homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 12-09-2007, 18:18
Junior Member

Reputatie: musicmaker is op goeie weg
Standaard RME Hardware

Beste Mensen,

Ik ben van plan om live opnames te gaan maken van bands en wil hiervoor een interface aanschaffen + mic-amps om meedere channels tegelijk op te kunnen nemen.

Voor het live opnemen van bands ga ik uit van +/- 20 channels: 4 (AB + XY) + 16 van de band. Ik wil beide opnemen zodat je veel mogelijkheden hebt om achteraf te kunnen afmixen.

Ik heb wat rondgezocht en kwam hierbij uit op de RME Fireface 800.
Heeft iemand ervaring met deze hardware? Is dit een goede interface voor het opnemen van een live sessie?
Ik heb voor deze gekozen omdat het een goed merk is en erg aanbevolen word. Deze is uitbreidbaar tot 56 channels en is makkelijk om mee te nemen.
Hierbij wil ik de Octamic als mic-amps gebruiken. Om op 24 channels te komen krijg ik dus:

1x RME fireface 800
2x Octamic D (of Octamic II?)

Mijn vraag echter hierop is; is het mogelijk om 2 octamic's op de fireface aan te sluiten? zo ja, Hoe moet ik dat doen? en heb ik dan ook de mogelijkheid om alles op 192kHz op te nemen of word dit 96kHz?

Ik heb gelezen dat dit Adat gaat. Maar nu is er ook weer een nieuwe versie uit van de Octamic: Octamic II. Deze is in bezit van AES/BIU. Is dit beter in verhouding met Adat?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 13-09-2007, 18:32
Junior Member

Standaard Re: RME Hardware

Beste Mensen,

ik ben er inmiddels achter gekomen dat Adat tot max 96kHz(2x 48kHz) te gebruiken is. en met de Combi van de RME fireface 800 + octamic kan je max 16ch x 96kHz tegelijk kan opnemen

Met de octamic II kan je via AES/EBU gebruik maken van 192kHz wat weer beter is voor het opnemen

Nu ben ik alleen nog op zoek naar een interface die meerdere AES/EBU poorten heeft zodat ik eventueel 3 octamic's II erop aan kan sluiten.
Verder zou ik gebruik willen maken van een laptop om het om te nemen.

Heeft iemand hier een suggestie voor Het hoeft niet persee RME hardware te zijn als iemand een ander goed merk weet met goede ervaringen

Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 13-09-2007, 19:14
Junior Member

Reputatie: Double-M is op goeie weg
Stuur een bericht via MSN naar Double-M

Beste

Andere mogelijkheid is ook via de M-Audio Lightbridge. Dit is een toestel dat 4 ADAT in- en uitgangen heeft. Hier kan je dus om het even welke preamps op aansluiten en zo tot 32 kanaals werken. Uiteraard 16-kanaals als je aan 96kHz werkt, maar ik denk dat 48kHz al ruim voldoende is om live-opnames mee te doen. Prijs van dit beestje is ongeveer 350 à 400 euro. Ik werk er zelf mee en ben er heel tevreden over. Voordeel is ook dat je met ProTools M-Powered kan werken via dit systeem. RME is een goede keuze wat preamps betreft, andere aanrader is de Mackie Onyx 800R...

Wat laptop betreft heb ik de beste ervaringen met Acer, beter dan de grotere merken. Ik werk als verkoper in een muziekwinkel en heb met dit merk tot nu toe het minst problemen gehad. Uiteraard zorgen dat je een zware processor hebt en genoeg RAM-geheugen. 7200 RPM voor de HD is ook aan te raden...

Als je live-opnames wil gaan doen... Al eens nagedacht hoe je die signalen gaat opnemen? Alles afzonderlijk micen? Aftappen van de FOH of monitormixer (Direct Outs, pre-fader dan wel)? Of met mic-splitters werken (zijnde wel een kostelijke grap als je kwaliteit wil..?

Cheers!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 13-09-2007, 22:58
Senior Member

Reputatie: Sjaan is op goeie weg

Ik heb een Rme fireface 800 en ook zo een octamic D. Dat zijn dus 12 xlr kanalen en ik kan nog een octamic D (of een andere preamp toevoegen) dus het kunnen er ooit nog 20 worden (maar dat is niet nodig voor mij).

De fireface 800 is geweldig. Toestel werkt zoals het moet, doet alles prefect en welja, gewoon zeer goed.

De octamic D is kut, sorry voor het woord maar dit is past gewoon het beste. Ik ga er niet meer over zeggen, enkel dan datk nu al aan m'n 3de octamic D toeben in net iets meer als een jaar (en ik gebruik het niet eens zo vaak).

Zo, nu weet je wat over RME
  #5 (permalink)  
Oud 14-09-2007, 18:56
Junior Member

To Double-M;

Thanks voor de alternativen Ik ga eens kijken of daar wat tussen zit

Het live opnemen: Ik ben van plan om de direct-out's (PRE) van het FOH te pakken zodat ik via dit zelf een eigen mix kan gaan maken. Daarna ga ik ook nog eens gebruik maken van een AB + XY opstelling. Dat zou naar mijn weten genoeg moeten zijn om een live sessie goed op te kunnen nemen.

To Sjaan;

Thanks voor de reactie en nu weet ik idd wat meer over RME

Cheers
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 14-09-2007, 23:32
Junior Member

Reputatie: Double-M is op goeie weg
Stuur een bericht via MSN naar Double-M

Direct outs zijn idd een mogelijkheid, het enige nadeel is dat niet elke PA-firma over een FOH-tafel beschikt met direct outs die pre-fader zijn. En als ze al over zulke tafels beschikken is het probleem meestal dat die wel pre-fader zitten maar post-EQ en -inserts. Dus neem je compressie, gate, eq,... ook allemaal op van de FOH, wat het mixen achteraf wel wat lastig maakt. Tenzij ze natuurlijk met heel goeie outboardgear werken. Maar jammer genoeg zie je tegenwoordig meer en meer Behringer in de racks zitten...

Ik spreek hier uit eigen ervaringen. 't Is niet zo evident als je alle punten gaat bekijken. Maar in de eerste plaats is een goede samenwerking en communicatie met de PA-firma een grote must .

Cheers
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten