homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23-05-2016, 09:13
Junior Member

Reputatie: sander2014 is op goeie weg
Standaard Budgetvriendelijke laptop

Allen,

Ik zou een laptop willen aanschaffen (liefst < 1.000 EUR) die ik ook wil gebruiken voor af en toe wat muziekopnames, lees: zeer recreatief.
Ben dan op deze gebotst...

Acer Aspire E5-773-5888 Azerty - Laptopshop.be

Lijkt deze jullie geschikt of zijn er andere binnen die prijsklasse die jullie kunnen aanraden en waarom?

Thx!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-05-2016, 09:27
Senior Member

Reputatie: Rocsee wordt hier goed onthaaldRocsee wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Budgetvriendelijke laptop

Ä1000 en budgetvriendelijk..hmm... Voor Ä1000 heb je al behoorlijk stevig materiaal de dag van vandaag. Die die je daar opgeeft ziet er alleszins meer dan degelijk uit.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 23-05-2016, 18:39
Member

Reputatie: XanderWilde wordt hier goed onthaald

Heb je nog bepaalde andere eisen? want voor 1000 euro komen er veel laptops in aanmerking
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 01-06-2016, 16:03
Member

Reputatie: Spiritje is op goeie weg

Basis moet er ramgeheugen zitten op de geluidskaart (is dit wel mogelijk bij een laptop?) en zoveel mogelijk ram als werkgeheugen vooral bij veel audio-opnames. En het soort type processor... oh zo belangrijk. De rest zal wel zowat hetzelfde zijn zeker.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 01-06-2016, 17:58
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritje Bekijk bericht
Basis moet er ramgeheugen zitten op de geluidskaart...
Huh?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 01-06-2016, 22:34
Member

Ik heb het niet over een externe soundcard, wel de soundcard ingebouwd in een laptop. Vermits er al in 2008 sprake was van ramgeheugen in een geluidskaart voor een vaste pc (toren) al was dit niet voor alle geluidskaarten, veronderstel ik dat anno 2016 wel enige ramgeheugen zit voor de geluidskaart ingebouwd in een laptop los van het ram-werkgeheugen. Of vergis ik me ?
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 02-06-2016, 00:38
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Bwah...

Er zit in elke kaart wel wat ram. Maar in geluidskaarten hoeft niet veel ram te zitten. Het geluid loopt er door en de buffering moet zo klein mogelijk zijn, om de latency laag te houden. Dat heeft dus nauwelijks ram nodig.

Waar wel meer ram voor nodig is, is voor interfaces met een DSP aan boord, die dus ook effecten in hardware kunnen uitvoeren. Maar ik denk niet dat er nog PCI kaarten met DSP's op de markt zijn, eigenlijk.

En de "kaarten" die in een modale laptop zitten hebben geen extern ram. Dat zijn allemaal 1-chip oplossingen waarin alles zit, ook dat hele kleine beetje ram dat ze nodig hebben, de microfoon voorversterker en de hoofdtelefoon versterker. Er zijn er zelfs met een mini-DSP aan boord, om Skype gesprekken e.d. te verbeteren. In plaats van echo te veroorzaken, gaat die DSP (digitale) echo wegfilteren.

Qua kwaliteit zijn die chips allemaal best goed. Het is alleen de manier waarop ze in de laptop ingebouwd zijn die soms niet deugt, met slecht geluid als gevolg. En net dat kan je niet aflezen in de specs. Er is soms ook veel verschil tussen 2 laptops van 't zelfde model. Dan kan je beter in de winkel eens luisteren naar de laptop die je koopt.

Als je online koopt, kopen bij een shop waar je makkelijk zonder zever kan ruilen...
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 02-06-2016, 15:52
Member

Ah ok. Thanks for den uitleg. Ik had vroeger een Acer en hedendaags Toshiba, beiden hebben prima geluid. Types ken ik niet meer van buiten.

Voor muziek werk ik enkel met een vaste (toren) pc.

Laatst gewijzigd door Spiritje; 02-06-2016 om 15:55 Reden: zinnetje toegevoegd
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 02-06-2016, 22:16
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

In 't verleden kocht ik altijd bij merknamen mijn laptop (HP, Fujutsi, Siemens). Maar ik heb er nu al 2 gekocht bij Bytes@work. En dat valt heel goed mee.
Je kan er zelf je laptop samen stellen of je geeft aan wat je er mee wilt doen en zij maken voor jou de beste samenstelling en dat voor een scherpe prijs.
Zeer degelijk materiaal en een goede service , ook buiten de normale kantooruren.

Ps, als je samenstelt , beter een beetje overkill dan net goed genoeg. 't Zou kunnen dat je van 'af en toe een opname' naar 'vaak' evolueert. Of dat je zelf dan wat begint te masteren ed. En 't is nog zo aangenaam werken met een vlotte laptop...

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 02-06-2016 om 22:20
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 03-06-2016, 00:18
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritje Bekijk bericht
Basis moet er ramgeheugen zitten op de geluidskaart (is dit wel mogelijk bij een laptop?) en zoveel mogelijk ram als werkgeheugen vooral bij veel audio-opnames. En het soort type processor... oh zo belangrijk. De rest zal wel zowat hetzelfde zijn zeker.
Waar heb je dat voor nodig op een geluidskaart?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten