homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #31 (permalink)  
Oud 04-02-2016, 11:25
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Sabam eist 10% auteursrecthen op van componisten die ze niet vertegenwoordigen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
... en dat bewijs lever je door een playlist in te dienen.
Hoe moeilijk kan het zijn? Echt letterlijk nog geen 5 minuten werk.
In een normale rechtstaat is het zo de gewoonte dat deze die claimt, zijn claim moet bewijzen. Natuurlijk we hebben het over BelgiŽ...
Met citaat reageren
  #32 (permalink)  
Oud 04-02-2016, 11:44
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Sabam eist 10% auteursrecthen op van componisten die ze niet vertegenwoordigen

Maar heb je ondertussen al contact opgenomen?

Op basis van verdenking is veel mogelijk. Zelfs de politie mag je maximum 48 uur vasthouden als ze je verdenken van een misdaad. Blijkt achteraf dat je onschuldig bent krijg je die 2 dagen nooit meer terug natuurlijk. Dan liever een onterechte factuur in m'n brievenbus

Anyway, hoe belachelijk je het ook vindt, het is toch verplicht.
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 04-02-2016, 21:31
Senior Member

Reputatie: Literecordings wordt hier goed onthaaldLiterecordings wordt hier goed onthaald

Uitzoeken of die muziek beschermd is? Weten die bands dan niet of ze bij SABAM zijn of niet?
Met citaat reageren
  #34 (permalink)  
Oud 04-02-2016, 21:50
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frederic Bekijk bericht
In een normale rechtstaat is het zo de gewoonte dat deze die claimt, zijn claim moet bewijzen. Natuurlijk we hebben het over BelgiŽ...
Dat heeft er geen fluit mee te maken.

Als belangen organisatie, mag SABAM meer. Daar heeft de wetgever voor gezorgd en internationaal is dat ongeveer 't zelfde.

Dat de procedure niet helemaal koosjer lijkt, hoeft niks te betekenen, als dat toevallig de meest praktische oplossing is.

Dus weet er iemand een betere?
Met citaat reageren
  #35 (permalink)  
Oud 04-02-2016, 21:55
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Literecordings Bekijk bericht
Uitzoeken of die muziek beschermd is? Weten die bands dan niet of ze bij SABAM zijn of niet?
De coverband weet soms niet of de covers die ze spelen, publiek domein zijn, of dat er rechten opzitten. Het is dus soms iets complexer dan dat.

Een playlist covert ook niet alles. Het is alleen voor organisaties die veel rechten betalen (radio, bv.) een praktische oplossing. En er is geen andere, voor zover ik kan bedenken.
Met citaat reageren
  #36 (permalink)  
Oud 05-02-2016, 11:00
Senior Member

Reputatie: drummerke wordt hier goed onthaald

Vind de manier van reageren een beetje jammer.
Iedereen weet dat Sabam fouten heeft gemaakt en nog steeds maakt. Maar iedereen maakt fouten. Het klinkt niet altijd logisch maar dat is het ook niet.

Ik heb in het verleden ook vele concerten georganiseerd en telkens mooi sabam aan gevraagd en betaald. Ook als het om gratis concert ging. Enkel het laatste optreden heb ik niets moeten betalen omdat er geen beschermde werken bij waren. Maarja, het jaar daarvoor was 1 van de 35 liedjes een beschermd werk en dan betaal je ook de volle pot. Ook niet logisch lijkt me.

Ik zou gewoon als volwassen mensen dit geschil oplossen en eens bellen of mailen. Je zal sowieso niets moeten betalen.

En sommige onder ons krijgen inderdaad inkomsten van Sabam (indienen bij je belastingen) en dan moet Sabam idd ook zijn werk goed kunnen doen.
Met citaat reageren
  #37 (permalink)  
Oud 03-06-2016, 18:18
Member

Reputatie: Spiritje is op goeie weg
Thumbs down Re: Sabam eist 10% auteursrecthen op van componisten die ze niet vertegenwoordigen

Ik herinner me een belgisch tv programma waar men producten aankondigde zoals Suzy Wan als artiest. Men gaf een playlist van een fictief optreden door met de namen van producten allerhande. Men kreeg een brief terug van Sabam waar werd vermeld dat deze ingeschreven stonden bij hun als rechthebbende, dus diende men auteursrechtenten te betalen. Men heeft daarop de mensen van Sabam verwend vanuit een vrachtwagen met een gratis optreden van deze zogenaamde ingeschreven artiesten. De artiesten zoals een mixer-toestel en voedselblikken hebben een prachtoptreden gegeven voor het gebouw van Sabam !
Het blijkt dat men niets nakijkt en maar facturen opstuurt. En zeggen dat ik lid ben bij hun... schaamte overvalt me. Onlangs kreeg ik bericht dat ik auteursrechten kreeg voor een werk van mij. In 1997 had ik deze namelijk aangegeven in de vorm van partituren, een mp3tje uploaden was toen nog niet van toepassing. Het titellied was hetzelfde. Het bedrag dat mij werd toegezegd was 1 eurocent. Er werd nochtans geen gebruik gemaakt van mijn werk.
Met citaat reageren
  #38 (permalink)  
Oud 04-06-2016, 00:28
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drummerke Bekijk bericht
Vind de manier van reageren een beetje jammer.
Iedereen weet dat Sabam fouten heeft gemaakt en nog steeds maakt. Maar iedereen maakt fouten. Het klinkt niet altijd logisch maar dat is het ook niet.

Ik heb in het verleden ook vele concerten georganiseerd en telkens mooi sabam aan gevraagd en betaald. Ook als het om gratis concert ging. Enkel het laatste optreden heb ik niets moeten betalen omdat er geen beschermde werken bij waren. Maarja, het jaar daarvoor was 1 van de 35 liedjes een beschermd werk en dan betaal je ook de volle pot. Ook niet logisch lijkt me.

Ik zou gewoon als volwassen mensen dit geschil oplossen en eens bellen of mailen. Je zal sowieso niets moeten betalen.

En sommige onder ons krijgen inderdaad inkomsten van Sabam (indienen bij je belastingen) en dan moet Sabam idd ook zijn werk goed kunnen doen.
Weet U hoeveel onterechte auteursrechten Europese auteursrechtenorganisaties worden uitdeelt aan de aandeelhouders?
Dit gaat over vele honderden miljoenen.

En hebt U als eens gebeld met sabam? Ze zijn zeer beleefd.
Tussen de regels door geven ze U gelijk, maar toch zeggen ze U dat U moet betalen.

Laatst gewijzigd door frederic; 04-06-2016 om 00:39
Met citaat reageren
  #39 (permalink)  
Oud 04-06-2016, 00:33
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritje Bekijk bericht
Ik herinner me een belgisch tv programma waar men producten aankondigde zoals Suzy Wan als artiest. Men gaf een playlist van een fictief optreden door met de namen van producten allerhande. Men kreeg een brief terug van Sabam waar werd vermeld dat deze ingeschreven stonden bij hun als rechthebbende, dus diende men auteursrechtenten te betalen. Men heeft daarop de mensen van Sabam verwend vanuit een vrachtwagen met een gratis optreden van deze zogenaamde ingeschreven artiesten. De artiesten zoals een mixer-toestel en voedselblikken hebben een prachtoptreden gegeven voor het gebouw van Sabam !
Het blijkt dat men niets nakijkt en maar facturen opstuurt. En zeggen dat ik lid ben bij hun... schaamte overvalt me. Onlangs kreeg ik bericht dat ik auteursrechten kreeg voor een werk van mij. In 1997 had ik deze namelijk aangegeven in de vorm van partituren, een mp3tje uploaden was toen nog niet van toepassing. Het titellied was hetzelfde. Het bedrag dat mij werd toegezegd was 1 eurocent. Er werd nochtans geen gebruik gemaakt van mijn werk.
Sabam stelt de rechtstaat op zijn kop. Zij gaan er van uit dat wie iets doet moet bewijzen dat hij niemand iets schuldig is.
In de normale rechtspraak moet iemand die iets claimt bewijzen voorleggen dat wat hij claimt rechtmatig is.

En dan komen de beunhazen af met 'hoe kunnen zij dit nu massaal controleren' wel dat is hun probleem. Of het zou hun probleem moeten zijn.
Met citaat reageren
  #40 (permalink)  
Oud 04-06-2016, 00:36
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Dat heeft er geen fluit mee te maken.

Als belangen organisatie, mag SABAM meer. Daar heeft de wetgever voor gezorgd en internationaal is dat ongeveer 't zelfde.

Dat de procedure niet helemaal koosjer lijkt, hoeft niks te betekenen, als dat toevallig de meest praktische oplossing is.

Dus weet er iemand een betere?
De wetgever zegt alleen dat auteurs recht hebben over auteursrechten. Zij mogen net als iedereen zich verenigen in een organisatie die claimt de rechten van auteurs te bewaken.
Maar in een normale democratische rechtstaat is de rechtspraak en de manier waarop recht word gesproken de enige manier om iets afdwingbaar te maken.
Het heeft er dus alles mee te maken.

Het probleem is dat de meeste bedragen net te klein zijn om gerechtelijke stappen te ondernemen. Alles wordt dus blindelings betaald om er van af te zijn.

Laatst gewijzigd door frederic; 04-06-2016 om 00:46
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten