homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 02-02-2016, 00:41
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Sabam eist 10% auteursrecthen op van componisten die ze niet vertegenwoordigen

Ik zal U een geheim vertellen. De Play list lezen ze niet eens!
Ze gaan er office van uit dat je hun betaald!

Bovendien is er nog meer van dat.

Een zaal heeft 700 plaatsen, waarvan 500 plaatsen verkocht worden. Via het ticket systeem van de stad wordt bewezen hoeveel plaatsen effectief worden verkocht.
U mag eens raden op hoeveel zitplaatsen ze hun 10% rekenen op de verkochte tickets. Op de volledige zaal capaciteit!

En in een rechtstaat is het nog altijd de regel dat degene die iets claimt, de bewijzen moet voorleggen voor wat hij claimt. Maar de rechtstaat telt precies niet voor Sabam!
Maw, het is de verdomde plicht van Sabam om volledig de playlist grondig te controleren vooraleer ze over gaan tot het aanrekenen van auteursrechten! Daar betalen auteurs hun lidmaatschap trouwens voor bij Sabam!
Auteurs gaan er van uit dat ze in vertrouwen via Sabam beschermd worden.

Als Sabam de playlisten niet eens au serieux neemt, hoe kunnen ze dan hun auteurs correct uitbetalen?
Dan wil ik toch eens weten hoeveel van de 10% auteursrechten die organisaties betalen blijft plakken bij Sabam!

Laatst gewijzigd door frederic; 02-02-2016 om 00:52
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 02-02-2016, 00:55
Vintage Member

Standaard Re: Sabam eist 10% auteursrecthen op van componisten die ze niet vertegenwoordigen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
De oplossing is simpel. Als je iets organiseert geef je dat aan bij Sabam.
Als je iets organiseert met muziek waarmee Sabam niets te maken heeft omdat ze de auteur niet vertegenwoordigt, is Sabam een derde persoon die niks te maken heeft met de professionele relatie tussen auteur en organisator!
Ze zijn op geen enkel gebied betrokken partij!
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 02-02-2016, 05:46
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SABAMofficial Bekijk bericht
Voor een concert waarbij er geen repertoire werd gespeeld dat wordt vertegenwoordigd door SABAM, dien je zeker geen auteursrechten te betalen.
Huh, wat raar? In Nederland worden *alle* artiesten door BUMA vertegenwoordigd (ook al ben je er niet bij aangesloten), doordat BUMA het wettelijke alleenrecht/plicht heeft bij vertegenwoordiging in Nederland. Ik zou denken dat dat bij SABAM hetzelfde werkt, niet dus?

En dan nog: een artiest niet aangesloten bij SABAM is dus niet beschermd? Of had deze quote moeten zijn:
Citaat:
Voor een concert waarbij er geen repertoire werd gespeeld dat wordt vertegenwoordigd door SABAM, dien je zeker geen auteursrechten aan SABAM te betalen.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 02-02-2016, 09:09
Member

Reputatie: Mostlikelytobecompressed is op goeie weg

Is er hier ooit al eens iemand betaalt geweest door zo'n auteurrechten organisatie?

Ik kocht eens lege CD's om ons eigen muziek op te zetten en moest daar een TAKS op betalen voor EVENTUEEL AUTEURSRECHTERLIJK BESCHERMD materiaal dat op die lege CD's kan komen.

Vreemd om een bedrag te moeten aan auteursrechten om je eigen muziek op een CD te branden.

Lijkt precies iets wat een MAFIA zou doen.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 02-02-2016, 09:46
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frederic Bekijk bericht
Dus je hebt ondertussen de playlist al doorgestuurd? En die lezen ze niet? Daar geloof ik eigenlijk niet veel van, maar bon

Citaat:
Een zaal heeft 700 plaatsen, waarvan 500 plaatsen verkocht worden. Via het ticket systeem van de stad wordt bewezen hoeveel plaatsen effectief worden verkocht.
U mag eens raden op hoeveel zitplaatsen ze hun 10% rekenen op de verkochte tickets. Op de volledige zaal capaciteit!
Als jij als organisator die info niet doorgeeft gaan ze gewoon zelf op zoek ja.. Dan kijken ze naar de ticketprijs en de capaciteit van de zaal. Dat niet alle plaatsen verkocht zijn kunnen ze niet bevestigen omdat jij het niet doorgeeft.

Citaat:
En in een rechtstaat is het nog altijd de regel dat degene die iets claimt, de bewijzen moet voorleggen voor wat hij claimt. Maar de rechtstaat telt precies niet voor Sabam!
Een energieleverancier laat je ook een jaar lang 'teveel' betalen als je voorschot hoog is. Nadien bewijs jij door je meterstanden door te geven toch ook of je al dan niet teveel hebt betaald?

Veel geroep en getier, maar ik vraag me echt serieus af welke normale stappen je zelf al genomen hebt.. Neem je telefoon en bel eens he, ze hebben daar ook telefoons. Ik weet uit ervaring dat ze je graag te woord staan, via mail, telefoon of zelfs op hun kantoor.
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 02-02-2016, 09:53
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ktf Bekijk bericht
Huh, wat raar? In Nederland worden *alle* artiesten door BUMA vertegenwoordigd (ook al ben je er niet bij aangesloten), doordat BUMA het wettelijke alleenrecht/plicht heeft bij vertegenwoordiging in Nederland. Ik zou denken dat dat bij SABAM hetzelfde werkt, niet dus?
Niet alle auteurs/componisten worden door BUMA vertegenwoordigd, dat is een vrije keuze van de artiest. Idem voor Sabam dus.
Voordeel bij het niet aansluiten is dat je je rechten volledig zelf in handen hebt.
Het nadeel ervan is dan weer dat je er geen geld voor krijgt.

En dan zijn er nog andere opties zoals Creative Commons, maar daar weet ik niet al teveel over.
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 02-02-2016, 10:07
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mostlikelytobecompressed Bekijk bericht
Is er hier ooit al eens iemand betaalt geweest door zo'n auteurrechten organisatie?
Natuurlijk. zowat elke keer dat mijn nummers live gespeeld worden of op radio/tv komen,... krijg ik daar geld voor. Soms durven er al eens dingen ontbreken, maar dan is dat niet de fout van Sabam. Ik geef elk optreden dat ik zelf speel aan, en probeer zoveel mogelijk bij te houden wat er met onze muziek gebeurt. Nationale radio is geen probleem, daar wordt alles netjes bijgehouden. Maar op TV zijn ze daar soms wat lakser in.

Als ik ga optreden in een jeugdhuis weet ik bijna zeker dat ik er amper iets aan ga overhouden, omdat zij gewoon een gunstig jaarlijks forfait betalen. Als ik op de studentenradio word gedraaid weet ik ook dat ik er niets van ga zien, omdat kleinere radiozenders niet verplicht zijn hun volledige playlists door te geven. Dan wordt er gewoon gewerkt met steekproeven.

Maar voor elke keer dat een nummer van mij op Studio Brussel, Radio 1 & 2, MNM, QMusic,.. gedraaid wordt kan ik rekenen op 2 ŗ 4 euro per minuut. Hoe meer tickets ik verkoop voor een optreden hoe meer geld ik krijg. Hoe hoger mijn fee hoe meer geld ik krijg,.. Ik krijg een aantal keer per jaar een mooie som gestort met daarbij een mooi detail vanwaar dat geld juist komt.

Voor de geinteresseerden: zie foto
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Screen Shot 2016-02-02 at 10.27.32.png
Bekeken: 161
Grootte:  115.8 KB
ID: 16938  
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 02-02-2016, 11:06
Junior Member

Reputatie: SABAMofficial is op goeie weg

Citaat:

Bovendien is er nog meer van dat.

Maw, het is de verdomde plicht van Sabam om volledig de playlist grondig te controleren vooraleer ze over gaan tot het aanrekenen van auteursrechten! Daar betalen auteurs hun lidmaatschap trouwens voor bij Sabam!
Auteurs gaan er van uit dat ze in vertrouwen via Sabam beschermd worden.

Als Sabam de playlisten niet eens au serieux neemt, hoe kunnen ze dan hun auteurs correct uitbetalen?
Dan wil ik toch eens weten hoeveel van de 10% auteursrechten die organisaties betalen blijft plakken bij Sabam!
Dag Frederic,

Indien er twijfel is of er al dan niet beschermd repertoire wordt/werd gespeeld tijdens een evenement, dan wordt de playlist wel degelijk hierop nagekeken. We wachten dan bovendien met het al dan niet versturen van de factuur, tot we de playlist hebben ontvangen en nagekeken.

Een organisator heeft tot 2 weken na afloop van een evenement de tijd om deze playlist te bezorgen aan onze diensten. Stuur je deze informatie echter niet door, dan kunnen we niet anders dan er van uit gaan dat de gespeelde werken effectief behoren tot het beschermde repertoire, aangezien SABAM 99% van het wereldwijde muziekrepertoire vertegenwoordigd in BelgiŽ.

Daarom willen we het belang van een playlist nogmaals benadrukken. Het vraagt misschien wat extra werk, maar het kan veel onduidelijkheid en/of discussie vermijden. Bovendien worden de auteursrechten uitgekeerd aan de rechthebbenden op basis van die playlists. Ze zijn voor ons dus wel degelijk van groot belang!

Hetzelfde geldt voor de ticketverkoop. Als je ons tijdig op de hoogte brengt dat er maar 500 van de 700 tickets verkocht werden, dan kan ook hiermee rekening gehouden worden bij de berekening van de factuur.

Tot slot raden we je toch aan contact te nemen met onze diensten (contact@sabam.be of 02.286.82.11) met wat meer informatie over dit dossier (vermeld je klantennummer en/of factuurnummer) dan kunnen onze medewerkers alsnog nakijken of de factuur al dan niet correct werd berekend, en indien nodig de factuur annuleren.

Met vriendelijke groeten
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 02-02-2016, 11:07
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Dus je hebt ondertussen de playlist al doorgestuurd? En die lezen ze niet? Daar geloof ik eigenlijk niet veel van, maar bon
Playlist werd voor het concert doorgestuurt.

Citaat:
Als jij als organisator die info niet doorgeeft gaan ze gewoon zelf op zoek ja.. Dan kijken ze naar de ticketprijs en de capaciteit van de zaal. Dat niet alle plaatsen verkocht zijn kunnen ze niet bevestigen omdat jij het niet doorgeeft.
Die info hebben ze ook gekregen
Citaat:
Een energieleverancier laat je ook een jaar lang 'teveel' betalen als je voorschot hoog is. Nadien bewijs jij door je meterstanden door te geven toch ook of je al dan niet teveel hebt betaald?
Sabam is voor mij een private organisatie als een ander. Als je een Opel koopt bij een Opel garage, heb je geen handelsrelatie met de Volkswagen garage er naast. Het zou nogal mooi zijn, je gaat op onderhoud bij je garage, en een andere garage claimt de factuur...

Citaat:
Veel geroep en getier, maar ik vraag me echt serieus af welke normale stappen je zelf al genomen hebt.. Neem je telefoon en bel eens he, ze hebben daar ook telefoons. Ik weet uit ervaring dat ze je graag te woord staan, via mail, telefoon of zelfs op hun kantoor.
Een tip voor U, ga werken bij de commerciŽle dienst van Sabam. U hebt er talent voor!
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 02-02-2016, 11:29
Vintage Member

Een tip voor jou: doe gewoon wat de sabammedewerker hierboven zegt, neem contact met hen op en alles wordt je duidelijk uitgelegd en indien van toepassing wordt de factuur geannuleerd.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten