homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 30-04-2016, 15:20
Junior Member

Reputatie: Smaug is op goeie weg
Standaard Advies/hulp gezocht ivm de aankoop van hardware om de vocal chain te upgraden.

Hallo beste artiesten, engineers en producers!

Ik 'probeer' al een aantal jaren new school Hip Hop te maken met een bescheiden opstelling in m'n slaapkamer, ik leer iedere dag en uit ieder project steeds een hoop bij maar haal er het laatste halfjaar precies niet meer diezelfde voldoening uit die ik had toen ik pas begon te experimenteren met tracks en mixing..

Ik heb het gevoel dat ik maar niet bereik wat ik zou willen bereiken: een zuivere en brede mix waarbij de vocals van hoge kwaliteit zijn zodat het lijkt alsof ze echt 'in uw face' zitten als jullie begrijpen wat ik bedoel..
Ik vind dat m'n huidige vocals nog veel te amateuristisch/basic of veel te digitaal ipv analoog klinken.

Ik gebruik KRK Rokits 6 en m'n huidige vocalchain is een SE Electronics Gemini 2 mic met SPACE reflectiefilter die naar z'n power supply gaat en van die power supply rechtstreeks naar een Tascam US-122mkII interface om zo in m'n DAW te eindigen, een zeer low budget interface tov de mic en geen preamp aanwezig dus..

Ik heb begrepen dat een (fatsoenlijke) preamp toch wel vereist is om het volle potentieel uit je mic te halen of om je vocals de 'shine' te geven die ze nodig hebben en ik wil een budget van 1000euro gebruiken voor een upgrade maar ik heb schrik dat als ik een preamp koop, mijn interface de kwaliteit van die pre toch weer volledig naar beneden zou halen..

Ik kan hier natuurlijk ook mis in zijn want een aantal mensen hebben me gezegd dat de interface niet veel meer zou uitmaken met een goede externe preamp..

Maar ik zou dus eigenlijk echt niet weten wat in mijn geval het beste zou zijn, voor hetzelfde geld moet ik eerst die zwakste schakel (Tascam interface dus) vervangen met een veel betere interface voor ik aan een pre begin te denken, of misschien moet ik gaan voor een snellere cpu/laptop? Misschien moet ik het geld beter gebruiken voor acoustic treatment van de kamer?

Ik heb dus echt geen idee, en zou het erg jammer vinden om met 1000eur iets te kopen terwijl ik eigenlijk veel beter voor iets anders was gegaan, ik zou het geld liefst op de meest voordelige/optimale manier gebruiken maar zeg het nog eens, ik weet totaal niet wat in mijn geval de beste keuze is om in te investeren..

Kunnen jullie me hier een beetje wijs in maken en me de raad geven die me op weg helpt naar de juiste beslissing? Alvast bedankt voor jullie moeite!!

Voor de geÔntresseerden wil ik altijd wel een demotje uploaden zodat je kan horen hoe het nu momenteel klinkt.

Nogmaals bedankt voor jullie tijd!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 30-04-2016, 15:46
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Advies/hulp gezocht ivm de aankoop van hardware om de vocal chain te upgraden.

Meestal zal de persoon achter de microfoon en de persoon achter de knopjes het grootste verschil maken. Pas dan is hardware de volgende stap, vind ik.

Laat eens iets horen, zodat we een idee hebben.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 30-04-2016, 16:41
Junior Member

Standaard Re: Advies/hulp gezocht ivm de aankoop van hardware om de vocal chain te upgraden.

Bedankt voor de snelle reply Alex!
Ik heb je in privťbericht 2 demos gestuurd, alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 30-04-2016, 19:10
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ik merk in je demo's dat je hoog heel erg "aanwezig" is. Je stem is heel erg bright. Op je 's' en 't' doet het bijna letterlijk pijn aan de oren. Kan je daar al niet eens mee aan de slag?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 30-04-2016, 20:28
Junior Member

Standaard Re: Advgezocht ivm de aankoop van hardware om de vocal chain te upgraden.

Uiteraard! Bedankt voor de tips, daar ga ik onmiddelijk werk van maken!

Als ik u goed begrijp, ligt het behalen van het doel waar ik naar streef dus in eerste instantie aan mijn mixvaardigheden?
Die is natuurlijk nog heel basic, ik doe m'n best met de dingen die ik heb/kan, maar blijf me toch afvragen of ik er wel goed aan doe om een interface van 100eur zonder preamp te gebruiken op een mic die ik 1300 heb betaald.. ?

Als u zegt dat die zorg geen prioriteit voor me is geloof ik u natuurlijk, u hebt ook veel meer kennis en ervaring ik neem al uw feedback gretig in ontvangst!
Maar ook al krijg ik de problemen die momenteel in mijn mix zitten opgelost zal ik me toch blijven afvragen in welke mate een goede preamp of bvb. een veel betere interface of PC impact zou hebben op het hele gebeuren, of is het echt niet zo belangrijk?

Nogmaals bedankt, heb nooit stil gestaan bij het feit dat m'n hoog tť aanwezig was en dergelijke!
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 30-04-2016, 20:38
Moderator

Beter materiaal gaat zeker helpen om die laatste procenten nog beter te krijgen, maar het is geen magie die plots je track exponentieel zal verbeteren. Het lijkt me dat je beter eerst de basis van het mixen iets beter onder de knie krijgt, dan je aandacht nu al op nieuw materiaal leggen.

Je bent trouwens fout in je redenering, de tascam heeft ook een preamp aan boord. Het is natuurlijk geen Neve 1073, maar ook een degelijk ding.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 03-05-2016, 19:40
Senior Member

Reputatie: Derick wordt hier goed onthaald

Ook de room acoustics niet vergeten, dikwijls kunnen kleine ingrepen een grote verbetering betekenen.

Wat ook interessant is, is een aantal referentie tracks (dingen waarvan je zegt "dit zou ik willen bereiken") vergelijken met uw opnames en zoeken naar de verschillen om die op te lossen
Zet een referentietrack op 1 kanaal van uw daw en uw eigen opname op een 2de kanaal, dan kun je vlug switchen.

Wat ook een must is is uw monitors leren kennen, beluister er eens uw referentie tracks op en daarna diezelfde tracks op je huis stereo, dan weet je wat je NIET hoort op uw monitors en vice versa.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten