homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 26-01-2016, 20:32
Member

Reputatie: Jaro is op goeie weg
Standaard Re: Compacte set-up garage advies

@Byteside, super dat je eea voor me hebt uitgezocht.

Eerlijk gezegd weet ik nog niet zo goed hoe deze input om te zetten in de akoestische aanpak. De koptelefoon conclusie ga ik wel uitsluiten. Natuurlijk gebruik ik mijn Beyerdynamic tijdens produceren maar dat doe ik optioneel. Monitors horen erbij! Maar ben het met je eens, ze moeten wel representatief zijn. Speakers ga ik sowieso eerst proberen in de ruimte voor aankoop, met en zonder Sub!

Qua akoestiek is mijn plan het advies van Bert te volgen, eerst rondom de speakers en een cloud (met huidig rockw 433) boven de luisterpositie te plaatsen. Van daaruit ga ik verder analyseren.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 26-01-2016, 22:33
Active Member

Reputatie: Byteside wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Compacte set-up garage advies

Ik ben bang dat het geluid je wel eens kan tegenvallen in zo'n kleine ruimte.
Als ik Floyd E. Toole vrij mag citeren; De geluidskwaliteit wordt voor een deel bepaald door de kamer (lage tonen) en een deel door kwaliteit van de speakers.
Bij grote kamers domineren de speakers, echter bij kleine kamers wordt een steeds grote gedeelte van de lage tonen bepaald door de kamer (zie ook bijlage).
Toole zegt ook dat mensen kleine volumesterktes in het laag snel opmerken, waardoor de geluidskwaliteit voor een derde door het laag wordt bepaald.
Vandaar dat ik over een subwoofer zit te 'zeuren'.

Het beste is gewoon naar Bert te luisteren, want ik heb mijn informatie ook alleen maar van youtube filmpjes en paar keer thuis meten.

Ik denk trouwens dat Bert met "rondom de speakers" het volgende bedoelt:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Wat mij betreft horen monitoren IN de wand, maar ik zet ze zelf als dat niet kan zo dicht mogelijk tegen de wand. Daar wordt je midlaag beter van.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Ik zou persoonlijk niet snel een monitor kopen met de poort aan de achterkant.

Het best is het om een monitor in een wand te bouwen; je hebt dan geen problemen met rare reflecties van de voorwand.
Het kan ook werken, zeker bij actieve monitoren die je kunt compenseren in het laag, om ze vrij op te stellen. Het ligt er maar aan wat je wilt.
Meer hier: Akoestische behandeling kleine kamer
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  room_vs_speaker_domination.jpg
Bekeken: 60
Grootte:  96.4 KB
ID: 16878  
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten