03
Member

Reputatie: JeanC is op goeie weg
Standaard Re: Advies gevraagd voor viool pickup

Ik heb een Steinberg Ur 22 voor de input.
Ik zou evt nog 50 of 100 meer willen uitgeven als het echt een verbetering is, maar jullie zijn zo enthousiast over de Rb 500 dat ik denk dat ik die maar ga kopen. Hij wordt ook vaak aangeprezen met 'warm' geluid en dat is wat ik mis met mijn condensator mics. En dan gebruiken met de Avantone iets meer op afstand voor het hoog misschien.
En ja het is voor thuisopnames, niet voor live. Pickup valt af als het in de prijscategorie van 420+ valt, dan koop ik liever een mic.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 07:12
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Rikke had gelijk, had het woordje Pick-up niet gezien. Maar als het idd voor thuisgebruik is zoals je zegt is dat niet echt een vereiste.

Maar ik vind wel dat je veel te hard op budget fixeert om kwaliteit te gaan meten. Het is echt niet dat 100 EUR meer investeren meteen betekent dat het beter is. Soms wel, soms niet. Je kan echt niet alleen op prijs afgaan om te weten of iets beter gaat zijn.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 07:21
Member

Ik heb zojuist de Rb 500 besteld bij Thomann. Jullie worden hartelijk bedankt voor de adviezen!
Ik laat nog weten tzt hoe het bevalt.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 10:56
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Zal je zeker bevallen. In veel situaties waar bij opnames nog 'iets' ontbrak was een ribbonmic altijd de oplossing (strijkers, gitaar, vocals, overheads,..), en die rb500 is gewoon veel mic voor weinig geld. Ga je'm beluisteren naast een Beyer M160, AEA R84 of een Royer 121 valt hij wel een beetje door de mand, maar die andere mics kosten dan ook een veelvoud. Voor livedoeleinden gebruiken we op gitaar bv een combinatie van een Radial JDX tussen amp en speaker (superclean signaal) en een M160 voor de cab voor wat extra karakter.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 11:29
Member

Op m'n Steinberg Ur22 kan ik de rb 500 niet samen met een van m'n andere mics, die beide phantoom voeding nodig hebben, aansluiten kom ik net achter. De ur22 kan phantoom alleen voor beide inputs tegelijk aan/uit zetten. Weet iemand misschien hier nog iets voor?

Edit, misschien is dit een oplossing want de Ur22 schijnt geen voeding te geven aan een gewone jack, die heeft de verbinding er niet eens voor. Vraag is wel of het niet aan kwaliteit inboet. Maar we gaan het zien straks.
Devine ADA132 XLR female - jack stereo male adapter kopen? | Goedkope | Promo | XLR - Jack verlooppluggen

Laatst gewijzigd door JeanC; 15-06-2016 om 11:47
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 12:14
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

De UR 22 heeft 60 dB gain en is vrij stil. Dat zou dus moeten werken!
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 15:25
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Maar niet in combinatie met een condenser mic.. Kan je oplossen door een aparte phantom power supply te kopen als je ribbons combineert met condensators.

https://m.thomann.de/be/behringer_ps...rch=1466001456

Een verloopje van XLR naar jack voor je RB500 is niet aan te raden.
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 15:57
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

In princie kan een ribbon wel phantom verdragen. daar vind je tests van op youtube.
Maar zeker eerst de micro aansluiten en pas dan de phantom voeding opzetten. Maar o wee als er iets verkeerd loopt met de microfoonkabel. Dan sneuvelt de ribbon waarschijnlijk wel doordat er een serieuze stroompuls in de transfo van de ribbon gaat lopen.

Er bestaan ook preamps die je in serie zet met de ingang van de preamps op je interface. Ze zijn verwerkt in een XLR fiche en geven een extra 27dB versterking. Dat zorgt ervoor dat je UR22 voldoende gain zal hebben en tevens houdt die externe preamp de phantom voeding tegen van je interface naar de ribbon. Maar jammer genoeg kom ik nu niet direct op de naam van die preamp. Zal eens zoeken want ben van plan om er ook een paar aan te schaffen.

Nota Bene, een ribbon moet je wat voorzichtiger behandelen dan een condensormic. De ribbon kan niet tegen windstootjes! Dus niet beginnen zwaaien met de mic. Maar dat wist je misschien al.

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 15-06-2016 om 16:42
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 16:09
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Henk,

Radial heeft deze: Radial McBoostô 25dB signal booster for dynamic and ribbon mics
Triton kwam met dit: Shop - tritonaudio

Alex
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 15-06-2016, 16:40
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Thanks Alex, 't was idd Tritonaudio die ik bedoelde. Die preamps zijn echt wel goed.

Henk
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten