homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-02-2016, 17:28
Senior Member

Reputatie: TimKermans is op goeie weg
Standaard Laptop met i5 2520m voldoende voor 6 arturia vsts live te spelen?

Dudes,

Ik zou een goedkope laptop nodig hebben om live een pianist met max 6 arturia vsts mee te laten spelen op een backing track. Max 2 vsts tegelijkertijd...

Zijn deze laptopspecs voldoende?

CPU/SoC Intel Core i5-2540M
CPU architectuur Intel Sandy Bridge
Klokfrequentie
Klokfrequentie

De standaard snelheid van de processor, uitgedrukt in MHz of GHz (=1000MHz).

2,6GHz
Maximale turboklokfrequentie
Maximale turboklokfrequentie

Wanneer de processor tijdelijk meer kracht nodig heeft zal de frequentie automatisch verhoogd worden . Hierdoor zal de processor betere prestaties leveren.

3,3GHz
Moederbordchipset
Moederbordchipset

De chipset bestaat uit de twee belangrijkste chips op het moederbord, de northbridge en de southbridge. Samen controleren zij de apparaten die op het moederbord zijn aangesloten. De northbridge en de southbridge kunnen als aparte chips op het moederbord zitten, maar kunnen ook geÔntegreerd zijn in 1 chip.

Intel Mobile QM67
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 08-02-2016, 20:45
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Laptop met i5 2520m voldoende voor 6 arturia vsts live te spelen?

Je zou al eens moeten proberen achterhalen hoeveel resources die Arturia eist. Dat geeft je een goed idee. Ik ben namelijk niet op mijn gemak als ik zaken zie als "Intel Mobile QM67".

Ook moet je eens nagaan of je niet voldoende hebt met 1 VST, maar andere sounds aan te spreken door het gebruik van Midi kanalen. Zo draai je maar 1 plugin, kies je de juiste kanalen voor de song op dat moment en gebruik je maar 1/6e van de resources uit jouw voorstel.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 08-02-2016, 23:16
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie

Als het gaat over VST's uit de V-collection en als er niet te veel moet getweakt worden tijdens het spelen denk ik dat het laden van de benodige patches in het 'analog lab' (is inbegrepen in de V-Collection) wonderen kan doen wat CPU gebruik betreft.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-02-2016, 10:16
Senior Member

Reputatie: Rocsee wordt hier goed onthaaldRocsee wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Je zou al eens moeten proberen achterhalen hoeveel resources die Arturia eist. Dat geeft je een goed idee. Ik ben namelijk niet op mijn gemak als ik zaken zie als "Intel Mobile QM67".
Da's gewoon de chipset. In de meeste gevallen is het vooral CPU speed die belangrijk is. Als ruwe indicator kan je dan eens zien naar de Passmark score. Voor die 2540M is dat toch al 3740. Dat is toch al niet min. Als je daarmee geen 2 VSTs kunt draaien weet ik het ook niet meer. Al hangt het natuurlijk ook nog wel af van welke VSTs (kan even goed zijn dat ze massa's geheugen nodig hebben) en hoeveel polyfonie e.d. (gezien er sprake is van pianist).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Ook moet je eens nagaan of je niet voldoende hebt met 1 VST, maar andere sounds aan te spreken door het gebruik van Midi kanalen. Zo draai je maar 1 plugin, kies je de juiste kanalen voor de song op dat moment en gebruik je maar 1/6e van de resources uit jouw voorstel.
Lijkt me nogal kort door de bocht. Als je 4 stemmen afspeelt op 4 instances van een VST, ga je echt niet tot 1/4de resource-gebruik komen door alles in 1 instance af te spelen. Met die redenering zou je immers tot een oneindige polyfonie komen binnen 1 VST. Afzonderlijke VSTs gaan wel voor overhead zorgen, bvb qua memory usage en zo, maar qua CPU gaat het verschil verwaarloosbaar zijn.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-02-2016, 15:25
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Arturia durft nogal wat opslorpen. Ik heb er ook best veel plugins van.

Ik vind het vreemd dat niemand hier het RAM-geheugen ter sprake brengt, want ik kan me inbeelden dat dit ook belangrijk is als je behoorlijk wat dingen simultaan draait...

Als daar naar 16GB, zal dit ook een impact hebben. Als ik veel softsynths gebruik is snelheid geen probleem, maar de trechter wel...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten