homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 02-02-2016, 16:48
Active Member

Reputatie: tatsa wordt hier goed onthaaldtatsa wordt hier goed onthaald
Standaard Re: SSD upgrade waard??

Heb intussen de upgrade uitgevoerd.Ik had zo'n aanpassingssetje liggen om de SSD te laten passen in de lade van de oude HDD, maar heb dat uiteindelijk niet gebruikt. Gewoon dat kleine dingetje (want groot is zo'n SSD echt niet) met een snelbindertje vastgelegd aan de stroomkabels, en dat verroert geen vin.
Idd, snellere opstarttijd, en bij het werken met meerdere VST's en dat tegelijk op meerdere tracks, voel ik wel dat alles wat soepeler verloopt. Heb tot nu toe geen crashes meer gehad, en die had ik vroeger toch wel af en toe. Al bij al die 85€ waard, vind ik.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 02-02-2016, 17:57
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

1 ding wel: nooit defragmenteren!
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 02-02-2016, 19:16
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tatsa Bekijk bericht
Heb intussen de upgrade uitgevoerd.
Welke heb je aangeschaft?

dolf
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 02-02-2016, 23:43
Senior Member

Reputatie: RobertC wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frederic Bekijk bericht
1 ding wel: nooit defragmenteren!
Waarom niet?

Alvast dank!
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 03-02-2016, 12:44
Senior Member

Reputatie: RobertC wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RobertC Bekijk bericht
Waarom niet?

Alvast dank!
Ik beantwoord 'm zélf even omdat ik zélf net een ssd kaart heb en de steling interessant vond.

"Schijfdefragmentatie is niet nodig
Vanwege de vele lees- en schrijfacties bij het defragmenteren is het niet verstandig een SSD-schijf te defragmenteren. Het is ook niet nodig want de schijf zal er niet sneller van worden. Herkent Windows de schijf als zijnde SSD-schijf dan zal deze sowieso niet worden gedefragmenteerd (maar wel geoptimaliseerd!), deze functie hoeft dan ook niet uitgeschakeld te worden. De optimalisatie- en defragmentatiefunctie is te vinden via de Windows Verkenner, klik met rechts op de C:-schijf, optie Eigenschappen, tabblad Extra, knop Optimaliseren."

Met dank aan schoonepc.nl
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 03-02-2016, 14:43
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Ja gaat er vooral de levensduur van je SSD schijf mee verkorten, en de kans op beschadiging vergroot.
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 03-02-2016, 17:36
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RobertC Bekijk bericht
Waarom niet?
Defragmenteren is een proces waarbij over een schijf verdeelde bestanden achter elkaar worden gezet. Bij SSDs zorgt het zogenaamde wear levelling er echter voor dat het besturingssysteem niet de 'echte' volgorde van de bestanden ziet. Ook al defragmenteer je dus, de bestanden staan nog steeds verdeeld, omdat de defragmenteervolgorde niet de 'echte' volgorde is.

Echter, SSDs zijn dus wel enigszins gevoelig voor slijtage door gebruik. Niet iets om je zorgen om te maken, maar defragmenteren is dus niet nodig en zorgt voor een klein beetje slijtage.

Voor zover ik weet blokkeert Windows vanaf Windows 7 defragmenteren sowieso voor SSDs, dus je kunt het niet eens proberen
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 04-02-2016, 13:25
Senior Member

Reputatie: Rocsee wordt hier goed onthaaldRocsee wordt hier goed onthaald

Zoals ktf al zegt: in een deftig/recent OS kun je niet eens meer een SSD defragmenteren. Bij SSDs is er wel een andere process nodig genaamd 'Trim'. Details ken ik niet maar het heeft iets te maken met het terug vrijgeven van vrije memory cells na het wissen/wijzigen van files. Zonder Trim zou een SSD geleidelijk aan trager worden. Maar opnieuw: dit is iets dat het OS verzorgt en moet je je dus normaal geen zorgen over maken.
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 04-02-2016, 18:58
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

Ik wil de samsung 850 evo 250GB kopen (90,-) en daarmee mijn systeemschijf vervangen. Hier staan ook de plugins op. Nu heb ik de sample libraries op mijn tweede harde schijf staan maar daar wordt ook de audio opgenomen (is 1TB harde schijf).

Nu zit ik te denken, zal ik de samsung ssd als systeemschijf gebruiken en daar ook de sample libraries opzetten, of zal ik een tweede ssd erbij kopen om daar de sample libraries op te zetten?

Andere optie is om een goedkopere ssd (Crucial bx200 = 65,-) te kopen en die als systeem schijf en proberen de plugins samen sample libraries op de samsung evo te zetten.

Nog een mogelijkheid is om de samsung 500gb versie (is wat goedkoper dan twee losse samsungs) te nemen. Vroeger maakte je verschillende drives aan maar is dat met ssd nog nodig (behalve makkerlijker je systeem schijf opnieuw te installeren).

Het lijkt me handig om de HDD voor audio opnames te gebruiken, toch?

graag jullie input.

Dolf

ps: heb een I5 met twee hardeschijven en Cubase 8 en momenteel omvat de sample libraries 60GB (en nog eens 20GB bij de plugins folder op de systeemschijf).

Laatst gewijzigd door dolfje; 04-02-2016 om 19:07
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 07-02-2016, 15:43
Active Member

Reputatie: tatsa wordt hier goed onthaaldtatsa wordt hier goed onthaald

De snelheid van een SSD heeft vooral met lezen en schrijven te maken, niet? Is het dan niet beter een SSD te gebruiken om audio op te nemen, want opnemen is toch in de eerste plaats data wegschrijven?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten