homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 19-10-2015, 19:54
Junior Member

Reputatie: wouterst is op goeie weg
Standaard Drum kamer isoleren decibels

Beste Bert,

Ik stuur in bijlage enkele foto s mee, en ook 2 figuren met de diverse maten van de muren , en de constructie waaruit deze zijn gebouwd.

Mijn vraag is simpel, hoe kan ik maximaal in deze kamer het geluid isoleren , decibels dempen , naar buiten toe, tegen een betaalbare prijs.

De dunste constructie is het schuin dak, bestaande uit een houtvezelplaat van 1,5 cm , met daarop een plastiekvezelplaat uit de jaren 60 van 5 cm dik, daarop een folie , en dan de dakpannen.

2de dunste constructie, is het plafond, met daarop de zolderplanchť.
Hier is in de kamer wel veel marge , bijvoorbeeld 40 cm . Bestaat uit een een gyproc plaat , holte met balkjes, waarboven de zolderplanken liggen.

De binnenmuur is een goede 8 cm dik, langs 1 zijde, en dubbel langs de deurzijde.
De buitenmuren, zijn 2 x 8 cm met een spouw tussen.

Ik dacht voor het raam, 3 dubbelglas, en de deur, een vierkanten houten bak te bouwen met isolatie in .

Mijn vraag is, om de massa te vergroten van de zwakke constructies, kan ik dan het best aan de binnenkant gyproc/OSB/ of ander platen bevestigen, en hiervoor 15 centimeter glaswollblokken plaatsen.

Wat zijn jouw opmerkingen.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  P1000289.jpg
Bekeken: 193
Grootte:  42.0 KB
ID: 16703   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  P1000293.jpg
Bekeken: 251
Grootte:  54.4 KB
ID: 16704  

Naam:  P1000295.JPG
Bekeken: 118
Grootte:  160.8 KB
ID: 16705   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  P1000291.jpg
Bekeken: 135
Grootte:  48.0 KB
ID: 16706  

Naam:  P1000297.JPG
Bekeken: 175
Grootte:  159.4 KB
ID: 16708  
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf tekening kamer drum- 2 manieren.pdf (593.2 KB, 88x gelezen)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 19-10-2015, 20:21
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Drum kamer isoleren decibels

Je vraagt iets dat niet zo makkelijk in 3 zinnen kan worden beantwoord.
Ik zie in ieder geval een radiator.
Ik weet niet of er meer mensen in dat huis wonen, maar als dat wel zo is gaat die radiator een probleem surpreme zijn.
De rest is echt een kwestie van rekenen.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 19-10-2015, 20:46
Junior Member

Het is een alleenstaand huis, en momenteel ben ik de enige bewoner.
Ik verneem meer over je berekeningen.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 20-10-2015, 12:03
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Driedubbel glas is een afrader. Lees de gids maar eens over isolatie.
Verder moet je begrijpen dat het isoleren van drumgeluid in een huis, op de verdieping, nooit optimaal wordt.
En als je kosteneffectief wilt isoleren moet je eigenlijk meten hoe de huidige situatie is en daarna alle verschillende scheidingsconstructies doorrekenen en vergelijken, daarna kun je bepalen wat je kunt doen, welk effect in dB's dat heeft en wat het kost.
Maar dat kan ik uiteraard niet met de natte vinger, helaas.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 20-10-2015, 22:08
Junior Member

Dag Bert,
Even verder op wat jij doelde met verder berekeningen ; dus eerst om zoveel mogelijk decibels tegen te houden.
Volgens het massa veer principe,
* 2 gyprocplaten = 24 mm, 6 centimeter glaswoll, gyprocplaat 12mm , 6 centimeter glaswoll en 2 gyprocplaten. + 24 mm, totale constructiedikte van +- 20 cm. Zou goed zijn voor 65 decibel reductie.
* Dan nog demping ;
Hoeveel heb ik dan nog nodig om alles te dempen binnenin , vooral de snaredrum en de cymbalen. Is rondom 5 centimeter glaswol met een gordijnlaken voor voldoende?

* Kan ik voor een buitenmuur in de kamer , een bastrap maken, bijvoorbeeld een open bak van glaswolblokken, van 80 cm hoog , bij breedte van de kamer +- 3 meter breed , en bij 20 centimeter diep. Met glaswollblokken van 6 centimeter dik rondom , boven , achter , onder en voorzijde van de bastrap - dus eigenlijk een spouw binnenin van 8 cm bij 68 cm op 2,88meter breed.

Wat denk jij hier van ? Toch wat stof om op te repliceren dacht ik?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 21-10-2015, 12:35
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wouterst Bekijk bericht
Dag Bert,
Even verder op wat jij doelde met verder berekeningen ; dus eerst om zoveel mogelijk decibels tegen te houden.
Volgens het massa veer principe,
* 2 gyprocplaten = 24 mm, 6 centimeter glaswoll, gyprocplaat 12mm , 6 centimeter glaswoll en 2 gyprocplaten. + 24 mm, totale constructiedikte van +- 20 cm. Zou goed zijn voor 65 decibel reductie.
* Dan nog demping ;
Hoeveel heb ik dan nog nodig om alles te dempen binnenin , vooral de snaredrum en de cymbalen. Is rondom 5 centimeter glaswol met een gordijnlaken voor voldoende?

* Kan ik voor een buitenmuur in de kamer , een bastrap maken, bijvoorbeeld een open bak van glaswolblokken, van 80 cm hoog , bij breedte van de kamer +- 3 meter breed , en bij 20 centimeter diep. Met glaswollblokken van 6 centimeter dik rondom , boven , achter , onder en voorzijde van de bastrap - dus eigenlijk een spouw binnenin van 8 cm bij 68 cm op 2,88meter breed.

Wat denk jij hier van ? Toch wat stof om op te repliceren dacht ik?
Je maakt een triple leaf systeem (en dan het slechtste triple leafsysteem dat je kunt maken) en dat is niet goed.
Bovendien kun je NOOIT 65 dB reductie halen zo, bij lage frequenties ga je denk ik zelfs versterken.
En een bastrap moet in de ruimtescheidende overgangen.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 22-10-2015, 17:19
Junior Member

Wink Re: Drum kamer isoleren decibels

Dag Bert,

Ok, ik moet middenste Gyproc plaat uit de hiervoor genoemde constructie halen. En eventueel de spouw vergroten. Maar dat is dan toch de snelste en eenvoudigste manier om veel decibels te verminderen?

Deze kan ik dan tegen het plafond en de schuine wand zetten. Mijn zwakste muren.

Voor de andere binnenmuren kan ik een dunnere kast zetten. Bijvoorbeeld , 1 Gyproc tegen de muur, 10 cm glaswoll, en 2 gyprocplaten ervoor.

Of is de volgorde en dikte van materialen niet in de juiste volgorde?

Dan binnenin met 5 centimeter glaswoll om het geluid te absorberen, de akoestiek weg te nemen. Eventueel tegen het plafond een dikkere laag.
Is voor een drumstel, dus met het direct geluid heb ik genoeg.

Heb je nog betere mogelijkheden binnen dit budget? Graag jouw commentaar.

De vloer wordt onderlaag schuimplastic, contactrubber 6 mm, laminaat, een dik tapijt, en daarboven een dikke laag OSB platen. Alles los van de kanten.

Ik wil dit zelf inmekaar steken, met een budget binnen de 1000 euro .

Wouter
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 22-10-2015, 19:28
Vintage Member

Ik ben niet te beroerd om vragen te beantwoorden maar jij stelt GEEN simpele vraag. Je hebt een ruimte met allemaal verschillende scheidingsconstructies en wilt daar verschillende voorzetconstructies voor maken. Je hebt met een soort zwevende vloer te maken, met ramen, een verwarming en ga maar door.
Het is net alsof je naar een architectenforum gaat en zegt: ik heb een simpele vraag: ik wil een huis bouwen, wie kan me even zeggen hoe dat moet?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23-10-2015, 16:19
Junior Member

Talking Re: Drum kamer isoleren decibels

Ok Bert, maar kan je op elke vraag apart een antwoord geven? Jij bent toch de man met ervaring en kennis.
Ik vraag ook geen geluidsstudio , enkel een drumkot.

En de vraag is, hoe isoleer ik eenvoudig en snel dit kamertje. ( ik ontken niet dat eenvoud een kunst is, zoals in de muziek er ook de juiste of gevoelige snaar bestaat)
Dus , ik heb hierboven reeds enkele suggesties gegeven, maar eigenlijk nog geen ( out of the box ) antwoord gekregen.

Mijn principe ; onderverdelen, ik kan dus voor elke type muur/plafond/deur/raam individueel een bak maken en zetten.

Deze bak of wand , kan dan met diverse materialen; spouw , gyproc en glaswol , of andere opgevuld worden.

Ik heb hier reeds veel interessante info gevonden alsook daarbuiten op andere sites.
Maar een ervaren persoon kan deze zaken toch sneller juist plaatsen , en beoordelen op hun degelijkheid.

Ik hou rekening met een maximum piek van 110 decibel naar 75 reduceren. Of normaal van 100 naar 55.
Ik speel onversterkt.
- Basics : massa + veermassa + spouw :

Mijn vragen dan over decibels;

1) Voor mijn binnenmuren (geen spouw) ; Is een spouw van 5 cm , met dan 1 gyproc+ 6 cm glaswol+ 2 gyproc BETER DAN tegen de muur 2 gyproc 8 cm glaswoll en 2 gyproc?

2) Voor de buitenmuren (met spouw) ; 10 cm glaswoll en 2 gyprocplaten ervoor. OK ?

3 ) schuindak ( geen spouw, en weinig massa) Bak met langs twee zijden 2 gyprocplaten, binnenin langs elek zijde 5 cm glaswol en daartussen 2 cm spouw. IS ER EEN BETER ALTERNATIEF?

4) Houten bak voor deur en raam. helemaal toe met 10 cm glaswol in.

ANDERZIJDS heb je ergens een "tool "waar je elk element apart kan ingeven , en dat er dan wordt berekent hoeveel decibels , bij lage / midden / en hoge tonen er worden geÔsoleerd?

Alvast bedankt
Wouter
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 23-10-2015, 17:23
Vintage Member

Het probleem is dat als je het verkeerd doet, je de boel niet isoleert maar versterkt. Daarom zit ik zo te piepen. Ik kan geen antwoord geven of ik moet er een studie van maken, zoals jullie dat in BelgiŽ zeggen.
Zoek eens naar vergelijkbare gevallen op dit forum, dan kom je van alles tegen, waarbij vooral de bijdragen van Eric Desart belangrijk zijn. Die was veel slimmer dan ik en had (helaas) ook veel meer tijd.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten