homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 03-06-2016, 00:21
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Budgetvriendelijke laptop

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Bwah...

Er zit in elke kaart wel wat ram. Maar in geluidskaarten hoeft niet veel ram te zitten. Het geluid loopt er door en de buffering moet zo klein mogelijk zijn, om de latency laag te houden. Dat heeft dus nauwelijks ram nodig.

Waar wel meer ram voor nodig is, is voor interfaces met een DSP aan boord, die dus ook effecten in hardware kunnen uitvoeren. Maar ik denk niet dat er nog PCI kaarten met DSP's op de markt zijn, eigenlijk.
Universal Audio UAD kaarten
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 03-06-2016, 00:26
Vintage Member

Het belangrijkste is tegenwoordig dat je beschikt over thunderbolt.
Ook bij windows laptops. Mac gebruikt dit standaard. Maar er zijn ook meer en meer windows laptops die dit hebben. (Asus en HP)

Ik heb een firewire audio interface. Firewire is voor windows voltooid verleden tijd. En laptops hebben ook geen PCM Expres kaart slots meer.
Met thunderbolt kan die blijven werken omdat er verloopjes bestaan.

En ook meer en meer interfaces gaan thunderbolt interfaces op de markt brengen.

Laatst gewijzigd door frederic; 03-06-2016 om 00:29
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 03-06-2016, 00:42
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Thunderbolt 1 of 2 lijkt me geen must.. TB3 zit eraan te komen, loopt gewoon via een USB-C aansluiting. En USB 2 of 3 volstaat trouwens ook al meer dan genoeg voor eender welke interface.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 03-06-2016, 06:06
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frederic Bekijk bericht
Ik heb een firewire audio interface. Firewire is voor windows voltooid verleden tijd. En laptops hebben ook geen PCM Expres kaart slots meer.
't Geeft aan dat de laptopfabrikanten niet veel rekening houden met het wereldje van de homerecorders. Daarom dat ik mijn oudere pc's niet weg doe. Dan kan ik mijn interfaces om te recorden blijven gebruiken.

Bij bytes@work kunnen ze nog chasis aanbieden met Expresscard slots en firewireaansluiting.

Maar ik denk dat tegenwoordig iedere low-budged ook iin staat moet zijn om te recorden. 't Is pas als je real-time plugins in je Daw inlaadt dat rekenkracht en RAM belangrijk worden. Voor onze Daw is de grafische kaart eerder ondergeschikt aan de processorsnelheid en RAM. Bij videobewerkingen is dat een andere zaak.

Nog meegeven dat niet iedere oudere usb interface die ontworpen werd voor usb2.0 ook feilloos werkt met usb 3.0. Ik heb nog een oud M-Audio inreface bakje liggen dat niet werkt op USB3.
Mijn steinberg C2+ durft al eens te haperen als ik 'm inplug op de usb 3.0 poorten van mijn laptop. Gelukkig zitten er ook een paar usb 2.0 poorten op. Maar op mijn Microsoft Surface tablet werkt hij dan wel probleemloos op usb 3.0. Ondervinding is de beste leerschool

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 03-06-2016 om 06:43
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 03-06-2016, 08:00
Senior Member

Reputatie: Rocsee wordt hier goed onthaaldRocsee wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritje Bekijk bericht
Ik heb het niet over een externe soundcard, wel de soundcard ingebouwd in een laptop. Vermits er al in 2008 sprake was van ramgeheugen in een geluidskaart voor een vaste pc (toren) al was dit niet voor alle geluidskaarten, veronderstel ik dat anno 2016 wel enige ramgeheugen zit voor de geluidskaart ingebouwd in een laptop los van het ram-werkgeheugen. Of vergis ik me ?
Verwar je niet met de grafische kaart ? Daar is het niet ongewoon dat een grafische kaart geen eigen RAM heeft en het werkgeheugen hiervoor gebruikt, en dus kaarten met hun eigen RAM te prefereren zijn.

Laatst gewijzigd door Rocsee; 03-06-2016 om 08:40
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 03-06-2016, 10:46
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Thunderbolt 1 of 2 lijkt me geen must.. TB3 zit eraan te komen, loopt gewoon via een USB-C aansluiting. En USB 2 of 3 volstaat trouwens ook al meer dan genoeg voor eender welke interface.
TB3 belooft om die reden miserie te worden...

FW is out. Overal, niet alleen op Windows. Wie nieuw wil en toekomst bestendig, kijkt best naar ethernet. Er zijn al legio toestellen op de markt. Ethernet heeft het voordeel dat kabels tot 50-60 meter probleemloos en goedkoop zijn.

Anders is USB2 nog altijd goed genoeg voor 95% van de audio interfaces.

Zo'n TB naar FW adapter is ook niet gewoon een verloopje. Er zit een complete computer in. Werkt wel vlekkeloos. Ik ben nog niks tegengekomen dat niet meteen werkt.
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 03-06-2016, 13:09
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Alleen al voor die verschillende USB en andere poorten die er gaan aankomen is Thunderbolt wel een must, omdat er altijd wel iemand een verkoopje zal maken met thunderbolt.
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 03-06-2016, 21:31
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

"Al die verschillende USB-poorten"? Welgeteld eentje, USB-C, wat de nieuwe standaard lijkt te worden. De 12" Macbook heeft geen Thunderboltpoort, en de nieuwe lijn Macbook Pro's zou ook volledig overschakelen naar USB-C. De Thunderboltaansluiting zoals we ze nu kennen zal niet lang meer te leven hebben.

En USB-C is volledig backwards compatible met USB 1, 2 Ún 3. Daar zijn dus vast en zeker ook verloopjes voor
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 03-06-2016, 22:26
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
FW is out. Overal, niet alleen op Windows. Wie nieuw wil en toekomst bestendig, kijkt best naar ethernet. Er zijn al legio toestellen op de markt. Ethernet heeft het voordeel dat kabels tot 50-60 meter probleemloos en goedkoop zijn.
Ben niet zo vertrouwd met die ethernet toestanden. Maar denk dat ik onlangs iemand gezien heb die dat gebruikte.
De preamps stonden op het podium. Die waren verbonden met een AD converter die dan via een netwerkkabel met de pc verbonden was. Voordeel: Veel kortere microfoonkabels. Lijkt me wel een goede setup.
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 04-06-2016, 00:04
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
Ben niet zo vertrouwd met die ethernet toestanden. Maar denk dat ik onlangs iemand gezien heb die dat gebruikte.
De preamps stonden op het podium. Die waren verbonden met een AD converter die dan via een netwerkkabel met de pc verbonden was. Voordeel: Veel kortere microfoonkabels. Lijkt me wel een goede setup.
Het protocol hiervoor is Dante of Madi.
Dit is een 64x64 stream.

Concurrenten zijn Ethersound (64x64), Rocknet (64x64), Blue link (32x32), Cobranet (32x32). maar die zijn geen lang leven beschoren.

Laatst gewijzigd door frederic; 04-06-2016 om 00:08
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten