homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 24-10-2015, 23:07
Member

Reputatie: robin333 is op goeie weg
Standaard Sabam en aggregators combineren

Dag forumvrienden,

Ik schotel jullie hier even de situatie voor waar ik me nu in verkeer. Ik ben van plan om binnenkort nummers uit te brengen op iTunes en Spotify via een aggregator (waarschijnlijk Recordunion.com). Record union int dan de rechten die ik op deze nummers heb.
Daarnaast gaat deze muziek ook opgenomen worden in radio playlists. Onze eerste single is zelfs al opgenomen dus moet er iemand daar ook rechten voor innen. Dit zou dus gedaan worden door Sabam (of een buitenlandse CBV). Het probleem is nu dat Sabam normaal ook de rechten int van online streaming.

Heeft er iemand ervaring met deze combinatie? Tijdens de online inschrijving op Sabam is er de optie om maar gedeeltelijk je rechten over te dragen maar ze zijn hier zo vaag over dat ik twijfel.

Groeten
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 26-10-2015, 09:06
Junior Member

Reputatie: SABAMofficial is op goeie weg
Standaard Re: Sabam en aggregators combineren

Beste Robin,

Neem gerust contact op met onze diensten via contact@sabam.be voor meer informatie. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Met vriendelijke groeten,
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 27-10-2015, 02:21
Member

Reputatie: robin333 is op goeie weg

Aan SABAMofficial:
De bedoeling van deze post hier was ook deels om eventuele problemen bij Sabam op te vangen voor ik me aansluit. Op de site vindt je namelijk amper info over deze soort inschrijvingen (je moet dan al naar de statuten gaan en het juiste artikel zoeken) terwijl bijvoorbeeld Buma een volledige pagina gewijdt heeft aan gedeeltelijke inschrijvingen (Flexibel Beheer - Buma Stemra). Dit wijst al aan dat er mogelijk nog addertjes onder het gras zitten bij Sabam.

Update over de post:
Na een telefoontje naar Sabam blijkt dat het inderdaad mogelijk is om bepaalde rechten niet over te dragen (wat ook al bleek uit het online inschrijvingsformulier natuurlijk). Mocht iemand hier ervaring mee hebben, deel deze dan gerust hier! Ik ben heel benieuwd of er later nog problemen zijn opgedoken of niet.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 27-10-2015, 13:55
Senior Member

Reputatie: Livius wordt hier goed onthaaldLivius wordt hier goed onthaald

Normaal gezien gaat het hier over twee volledig gescheiden kwesties, iets wat ze bij Sabam normaal ook zouden moeten verteld hebben. De aggregator houdt zich bezig met alles wat "verkoopsopbrengst" betreft, dit staat helemaal los van de rechtenkwestie. Rechten worden meestal rechtstreeks door de platforms (iTunes, Spotify, etc.) uitbetaald aan de CBV's. Het heeft dus geen nut om hiervoor een voorbehoud te maken voor bepaalde exploitaties bij Sabam, want dat gaat er juist voor zorgen dat zij jou niet meepakken in de verdeling van alles wat digitale inkomsten zijn..

Denk er trouwens aan dat je bij een release in eigen beheer ook naburige rechten als producent kan hebben: Wat moet je weten over SIMIM? | Poppunt

(en ook als uitvoerend artiest, maar PlayRight kan vooralsnog niets innen voor alles wat digitaal is..)

Groeten!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 27-10-2015, 19:23
Senior Member

Reputatie: mpraet wordt hier goed onthaald

stel gewoon eens de vraag aan sabam wat zij voor u gaan doen ...niks nada noppes als het er op aan komt ,je bent voor hen een TE kleine vis ,om voor in de bres te springen .
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 27-10-2015, 20:07
Senior Member

Reputatie: Tradd wordt hier goed onthaald

Don't ask what Sabam can do for you, ask what you can do for Sabam.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten