homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 25-09-2015, 21:28
Active Member

Reputatie: Byteside wordt hier goed onthaald
Standaard OD-11 - carlsson loudspeaker

Voor 999 euro heb je ....
Citaat:
the new OD-11 is a carefully re-engineered version of the legendary ortho directional loud-speaker by stig carlsson from 1974.
now with a built-in computer, 100 watt amplifer and the latest wifi technology.
it's upgraded to play all your music, from any device, in wireless stereo.
the unmistakeably warm and relaxed carlsson sound has returned.
meer info: https://www.teenageengineering.com/p...-11/technology

Is dit onzin of?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-10-2015, 19:52
Active Member

Standaard Re: OD-11 - carlsson loudspeaker

Nog een leuke: BeoLab 90 - Bang & Olufsen

Citaat:
Bang & Olufsen BeoLab 90, designed by Frackenpohl Poulheim. The speaker produces 360 degrees of sound with adjustable beam direction and width.
Dit principe vind ik trouwens wel interessant en heb het ergens vaker gezien.
Het idee dat je gewoon veel van dezelfde (goedkopere) speakers neemt en deze in verschillende richtingen zet waardoor het geluid uiteindelijk mooi(er) klinkt.
Iemand die hier meer over weet of zelf ervaring mee heeft?
De (goedkope) Logitech Z323 doet dit ook een beetje, deze heeft aan de voor- en achterkant een speaker.

Laatst gewijzigd door Byteside; 07-10-2015 om 19:55
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-10-2015, 21:46
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Byteside Bekijk bericht
Voor 999 euro heb je ....

meer info: https://www.teenageengineering.com/p...-11/technology

Is dit onzin of?
Wat denk je dat dit toevoegt?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 08-10-2015, 06:56
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Wat denk je dat dit toevoegt?
De frequency response zegt niet echt veel (staat geen verdeling op de verticale as) en ik zie nu pas dat OD11 ook onzin is:

Citaat:
OD-11 stands for ortho directional 1+1, meaning it has one tweeter and one woofer. in other words it's a two-way, ortho directional loudspeaker.
Hmm, volgens mij zijn bijna alle speakers OD-11.

Er staat een heel klein beetje info, de speaker is gebaseerd op 70's design (Stig Carlsson) en je ziet een afbeelding van de binnenkant. Nog iets meer info: https://www.teenageengineering.com/p.../carlssonstory
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 08-10-2015, 20:04
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Dé Karlson is voor luidspreker bouwers niet deze Carlsson. De eerste is een befaamd ontwerp van John Karlson.

Dit soort kubussen trof de hifi markt in de jaren '70 en '80 om de vier jaar of zo. Magnat heeft bv. een rondom stralende luidspreker ontwikkeld. Loodzwaar en peperduur, maar wel echt 360° rondom stralend, in twee dimensies. Later hebben ze dat nog eens dunnetjes overgedaan met de plasma tweeter. Die had één nadeel: hij produceerde ozon.

Er is nog veel meer onzin gemaakt, tot piepschuimen platte luidsprekers toe.

Ik heb veel geprobeerd. En ik kom altijd terug bij tweeweg, drukkamer. Niks fancy, misschien wel afgeronde hoeken ed. Watten hebben we toch genoeg vandaag...

Ik heb de originelen gehoord, ooit. Best leuke luidsprekers, maar net zoals Bose en het Belgische "Servo Sound", het moet passen in een beetje grote ruimte. En dan is 't eerder een mengeling van reflecties. Muziek is natuurlijk ook een mengeling...

Als je transparant zoekt, probeer dan eens "condensator" luidsprekers. Electrostaten. Quad ESL's bv. Maar ook die hebben een grotere ruimte nodig. En een dance liefhebber wordt er niet vrolijk van, want ze zijn beperkt in 't laag.

Vergeet niet dat zo'n OD ding alleen werkt op de juiste plaats. In de juiste ruimte. De winkel die ze demonstreerde, had er een ruimte voor gebouwd en dan was de eerste reactie dat het bijzonder was. Net zoals bose 911.

Tot je ze in huis hebt...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 08-10-2015, 21:11
Active Member

Dat Karlson ontwerp is wel apart, lijkt wel of er twee gordijnen dicht gaan.
Hoorde in een filmpje op youtube van de ontwerper dat het ontwerp heel efficiënt is (40% ofzo). Ik hoor bijna nooit iets over efficiency van speakers. Is dat zo belabberd normaal?

Zou je, in theorie, als je veel losse verschillende speakers hebt, deze (met alleen volume controle) gezamenlijk mooi geluid kunnen laten genereren?
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-10-2015, 11:47
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

De efficientie van directstralende woofers is heel laag, een paar %.
De impedantieovergang van konus naar lucht is niet erg efficient.
Daarom doen ze soms een hoorn voor een speaker, de energie wordt dan in een richting geleid waardoor op het juiste ontvangpunt het rendement toeneemt (ten koste van andere punten, uiteraard).
In water gaat het al een stuk beter.

Veel speakers gebruiken heeft soms zin om bijvoorbeeld bundeling te creeeren waarmee bepaalde problemen kunnen worden omzeild. Rondomstralende speakers veroorzaken meestal ongewenste reflecties en dat is niet wenselijk, en meerdere speakers gebruiken die alle kanten opstralen geeft daarbij problemen met overlap en lobing. Onderzoek van Harman heeft uitgewezen dat bij blinde luistertests mensen het liefst een luidspreker horen die een egale powerresponse heeft, dus die van de as af geen rare pieken genereert.
Ik ben het (dus) met Cyrano eens dat in een goede studio of luisterruimte, dus een akoestisch behandelde ruimte, een goed tweewegsysteem eigenlijk niet te verslaan is, hoewel als het hard en/of extreem laag moet, drieweg ook kan, zeker als je het laag onder de 200 Hz filtert. Een klant van me heeft in zijn masteringstudio B&W 801 staan, dat vind ik ook altijd heel goed klinken.

Laatst gewijzigd door bert stoltenborg; 09-10-2015 om 11:50
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 09-10-2015, 13:32
Active Member

Beide bedankt voor de informatie. Interessant om te lezen.

Ik wil eigenlijk nog eens een keer echt goed studiogeluid horen.
Nog beter als het ook een (dubbel) blinde test is in die studio.
Kan ik mooi ervaren of er (voor mij) hoorbaar verschil is tussen speakers van verschillende prijsklassen.
Ik ben bang dat het tegen gaat vallen... ik vermoed dat alles boven de 200-300 euro hetzelfde klinkt, maar ik laat me graag verrassen.
Of dat het verschil zo klein is dat ik het (met ongetrainde oren) niet merk.

Viel me laatst trouwens op dat het geluid in bioscopen ook niet altijd geweldig is. Op zich is dat ook wel lastig denk ik goed te krijgen omdat de hoeveelheid menselijke demping niet altijd gelijk is.

Laatst gewijzigd door Byteside; 09-10-2015 om 13:36
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 10-10-2015, 19:43
Vintage Member

Je zult denk ik inderdaad weinig verschil horen als je gerenomeerde speakers vergelijkt, maar verschil is er wel. Zelfs de positie van de speaker in de ruimte is hier erg belangrijk (als je gaat muggeziften).
Bij Harman hebben ze hier veel onderzoek naar gedaan en die hebben een speaker shuffler gebouwd die speakers in een test heel snel allemaal op dezelfde positie kan plaatsen, omdat men merkte dat blinde luistertests anders niet echt zinvol zijn.

Bioscopen zijn bedrijven. Daar beknibbelen ze nog wel eens op akoestische aankleding of op luidsprekers. En ze draaien wat mij betreft standaard erg hard, en als een half-dove muzikant zoals ik het hard vindt, gaat een normaal iemand het liefst lopen.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 11-10-2015, 14:18
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

De BBC heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan aan 't begin van 't stereo tijdperk. Daaruit bleek dat de meest discriminerende luisteraars de regelmatige concert bezoekers waren. Dit was met klassieke muziek, niet met rock oid.

Merkwaardig waren de engineers. Die hoorden namelijk altijd allemaal dezelfde fout, maar niet elke keer dezelfde. Bij de ene sessie waren ze 't roerend eens over teveel aan hoog. Bij een andere sessie hoorden ze dan weer allemaal vervorming. Let wel, met hetzelfde test materiaal.

Muzikanten scoorden niet zo goed. Ze luisterden vooral naar hun eigen instrument. En sommigen waren stokdoof.

Het geeft aan hoe subtiel ons gehoor werkt. Zet daar een handige verkoper bij in een showroom en je weet niet meer wat je hoort.

Maar alle begin van meer horen is een referentie bibliotheek. Nummers die meer laten horen, door hun excellente productie, maar meer dan één genre ook.

En laat daar ook wat rommel tussenzitten, zoals een mp3 die aannemelijk klinkt op je laptop, maar verschrikkelijk op monitors. Soms leer je daar ook iets van. Iets waar weinig mensen rekening mee houden: "goede" luidsprekers verdoezelen op een aangename manier. Monitors horen zo weinig mogelijk te verdoezelen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten