Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steven Jast
Ik heb het langs alle kanten geprobeerd, maar het lukt me niet. Je moet op één of andere manier wat uit je geluidskaart gaat, IN je geluidskaart krijgen! Hoe je dat doet? Geen idee, volgens mij lukt dat zelfs niet met mijn geluidskaart Edirol FA-66. Hulp graag?
|
Hallo Steven,
Ik denk dat jij het volgende bedoeld: midi door middel van Virtuele Instrumenten omzetten naar audio; wave-bestanden.
Ik zal je proberen uit te leggen hoe dit werkt.
Ik neem aan dat je in Cubase SX een project met een 16Track midisequenzer hebt, hierin heb je een midifile geladen en je hebt natuurlijk afzonderlijke midisporen, bijv. spoor 1 piano, spoor 2 bass, etc,etc.
Als je in Cubase SX virtuele instr. hebt, ga je als volgt te werk:
Eerst moet je een Virt.Instr. openen.
1. Kies in het menu Devices de optie VST Instruments.
Het paneel VST Instruments wordt nu geopend. Het paneel heeft 32 slots.
2. Klik op een van de slots met het opschrift No VST Instrument.
Je krijgt nu een pop-upmenu te zien waarin alle VST-Instrumenten, die er op dit moment zijn geinstalleerd.
3. Selecteer het instrument, dat je wilt gebruiken.
In Cubase SX zitten o.a. standaard de volgende VST Instrumenten:
Drums lm-7;synths:A1, Embracer, Monologue, Vb-1.
De Vb-1 is een goede bassynth, waarvan Bassic bass een e-bass nabootst.
Kies bijv. de Vb-1.
Selecteer nu de bastrack in je midifile, dit is meestal track 2, midikanaal 2.
Klick nu in de trackinspector op de regel Out: je krijgt dan een popupmenu te zien met keuzes, daarbij staat ook als het goed is de Vb-1.
Selecteer deze.
Als je nu de miditrack 2 afspeelt, moet je de vb-1 bas kunnen horen.
Nu kun je deze track als wave track opslaan.
Dit gaat als volgt:
Stel de linker en de rechter locator zodanig in dat de gehele track, d.w.z. van het begin tot het einde van de song is geselecteerd.
Schakel de miditrack solo.
Kies in het menu File de menu-optie Export en dan de menu-optie Audio-Mixdown.
In het dialoogvenster moet je de volgende instellingen maken:
Zet Channels op Mono; Resolution op 24 Bit en Sample Rate op 44.100 kHz.
Let wel op in welke map je de wavefile gaat opslaan.
Als je alle instellingen hebt gemaakt, klik je op save en de miditrack Bass wordt nu omgezet in wave.
Dit bestand kun je nu in het songproject importeren.
Je gaat als volgt te werk.
Maak in het project een Audio track aan:
Ga naar het menu Projekt.
Klik op Add Track; kies Audio, mono, je hebt nu een audiotrack aangemaakt, Audio 1.
Kies nu in het menu file: Import; klik op audiotrack en kies dan het wavebestand, bass, wat je voorheen hebt aangemaakt, selecteer het bestand en klik op open en het wavebestand wordt in het project geladen.
Je kunt het nu afspelen.
Dit kun je bij alle tracks herhalen, natuurlijk moet je wel de geschikte Virt. Instrumenten kiezen.
Dit is in het kort uitgelegd hoe je intern in Cubase SX midi kunt omzetten naar een Wavebestand.
Succes.
Laat even weten of het is gelukt.
Als je nog vragen hebt, sta ik graag tot je beschikking.
Groetjes,
Raymond