homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 20-01-2016, 15:17
Member

Reputatie: Jaro is op goeie weg
Standaard Compacte set-up garage advies

Op het forum heb ik al erg veel relevante info gevonden die mijn passie tot een hoger niveau hebben gebracht. Hopelijk kunnen jullie me op dit vlak helpen de juiste keuzes te maken voor de nieuwe studio.
Als gepassioneerd muzikant ga ik mijn huidige studio set up verplaatsen naar mijn geïsoleerde garage. In de garage kan ik herrie maken terwijl niemand er last van heeft (mijn focus ligt daarom ook op de akoestiek en niet op isolatie). Ik gebruik de ruimte semiprofessioneel.

Omschrijving ruimte:
Geïsoleerde garage met daarin een tussenwand van ytong 70mm.
Afwerking stucwerk, aan linkerzijde 2 hardhouten deuren. Vloer, cementdekvloer (ben ik van plan af te werken met coating en daaroverheen een tapijt). Plafons hoogte 260 cm.
Zie de foto voor verdere toelichting en afmeting.

Akoestiek
Ik ben in het bezit van de volgende Auralex panelen. Daar wil ik een start mee maken om de akoestiek van de ruimte te verbeteren: [LIST]
- 5 panelen (100x50) - ieder paneel heeft 2 wedgies 2” (50x50), zie foto
- 4 panelen (100x50) - ieder paneel heeft 6x type DST 114 foam panelen kleur burgundi en 2x Diffusors type Sound Tile Reflector DSTR, zie foto
- 2 Basstraps ( 100x40x40) MegaLenRD
- 1 Basstrap van SoundAccoustics (100x40x40)

Op welke locatie (zijwanden, wand achter monitor speakers, plafond) adviseren jullie de verschillende panelen en in welke hoeken de bass traps?
(Ik zat zelf te denken aan de panelen met wedgies aan de zijkanten, de overige panelen 2 achter monitors en 2 aan plafond, de basstrap in de hoeken achter de luisterposities)

Monitor
Ik ben in het bezit van een set KRK’s RP8 maar die gaan vanavond de deur uit. Ik zoek een beter set compacte monitor speakers die ik dicht bij de muur kan plaatsen en geschikt zijn voor deze kleine ruimte. Stijl muziek die ik produceer Deep house/ Indie (er moet dus wel wat laag inzitten ;-)). Welke types hebben jullie positieve ervaring mee binnen zo’n compacte ruimte?

Alvast bedankt voor jullie adviezen /tips.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-01-2016, 19:24
Member

Standaard Re: Compacte set-up garage advies

Qua monitors zat ik aan cms50 te denken met sub. Zal een sub in zo'n kleine ruimte functioneel zijn?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 24-01-2016, 15:22
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Met zo weinig absorptie moet je beginnen met het dempen van de eerste reflecties. Al die grappige vormen van het schuim hebben helaas geen akoestische functie; eigenlijk werkt het nog het beste als je het schuim met de achterkant naar de ruimte plaatst, met een afstand tussen scheidingsconstructie en schuim.

Een subwoofer kan in elke ruimte. Sommige mensen houden er niet van, maar ze zijn vaak ideaal om staande golf problemen op te lossen.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 24-01-2016, 19:00
Member

Thanks voor je feedback Bert. Hoe zou ik de ruimte qua akoestiek beter kunnen behandelen? Op het plafond zat ik trouwens te denken aan een cloud van rockwool boven de luisterpositie.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 24-01-2016, 20:01
Active Member

Reputatie: Byteside wordt hier goed onthaald

Met mijn (korte) ervaring denk ik dat de volgende dingen, in deze volgorde, het meeste effect hebben op de geluidskwaliteit:

- Positie van de speakers en luisterplek. Speakers juiste afstand uit elkaar. Hoge tonen moeten gericht zijn op je oren, deze gaan namelijk gewoon recht uit, dus juiste hoogte en hoek. Lage tonen moeten voornamelijk op de juiste plek staan vanwege staande golven, beste werkt een subwoofer.
- Inbouwen van de speakers of oppervlakte eromheen. Er gaan zo minder 'geluidsgolven' verloren om de speaker heen en minder rare reflecties van de geluidskast zelf. Werkt misschien niet met alle speakers, je bemoeit een beetje met het ontwerp van de producent.
- Heel veel geluidsabsorptie voor de lage tonen in de hoeken. Vermindert de staande golven en verbeterd daarmee het geluid. Je hebt volgens mij best veel absorptie nodig voordat het merkbaar effect heeft. Hoe dikker de absorptie hoe beter. Echter te veel absorptie maakt de kamer 'dof', er volgens mij ergens een 'gouden regel' die zegt... maximaal/optimaal 1/3 oppervlakte van de kamer is absorptie ...zoiets was, weet het niet zeker. Misschien dat Bert dat beter weet.
- Absorptie op reflectiepunten (weinig ervaring mee) en de metingen die ik heb gedaan hiermee hadden weinig tot geen effect.

En dan heb je nog van die vage dingen zoals:
- Hoe luider hoe mooier het geluid vaak klinkt (maakt vergelijken van speakers lastig in de winkel)
- Hoe de boxen er uit zien heeft veel invloed op hoe het klinkt (zit tussen de oren) -> veel info hier: https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM
- Off-axis prestaties van de speaker
- Omgevingsgeluid (ruis-signal verhouding)
- Hoe platter de frequency-response van de speaker hoe beter voor mixen, maar een licht omlaag lopende lijn wordt door sommige als mooier ervaren. Mix je een liedje naar deze schuine lijn en speel je het af of een speaker die dit profiel al heeft, dan wordt het extra versterkt. Veel verschillende speakers proberen is voor mixen het beste dan.

Edit: Ik zie dat je niet veel ruimte hebt om je luisterplek te verplaatsen, dan is die tip niet zo nuttig, excuses, maar helaas is dat meestal wel het meest effectief om het geluid te verbeteren.

Laatst gewijzigd door Byteside; 24-01-2016 om 20:08
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 24-01-2016, 23:01
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Absorptie op reflectiepunten is essentieel.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 25-01-2016, 10:58
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Absorptie op reflectiepunten is essentieel.
Oh ja. Je hoort natuurlijk een combinatie van de rechtstreekse geluidgolf, de eerste reflectie (via reflectiepunten), dan de tweede reflectie etc.
De eerste reflectie is nog redelijk sterk en kleurt het rechtstreekse geluid het meest, de latere reflecties zijn van minder invloed.

Zou Jaro ook kunnen proberen de muren een lichte bolling te geven?
Zodat de lage staande golven minder zijn? Soort van diffuser voor lage geluidsgolven?

Edit:
Misschien is op zo'n kleine kamer de tafel van veel invloed, misschien een geperforeerde tafel proberen, waren wel paar topics hierover.

Laatst gewijzigd door Byteside; 25-01-2016 om 11:00
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 25-01-2016, 11:01
Member

Deze wk worden de laatste bouw werkzaamheden verricht in de nieuwe ruimte. Vervolgens kan ik aan de slag met het starten van de akoestische behandeling.

Aangezien ik veel op het forum lees over de 221 Rockwool platen vraag ik met het volgende af. Kan ik de absorbers voor de eerste reflecties beter van Auralex (die ik in bezit heb) of van Rockwool 221 maken?

Dezelfde vraag heb ik mbt de bass traps. Ik wil starten om de 2 hoeken achter de luister ruimte te voorzien van de Auralex bass traps (100 x 40 x40). Of kan ik beter bass traps of chunks van Rockwool 221 gaan maken (vanaf grond tot plafond) 30 x 30?

Zoals jullie zien heb ik de nodige twijfels over de Auralex panelen. Aangezien de ruimte nog in aanbouw is ben ik nog vrij flexibel. Vandaar mijn vraag aan de ervaringsdeskundige of ik beter met de akoestische behandeling van mijn huidige Auralex platen/ bass traps kan werken of met Rockwool 221?
Thanks
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 25-01-2016, 12:46
Vintage Member

Wat je ook doet, een ruimte heeft altijd staande golven. Bollingen en scheve wanden helpen niet om staande golven te voorkomen, je maakt alleen de berekening van die golven onmogelijk.

221 is gewoon goed spul. Het is niet meteen beter dan akoestisch schuim of veel andere stoffen. Rockwool heeft nog meer goed spul, net als veel glaswolproducenten. 221 is alleen moeilijk om an te komen, blijkbaar.

Je hebt een aantal ontwerpfilosofien met betrekking tot controleruimten; je hebt oa Live End Dead End, Reflection Free Zone, het Tom Hidley-principe....
Dat gaat altijd over grote ruimten waar je een hoop problemen niet hebt omdat de ruimte groot is.
In een kleinere ruimte zou ik ALTIJD eerst rondom de speakers absorberen en niet op de achterwand.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 26-01-2016, 13:38
Active Member

Ik heb even een simulatie geprobeerd met REW. Volgens mij krijgt Jaro problemen met de lage tonen, zowel met als zonder subwoofer.
Zonder sub is er een verschil van 25dB rond de 60Hz als hij zijn hoofd maar 30 centimeter beweegt (richting de boxen).
Met een subwoofer, in het midden op de grond (zie afbeelding), is dit 15-20dB. Over de hele linie gezien lijkt het met subwoofer wel beter.

Halve onderbouwing in de bijlage. Het zijn maar simulaties, die zijn ook niet alles zeggend en ik kan fouten gemaakt hebben.
Problemen oplossen met meer demping lijkt in de simulatie niet heel veel uit te halen, de boel wordt alleen maar gladder, pieken en dippen gaan langzaam weg.
Een verplaatsbare sub heeft veel meer invloed op pieken en dippen.

Ik zou trouwens eerst zonder sub kijken hoe het klinkt en dan later misschien een sub kopen.
De simulatie gaat trouwens uit van het gebruik van crossover bij 80Hz en de sub 10dB luider.
Gewoon een losse sub toevoegen heeft een heel ander effect.

// Is een 'surface absorption' van 0,2 'decent'? Geen idee, leek me redelijk. :P

//Edit: Dus... koptelefoon is nog niet zo'n gek idee. Al is dat waarschijnlijk vloeken in de kerk in dit subforum.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  2.0_garage.png
Bekeken: 84
Grootte:  76.0 KB
ID: 16876   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  2.1_garage.png
Bekeken: 88
Grootte:  78.0 KB
ID: 16877  

Laatst gewijzigd door Byteside; 26-01-2016 om 13:49
Met citaat reageren