homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18-01-2016, 17:48
Active Member

Reputatie: tatsa wordt hier goed onthaaldtatsa wordt hier goed onthaald
Standaard SSD upgrade waard??

Ik zit al een tijdje te overwegen om de HDD in mijn studio-pc te vervangen door een SSD, maar is het eigenlijk de moeite waard om die overstap te doen. Ik heb hier en daar al wat info opgezocht, en blijkbaar spreken ze altijd van tijdswinst tijdens het opstarten van programma's. Wat voor mij van belang is, is dat mijn DAW nog wat vlotter loopt tijdens opnames en het gebruik van VST's. Ik zou dan mijn huidige HDD als opslag gebruiken en de SSD gebruiken als C-schijf om er de programma's op te installeren.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-01-2016, 19:27
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald
Standaard Re: SSD upgrade waard??

Beste upgrade die je kunt doen.
En als je ooit een nieuwe PC koopt neem je die gewoon mee.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18-01-2016, 21:48
Active Member

Reputatie: Byteside wordt hier goed onthaald

SSD maakt de PC echt veel sneller. Ik zal wel eentje kiezen van minimaal 120GB.
Ik heb eentje van 60GB en dat is te weinig, Windows pikt bij mij alleen al 40GB in.
Je wilt eigenlijk alles dat je vaak gebruikt op de SSD hebben en de rest op de HDD
Nog beter is de HDD alleen als een backup te gebruiken.

Edit:
Wow, die dingen worden nog steeds goedkoper. Deze is bijvoorbeeld een koopje: http://tweakers.net/pricewatch/46976...200-240gb.html
Ik betaalde ooit 100 euro voor 60GB.

Laatst gewijzigd door Byteside; 18-01-2016 om 21:51
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 19-01-2016, 08:31
Active Member

Ja, de prijzen beginnen best betaalbaar te worden. Ik had de Samsung 850 EVO van 250Gb op het oog, bij Bol.com voor 93,95€ momenteel. Het enige nadeel van die SSD's is dat ze beperkt overschrijfbaar zijn, maar aangezien ik eigenlijk nooit iets verander aan de pc die ik voor muziek gebruik, zal dat wel niet zo'n rol spelen, dacht ik.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 19-01-2016, 09:17
Senior Member

Reputatie: Rocsee wordt hier goed onthaaldRocsee wordt hier goed onthaald

Ik zou nooit nog een PC willen zonder SSD. Met de huidige prijzen zou ik ook zeker niet meer minder dan 240GB nemen.
Of je PC vlotter gaat lopen bij opnames of VSTs is natuurlijk wel nog af te wachten. Zeker qua VSTs kan het goed zijn dat de CPU de bottleneck is en dan gaat een SSD niet helpen. BTW, 'tijdswinst bij het opstarten van programma's' is eigenlijk nog een understatement. Je hele systeem gaat gewoon pakken responsiever worden dat het zelfs lijkt alsof je een nieuwe PC hebt.

PS: beperkt overschrijfbaar is ook relatief. Je zegt wel dat je je PC nauwelijks verandert, maar veel software incl. Windows zelf, schrijft natuurlijk ook hopen tijdelijke files weg. Maar dan nog gaat de levenstijd meerdere jaren zijn. Ook is het zo dat hoe minder vol je SSD is, hoe langer hij meegaat. Komt omdat de controller ervoor zorgt dat het wegschrijven van data verdeeld wordt over de geheugencellen en hoe meer vrije er zijn, hoe minder vaak hij elke individuele cel moet overschrijven.

Laatst gewijzigd door Rocsee; 19-01-2016 om 09:24
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 19-01-2016, 10:35
Active Member

Reputatie: laurens wordt hier goed onthaald

Megagoeie upgrade. Ik heb net die Samsung 850 EVO van 250Gb in m'n Mac Mini gestopt en dat lijkt heel goed te werken (extreem licht ding trouwens). De Intel 520 die er eerst in zat liet OS X soms "hangen", blijkbaar werkt die niet goed samen met de SandForce controller die er in zit.

De machine start supersnel op, programma's openen supersnel en alles wordt een pak responsiever dan een gewone harddisk. Over de beperkte overschrijfbaarheid zou ik me ook geen zorgen maken, denk dat je er jaren plezier van gaat hebben eer je daar tegen aan loopt. Los daarvan heb je met gewone harddisks evengoed kans op problemen en blijven backups aan te raden.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 19-01-2016, 14:12
Active Member

Ok, bestelling is geplaatst. Bedankt voor alle wijze raad!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 29-01-2016, 11:14
Active Member

Reputatie: Byteside wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tatsa Bekijk bericht
Ok, bestelling is geplaatst. Bedankt voor alle wijze raad!
En?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 30-01-2016, 00:59
Vintage Member

Reputatie: Depressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurens Bekijk bericht
Megagoeie upgrade. Ik heb net die Samsung 850 EVO van 250Gb in m'n Mac Mini gestopt en dat lijkt heel goed te werken (extreem licht ding trouwens). De Intel 520 die er eerst in zat liet OS X soms "hangen", blijkbaar werkt die niet goed samen met de SandForce controller die er in zit.

De machine start supersnel op, programma's openen supersnel en alles wordt een pak responsiever dan een gewone harddisk. Over de beperkte overschrijfbaarheid zou ik me ook geen zorgen maken, denk dat je er jaren plezier van gaat hebben eer je daar tegen aan loopt. Los daarvan heb je met gewone harddisks evengoed kans op problemen en blijven backups aan te raden.
Heb hier hetzelfde gedaan... Alles goed en wel, totdat ik de fanconnector terug wilde doen in de socket... Breekt me de socket van het moederbord af... Fakking shit, dat was ff slikken zeg!

Gelukkig heb ik wat soldeer ervaring en heb ik de 4 pinnetjes (op nog geen 4mm afstand van elkaar) weer op het moederbordje kunnen solderen. Maar dat was wel ff peentjes zweten zeg!

Aan het einde van de rit. Een SSD is wel relaxed hoor... Opstarttijden zijn enorm veel sneller. Moet zeggen dat ik niet heel veel verschil merk wanneer alles is opgestart. Bitwig loopt net zo prima als hiervoor wanneer het eenmaal opgestart is.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 30-01-2016, 12:38
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Byteside Bekijk bericht
Wow, die dingen worden nog steeds goedkoper. Deze is bijvoorbeeld een koopje: Crucial BX200 240GB - Prijzen - Tweakers
Ik betaalde ooit 100 euro voor 60GB.
Daar kun je echt een klok op gelijk zetten. Die prijs halveert steevast elk jaar. Halverwege 2007 was een 1GB SD kaart €100, nu is een 240GB SSD €65 euro. Als je dat uitrekent zie je dat het *exact* elk jaar gehalveerd is.

Gaat dat zo door (en ik zie geen reden waarom dat niet zo zou zijn) dan betaal je begin 2018 €65 voor 1TB, en het lijkt erop dat (tenzij gewone harddisks opeens goedkoper gaat worden) vanaf dat punt een SSD goedkoper is dan een gewone harddisk.

Laatst gewijzigd door ktf; 30-01-2016 om 12:54
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten