homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 15-01-2016, 10:52
Senior Member

Reputatie: JanvanDuren is op goeie weg
Standaard opname techniek door de jaren heen

Goedemorgen,

Ik zou graag eens meningen horen over wat men vindt van de hedendaagse recording mogelijkheden.

Ik ben 62 en ben al heel lang bezig met muziek en geluid. O.a. als technicus bij bands en opnames.

Lees graag het blad sound on sound en verbaas mij regelmatig over de informatie over recording sessies. In het laatste nummer staat omschreven hoe de opnames bij de band Rush zijn gedaan. Dat is geŽindigd in een pro tools sessie met in totaal 191 tracks !!!!!

Begrijp mij goed. Ik vind het prachtig dat dit allemaal kan. Maar slaan wij niet een beetje door met de techniek. Als je bijvoorbeeld leest dat men na de opnames allerlei instrumenten gaat vervangen door samples, tientallen plug inns. dan vraag ik mij af wat je hier nou mee opschiet. Ook andere opnames met zo’n 100 tracks voor een of andere top 40 hitje en als je het dan afluistert hoor ik het er niet aan af. M.a.w. is het dan niet kwantiteit i.p.v. kwaliteit.

Ik luister veel naar muziek en verbaas mij dan over de kwaliteit van de opnames uit de 60 en 70’er jaren. Luister maar eens op een lekker volume naar het nummer van de Doors, l.a. woman.

Wat mij betreft is daar niks mis mee.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Laatst gewijzigd door JanvanDuren; 15-01-2016 om 10:52 Reden: wijziging
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 15-01-2016, 15:47
Vintage Member

Reputatie: tyros2 wordt hier goed onthaaldtyros2 wordt hier goed onthaald
Standaard Re: opname techniek door de jaren heen

Dag Jan,
Ik ga ook al jaren mee in de mix en muziekwereld .
Er is zoveel op de markt om opnames te maken enz...
Het zal nooit ophouden .
Ik denk dat we binnen enkele jaren ( als we het overleven ) een volledige productie kunnen maken op een horloge .
Het klinkt misschien banaal maar ik heb ook de evolutie meegemaakt en het staat niet stil en zal nooit stilstaan .
Jan, ik weet niet hoe jij er overdenkt, ik hou nog steeds van een analoge tape productie , maar waar staan ze nog ?
Dirk
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 15-01-2016, 17:13
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

Ik dacht daar vandaag ook over na. Zat even Bowie te luisteren uit '72 en ik dacht, heerlijk toch. Ik moet zeggen dat ik dat volledige vol geproduceerde muziek van nu ook lekker vindt (net nog macklemore zitten luisteren) maar ik vindt dat van toen wel veel lekkerder. Er is meer ruimte om te luisteren naar de instrumenten en de muziek, heerlijk.

Maar ook nu zijn die er nog wel hoor, trio van John Mayer live op dvd, heerlijk.

Terug naar de basis, 4 track recordertje en bouncen maar

Dolf
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 15-01-2016, 17:48
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Het is een feit dat opnames tegenwoordig bomvol zitten. Maar het kan snel oplopen:
- Bij drums voegt men al snel samples toe in meerdere lagen. Samen met een oorlog aan spot en roommics en je moet niet veel moeite doen om aan 30 drumtracks te komen. En dan had ik het nog niet over percussie
- gitaren meestal 2 mic's per take. Overdubben, LCR, leads, ondersteunende takes om gewicht toe te voegen... 20 tracks haal je met de vingers in de neus. Dit weekend nog een band opgenomen, 48 gitaartracks. Ik ben zeker dat ik de helft nooit in de mix ga steken, maar zeg ze het niet. (band wou maar layers toe voegen en gaf het op den duur op en dus gewoon opgenomen)
- vocals, tjah, hedendaagse producties zitten tsjokvol leads, harmonischen, backgrounds, overdubs.... Ik durf het aantal tracks soms niet meer tellen.
- Als er dan nog synths en midi tracks bijkomen kan het smel gaan.

Wat niet weg neemt dat veel producties tegenwoordig gewoon te vol zitten. Veel dingen boeien niet meer omdat het spel tussen rust, opbouw en piek helemaal weg is. Het is altijd een verademing als een band de studio binnenstapt en volledig live wil inspelen tot de take goed zit.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 16-01-2016, 11:25
Senior Member

Reputatie: jeroen.grommen wordt hier goed onthaaldjeroen.grommen wordt hier goed onthaald

Als je enkel opnametechniek bedoelt, denk ik dat de principes in se altijd dezelfde gebleven zijn.

De transducers zijn nog steeds dezelfde, enkel wat meer gestroomlijnd (micro's en monitors).

De leerschool van het omgaan met micro's en monitors is onveranderd en omvat dezelfde fysieke limieten.

Op gebied van dragers en mixers is er het digitaal domein bijgekomen, wat m.i. een bijzonder democratisch effect heeft gehad en waardoor homerecorders als wij met veel minder budget al behoorlijk straffe dingen kunnen doen.

De kinderziektes zijn er bij het digitaal domein nu wat uit (lage resolutie, slechte summing, jitter,...) en de voordelen (total recall, snapshots, presets, hardware emulaties, plugins,...) zijn alleen maar toegenomen.

Dit grootste evolutie zit eerder op gebied van productie. De mogelijkheden zijn zo wijds en divers dat het misschien in de weg gaat zitten (fuckarounditis door sommigen genoemd, d.i. het onnodig zitten prutsen met presets en gadgets los van de noodzaak of het muzikaal begin-idee).

Dan heb ik het vooral over VST's, synths, pedal-trains, drumcomputers, loopers, micro-synths, midi-gitaar, enz... ik denk dat er vroeger meer aan de song werd gewerkt, eerder dan aan de productie. En tegenwoordig eerder omgekeerd...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 17-01-2016, 10:08
Senior Member

Reputatie: JanvanDuren is op goeie weg

Bedankt voor jullie reacties

@Tyros2, ik heb helaas geen analoge apparatuur meer.

Het opnemen en editen van opnames op een computer is uiteraard erg makkelijk. Maar dan moet je gaan kiezen wat voor reverb je wilt, wat voor compressor, etc.

Ik gebruik Logic en daarbij zit tegenwoordig Alchemy. Een prachtige voorziening met duizenden mogelijkheden. Voordat je die allemaal hebt doorgenomen ben je dagen verder. Ik ben dan ook verrast om weer eens op opname van alleen gitaar en zang te horen. Zonder allerlei toeters en bellen.

Een vriend stuurde mij deze foto van Rihanna met een tekst erbij van een nummer van haar waar je heel droevig van wordt.
https://www.facebook.com/menshumor/p...type=3&theater
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 20-01-2016, 19:03
Senior Member

Reputatie: RobertC wordt hier goed onthaald

Ik vind de hedendaagse opnametechniek reuze handig en bovenal werkt het heel snel. En daar raak ik een puntje.
Bands hebben vandaag de dag veel minder geld te besteden en kiezen daarom vaak voor de snelle manier van opnemen die dus ook goedkoper is.

Ik heb in mijn studio een heerlijke 24 tracks taperecorder en een analoge tafel met ingebouwde gates en compressors. Tůch zijn er nauwelijks bands die voor opnames op tape kiezen. 1 het werkt omslachtiger en trager......en dus duurder. 2. Het aantal tracks zijn beperkt. 3 Ze hebben vaak geen idee wat het verschil kwa sound is. En dat laatste neem ik ze uiteraard niet kwalijk. De taperecorder loopt synchroon met m'n p.c. waardoor er achteraf natuurlijk geŽdit kan worden tot je een ons weegt. Maar toch kiest men voor de "moderne"manier. Ik hoop dat er ooit nog 's een band langskomt die ervoor kiezen allťťn de downmix naar de p.c. te doen. Oftewel, ALLES (opname/mix) in het analoge domein willen doen. Al is het alleen maar om de lat eens flink hoog te leggen. En,.........omdat het gewoon heel lekker klinkt. Ik zeg niet "perfect", maar "lekker"

Dit alles neemt dus niet weg dat het heel makkelijk en lekker is om in de p.c. in 2 tellen een nieuwe track aan te maken om gitaar partij nummertje 10 op nemen.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 22-01-2016, 14:51
Member

Reputatie: Mostlikelytobecompressed is op goeie weg

The bird bird
the bird is the word

Ze gaan altijd 'stomme' muziek maken en ook altijd mooie muziek
(zie afbeelding van Rihanna hierboven)

Overtlaatst downtown van Macklemore op de radio en ik kende het nog niet.
Mijn eerste gedacht: wauw dat klinkt geweldig.

Maar ik kan ook luisteren naar bv. Space Oddity en denken: wauw dat klinkt geweldig.

Volgens mij zijn we er op vooruit gegaan.
Waar je nu zowel met 4-track casette kan opnemen als een 200-track superproductie
kon je vroeger alleen maar 4-track casette doen.

Laatst gewijzigd door Mostlikelytobecompressed; 22-01-2016 om 14:54
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23-01-2016, 12:03
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Het is een feit dat opnames tegenwoordig bomvol zitten. Maar het kan snel oplopen:
- Bij drums voegt men al snel samples toe in meerdere lagen. Samen met een oorlog aan spot en roommics en je moet niet veel moeite doen om aan 30 drumtracks te komen. En dan had ik het nog niet over percussie
- gitaren meestal 2 mic's per take. Overdubben, LCR, leads, ondersteunende takes om gewicht toe te voegen... 20 tracks haal je met de vingers in de neus. Dit weekend nog een band opgenomen, 48 gitaartracks. Ik ben zeker dat ik de helft nooit in de mix ga steken, maar zeg ze het niet. (band wou maar layers toe voegen en gaf het op den duur op en dus gewoon opgenomen)
- vocals, tjah, hedendaagse producties zitten tsjokvol leads, harmonischen, backgrounds, overdubs.... Ik durf het aantal tracks soms niet meer tellen.
- Als er dan nog synths en midi tracks bijkomen kan het smel gaan.

Wat niet weg neemt dat veel producties tegenwoordig gewoon te vol zitten. Veel dingen boeien niet meer omdat het spel tussen rust, opbouw en piek helemaal weg is. Het is altijd een verademing als een band de studio binnenstapt en volledig live wil inspelen tot de take goed zit.
Ik zit met mijn opnames van klassiek muziek, kerkorgel ed in een ander genre muziek en ook een andere benadering van instrumenten op te nemen. Meestal live geen studiowerk ed.

Voor mij bestaat de kunst er in om een instrument op te nemen zoals het ook echt klinkt. En daarna niet te masteren zoals men het graag zou horen klinken. De muzikanten willen dat ook niet.

Je kan je dan afvragen wat je uiteindelijk nog 'origineel' hoort van die muziekinstrumenten als je er samples begint bij te voegen, extra takes enz. En als je dan die band live hoort moet dat toch een serieus verschil maken met wat je op cd hoort?

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 23-01-2016 om 12:07
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 23-01-2016, 12:45
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Je analyse klopt Henk.

Maar anderzijds zie ik bands ook vaker vragen naar een backingtrack eens de opnames gemaakt zijn. Veel spelen nu al met een SPD of iets gelijkaardigs die de extra gitaren, synths, sounds laat meelopen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten