homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18-01-2016, 17:30
Senior Member

Reputatie: jeroen.grommen wordt hier goed onthaaldjeroen.grommen wordt hier goed onthaald
Standaard Gehoortest: Zoek de foud

Hey,

Het internet staat toch vol flauwiteiten.

Ik kwam deze test tegen :
Test je gehoor! Opgelet: hoofdtelefoon nodig - Oorsuizen | Het Portaal over Tinnitus en Oorsuizen

En ik scoorde net ietsje onder "Superhuman"

Maar dan ben ik er over gaan nadenken.

1. Welke hoofdtelefoon? (Hier Beyerdynamic DT 770 pro)
2. Hoe luid staat je volume?
3. Wat steekt de youtube-conversie uit met de hoogste frequenties? (Ik hoor vanuit het middenregister een sinusgolf in tegenbeweging opstijgen)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-01-2016, 18:49
Active Member

Reputatie: Joris J wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Gehoortest: Zoek de foud

Citaat:
Re: Gehoortest: Zoek de foud
gevonden!
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18-01-2016, 22:26
Member

Reputatie: Doo-wop is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.grommen Bekijk bericht

[...]

1. Welke hoofdtelefoon? (hier beyerdynamic dt 770 pro)
2. Hoe luid staat je volume?
3. Wat steekt de youtube-conversie uit met de hoogste frequenties? (ik hoor vanuit het middenregister een sinusgolf in tegenbeweging opstijgen)
Ik kwam op excellent, 16 kHz. Met een Sennheiser HD600 en gewoon comfortabel volume, niet heel luid.

Ik heb een opname gemaakt en daar de spectrals van bekeken. Bij de compressie van Youtube wordt kennelijk een laagdoorlaatfilter toegepast op 18,8 kHz. Zolang de toon in het filmpje daarboven zit komt er alleen wat harmonische vervorming onder de 18,8 kHz. Dat is zo hoog en zo zacht, dat zal niemand horen.

Met deze opname heb ik precies kunnen zien tot waar ik kon horen: vanaf 15,6 kHz hoor ik duidelijk een toon. Kort daarvoor hoor ik ook wat, maar dat klinkt meer als zachte ruis in plaats van een duidelijke toon.

Ik heb in Audobe Audition een sinus golf gegenereerd die van hoog naar laag loopt. Er is nu geen sprake van harmonisch vervorming. Nu kan ik beter vaststellen wat daadwerkelijk de grenzen zijn van mijn gehoor.
Vanaf 15,4 kHz hoor ik heel zachtjes iets, vanaf 15 kHz hoor ik de toon duidelijk.

Het verschil tussen de 15,6 kHz van de Youtube test en 15 kHz van mijn eigen test is overigens minder dan een halve toon.

Ook interessant is overigens je leeftijd. Naarmate je ouder wordt hoger je minder hoge tonen. Ik ben 28.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 18-01-2016, 23:00
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Zonder niveau referentie zegt dit niks. En 't is niet eens goed gemaakt. In Chrome/Mac werkt het filmpje gewoon niet. Nochtans is Chrome de browser die ik 't meest gebruik en werkt die met normale YT filmpjes perfect. Er zit iets van tracking achter, want als ik de adblocker uitschakel in Safari, doet het filmpje het wel...

Achteraf werkte het geluid niet meer in Chrome. Raar

En, zoals Jeroen al vaststelt, boven de 18 KHz is weggefilterd door YT.

Een toontje genereren kan ook poepsimpel in JavaScript oid. Dat ze dat op deze manier doen, toont dat ze niet weten wat ze aan 't doen zijn. Voorbeelden:

Online Tone Generator - generate pure tones of any frequency
Online Tone Generator - Free, Quick, No Sign Up Required.

En dan merk je hoe belangrijk het niveau is. Op de eerste haal ik 16 KHz, op de tweede met moeite 14 KHz...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 18-01-2016, 23:34
Member

Reputatie: Doo-wop is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Zonder niveau referentie zegt dit niks. En 't is niet eens goed gemaakt. In Chrome/Mac werkt het filmpje gewoon niet. Nochtans is Chrome de browser die ik 't meest gebruik en werkt die met normale YT filmpjes perfect. Er zit iets van tracking achter, want als ik de adblocker uitschakel in Safari, doet het filmpje het wel...

Achteraf werkte het geluid niet meer in Chrome. Raar

En, zoals Jeroen al vaststelt, boven de 18 KHz is weggefilterd door YT.

Een toontje genereren kan ook poepsimpel in JavaScript oid. Dat ze dat op deze manier doen, toont dat ze niet weten wat ze aan 't doen zijn. Voorbeelden:

Online Tone Generator - generate pure tones of any frequency
Online Tone Generator - Free, Quick, No Sign Up Required.

En dan merk je hoe belangrijk het niveau is. Op de eerste haal ik 16 KHz, op de tweede met moeite 14 KHz...
Dat was Jeroen niet

Trouwens wat Jeroen zei over de toon in tegenovergestelde was ook duidelijk in de spectrals te zien. Zal ook door de compressie komen. Misschien zelfs meerdere malen gecomprimeerd.
Ik denk dat dit Youtube filmpje niet het origineel is, dus de makers treft geen blaam.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 19-01-2016, 16:03
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doo-wop Bekijk bericht
Dat was Jeroen niet
Oeps. Sorry. We hebben een scheel kijkende emoji nodig

Citaat:
Trouwens wat Jeroen zei over de toon in tegenovergestelde was ook duidelijk in de spectrals te zien. Zal ook door de compressie komen. Misschien zelfs meerdere malen gecomprimeerd.
Ik denk dat dit Youtube filmpje niet het origineel is, dus de makers treft geen blaam.
Ik bedoelde ook niet de maker van 't filmpje, maar van die site. Ik nam aan dat de maker van 't filmpje ook de maker van de site was. Mogelijk is dat niet zo, maar de maker van de site pretendeert iets te willen doen voor mensen met tinnitus en aanverwante. Een onverantwoorde "gehoortest" is voor mij er over.

Als dit gewoon een demo van iets geweest was, had ik het hoofdschuddend gesloten en vergeten. Je wil toch ook geen reclame voor alcohol op de site van de AA?
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 19-01-2016, 16:23
Vintage Member

Reputatie: tyros2 wordt hier goed onthaaldtyros2 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joris J Bekijk bericht
gevonden!
En zo snel
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 19-01-2016, 17:03
Senior Member

Reputatie: jeroen.grommen wordt hier goed onthaaldjeroen.grommen wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Gehoortest: Zoek de fou[COLOR="Red"]d[/COLOR]

Ik wist dat ik op een aantal slimmeriken kon rekenen.

Heeft er trouwens al iemand een A/B vergelijking gedaan met deze test VOOR en NA een glaasje (of 2, 3,..) op?

Ik las hierover op o.a. deze website

Klinkt misschien onnozel, maar ik kan mezelf niet meteen vrijmaken om het zelf te proberen. Maar als niemand vrijwillig een paar pinten wil soldaat in naam van de wetenschap... doe ik het wel eens zelf.

Ik vond heel wat informatie over nefaste gevolgen van alcohol in combinatie van geluidsoverlast (sterke aantasting trilhaartjes als gevolg). Een geheelonthouder zou na een rock-concert minder schade hebben te lijden dan iemand die zich in de pinten werpt.

Maar hoe zit het op korte termijn? Ik zou eens willen weten of er effectief tijdelijk gehoor-verlies optreedt? En moet een mixer, live-mixer, Master Eng., enz... hiermee extra rekening nemen (ondanks mogelijke aansporing van bepaalde klanten)?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 19-01-2016, 19:58
Senior Member

Reputatie: cajmere is op goeie weg

Waw, ik zou een excellent gehoor moeten hebben, terwijl ik alles behalve een goed gehoor heb. Trommelvlies gehad die geperforeerd geweest is bij het duiken en daardoor paar dips heb in de hogere regionen en verder wat achteruitgang door lawaai, maar ik hoor nog, alleen niet zo goed als er lawaai op achtergrond is :-).

Hier werkt het filmpje overigens wel met een adblocker geactiveerd. Wel geen adblock plus maar uBlock Origin.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten