homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 08-03-2016, 15:47
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: RAM (CPU Bottleneck)

Een 32 bit app kan niet meer dan 4 GB adresseren en zal dus nooit meer dan 4 GB verbruiken.

Een "gemiddeld" 64 Bit DAW, met gemiddeld gebruik zal niet meer dan 4 GB nodig hebben. Wie heel veel sporen, met heel veel plugins draait, kan daar makkelijk boven gaan.

Bitwig ken ik niet, is een recent DAW en kan daar mogelijk van afwijken. Mijn observatie is vnl. gebaseerd op Reaper en Logic.

De OP heeft dus wel baat bij uitbreiding naar 8 GB, maar ik denk dat 16 niet helemaal zal gebruikt worden. Maar misschien ben ik verkeerd...

Veel hangt er ook van af welke OS versie je gebruikt en of er andere apps open zijn. Tot Snow was dat allemaal erg lineair. Daarna is het ram beheer meer dynamische geworden.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 09-03-2016, 22:59
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Ik zou toch voor 16GB gaan. Dan kan je het virtual memory (paging file) uitschakelen. Windows gaat namelijk altijd een stukje HDD of SSD reserveren om data tijdelijk op weg te schrijven. Dat vertraagt dus altijd de snelheid van de cpu (zeker bij HDD).

Schakel je die paging file uit dan zal windows alles in het ram geheugen bewerken. en daar gebeurt dat veel sneller dan op de HDD. Je kan dat natuurlijk maar doen als je voldoende ram geheugen hebt. Met 16GB RAM is dat zeker aan te raden. Bij mij lukt dat met 8GB RAM.

Dat uitschakelen vind je onder de properties van 'My PC', system properties, Advanced,Performance.

Wat hier nog niet aangehaald werd is dat 16GB RAM toch ook nuttig kan zijn als je bijvoorbeeld een vsti inlaadt met behoorlijk wat samples. Die worden toch ook in 't geheugen ingeladen?
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 10-03-2016, 10:50
Senior Member

Reputatie: Zaphod is op goeie weg

Voor de Windows gebruikers die meelezen, een goeie tip! Werkt dat ook zo bij OSX (10.7.5)?

Wat betreft VSTi's met samples die laden in RAM: Is dat echt zo? Wanneer ik bijvoorbeeld Battery leeg en vol met samples laadt zie ik op mn RAM-meter niet veel verschil...

Ik wordt een stuk wijzer over computerperformance zo. Thanks! Helpt ook bij het eventueel aanschaffen van nieuwe spullen.

Ben blij om te merken dat mn 5400rpm HDD vervangen door een HDD een goede keuze was. Ik denk dat ik naar 8GB RAM ga.

Latency... ik ga zorgen dat live zo min mogelijk processen bezig zijn op de achtergrond (WiFi etc.)
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 10-03-2016, 18:17
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

OSX en Windows hebben een verschillend geheugen beheer. OSX is bv. al heel lang 64 bits en 32 bits apps draaien gewoon. Windows is nog steeds het ene of het andere. Twee verschillende OS"en.

Keerzijde van de medaille is dat je OSX niet meer kan draaien op 32 bit hardware. Maar in de praktijk zijn dat computers die meer dan 10 jaar oud zijn.

VST's draaien in het geheugen dat gereserveerd is voor je DAW. Aan een geheugen meter ga je dus niet veel verschil zien, want het DAW geeft dat geheugen pas vrij als OSX erom vraagt.

Je gaat dat dus pas merken als je veel meer apps open hebt dan dat je fysiek geheugen hebt. En net dat doet geen kat, want als je met audio bezig bent, ga je niet nog X aantal andere apps open staan hebben.

Op OSX is Wifi geen probleem. Ik zet de mijne nooit af, tenzij ik op lokatie werk. Daar dan wel, want die is niet verbonden en kan dan soms ineens bezig zijn, als er een open netwerk voorbijkomt. En dat is letterlijk, want elke smartphone kan een open netwerk zijn. Dat komt doordat de gebruikers ervan maar wat apps erop gooien, zonder te snappen wat ze aan 't doen zijn. Zeer vermakelijk als je op een terrasje zit, minder leuk als je aan 't opnemen bent...

Wat wel een probleem kān zijn, is Time Machine. Als die 't in z'n kop krijgt je backup te gaan checken tijdens een opname, dan kan die wel eens dropouts veroorzaken. Zeldzaam, maar 't gebeurt. Die zet je dus best af tijdens opnames.

In de praktijk is 't vaak handiger een hele user account voor audio aan te maken, daar de systeemvoorkeuren aan te passen (no sleep, TM af...) en die alleen voor audio te gebruiken. Maar dat hangt er van af hoe je je computer gebruikt...
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 11-03-2016, 07:58
Junior Member

Reputatie: Heruhur is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
Ik zou toch voor 16GB gaan. Dan kan je het virtual memory (paging file) uitschakelen. Windows gaat namelijk altijd een stukje HDD of SSD reserveren om data tijdelijk op weg te schrijven. Dat vertraagt dus altijd de snelheid van de cpu (zeker bij HDD).

Schakel je die paging file uit dan zal windows alles in het ram geheugen bewerken. en daar gebeurt dat veel sneller dan op de HDD. Je kan dat natuurlijk maar doen als je voldoende ram geheugen hebt. Met 16GB RAM is dat zeker aan te raden. Bij mij lukt dat met 8GB RAM.

Dat uitschakelen vind je onder de properties van 'My PC', system properties, Advanced,Performance.

Wat hier nog niet aangehaald werd is dat 16GB RAM toch ook nuttig kan zijn als je bijvoorbeeld een vsti inlaadt met behoorlijk wat samples. Die worden toch ook in 't geheugen ingeladen?
Je Swap file uitschakelen is helemaal geen goed idee.
Uitleg waarom niet 1
Uitleg waarom niet 2
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 11-03-2016, 18:27
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heruhur Bekijk bericht
Je Swap file uitschakelen is helemaal geen goed idee.
Uitleg waarom niet 1
Uitleg waarom niet 2
Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit problemen mee gehad. Maar de ene pc is de andere niet. Sommige forums zeggen dat het geen kwaad kan en andere zoals jij aanhaalt dan weer wel. Met de huidige SSD-schijven is het misschien niet meer nodig.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten